roodbontfactor

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

roodbontfactor

Berichtdoor melkveehoudster » wo nov 01, 2006 15:32

vraagje:

we hebben een tweeling uit een moeder met een roodbontfactor,
deze hebben nu afgekalfd van een stier met een R-factor

de ene kreeg een rood kalf dus heeft de R-factor meegekregen, tot zover duidelijk, maar wat ik nu graag wil weten is het nu ook zeker dat de andere helft van de tweeling de R-factor heeft meegekregen???
deze kreeg dus een zw-bont kalf maar ja dat zegt dus niks wat de R-factor betreft.

dus......... wie geeft antwoord??????????????
melkveehoudster

Re: roodbontfactor

Berichtdoor Rienk » wo nov 01, 2006 15:35

melkveehoudster schreef:vraagje:

de ene kreeg een rood kalf dus heeft de R-factor meegekregen, tot zover duidelijk, maar wat ik nu graag wil weten is het nu ook zeker dat de andere helft van de tweeling de R-factor heeft meegekregen???
deze kreeg dus een zw-bont kalf maar ja dat zegt dus niks wat de R-factor betreft.

Ja volgens mij krijgen nu allebei de kalveren de r-factor.
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

R-factor

Berichtdoor melkveehoudster » wo nov 01, 2006 15:43

hé leuk zo'n snelle reactie
maar ja niet erg onderbouwd, ik heb het 'net' ook al afgestruind maar kan er erg weinig over vinden.
ik heb ook geprobeerd om oude veeteelt stukken te vinden maar dat gaat zo ingewikkeld dat ik dat maar heb opgegeven!!
melkveehoudster

Berichtdoor Erik » wo nov 01, 2006 15:53

Als ik het goed begrijp heb je een tweeling uit een RF koe(ik ga er van uit dat de vader zwart is!!!). Deze 2 kalveren hebben allebei 25% kans op de RF factor (zeker weten). Als je deze vervolgens weer met een RF stier dekt dan worden de kansen het zelfde. Je hebt 25% kans op een roodkalf, 50 kans op een RF kalf die zwart is en 25% kans op een zwartkalf zonder rood factor. Mijn hand in vuur steken is veel maar volgens mij klopt dit. 1/4 rood, 3/4 zwart. RF moet van 2 kanten komen om een roodkalf te krijgen.
Erik

Beroep: Veehouder
Interesses: Fokkerij

Re: roodbontfactor

Berichtdoor Karla » wo nov 01, 2006 17:31

melkveehoudster schreef:vraagje:

Je wilt weten wat de kans is dat de andere helft van de tweeling de R-factor heeft.
Uitgaande van dat moeders gekruist is met een ZZ-stier( zonder R-factor), heb je 50% kans op een ZR kalf en 50% kans op een ZZ kalf (dus zonder de R-factor).

Kruis je deze met de een ZR stier. Dan heb je 25% kans op een RR, een rood kalf. En 75 % kans op een ZR kalf. Een ZR kalf is zwartbont omdat zwartbont dominant is over roodbont.
De ene helft van de tweeling met het roodbonte kalf is dus 100% zeker één van de 50% ZR.
De andere helft van de tweeling weet je nog steeds niet. Had 50% kans op RZ en 50% kans op ZZ. In het geval van een één-eiige tweeling is ze ook zeker ZR.
Je moet gewoon door kruisen met RF stieren en/of Roodbonte stieren en kruisingsschema 'tjes maken.
En dan kom je er misschien ooit achter. :wink:
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

R-factor

Berichtdoor melkveehoudster » wo nov 01, 2006 18:01

tja dat hele verhaal met kruisingen en schema'tjes dat ken ik , maar welbeschouwd kan ik er dus alleen achter komen door verder te fokken met rood endan maar hopen op een rode nakomeling.

want tja een éénei-ige tweeling?? ook dat weet je dus niet!!?! dit levert alleen maar een nieuwe vraag op
:? HOE WEET IK OF HET EEN ÉÉNEI-IGE TWEELING IS??? :?:
melkveehoudster

Berichtdoor john verhaar » wo nov 01, 2006 18:12

1 ei ige tweelingen bestaan bij koeien niet :!:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor auke » wo nov 01, 2006 18:16

john verhaar schreef:1 ei ige tweelingen bestaan bij koeien niet :!:
hoe kom je aan die wijsheid John, leg eens uit
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo nov 01, 2006 21:19

Een-eiige tweelingen bestaan wel zeker bij koeien. Hebben ooit uit een ge-implanteerd embryo 2 kalveren gekregen. En in dit geval zal het zeker geen een-eiige tweeling zijn, omdat ze niet bepaald op elkaar lijken: 1 zwart en 1 rood.
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo nov 01, 2006 21:20

Bij een 1-eiige tweeling zitten beide kalveren in de zelfde vruchtblaas.
hanskoeienliefhebber

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo nov 01, 2006 21:21

ik moet mezelf even corrigeren, heb niet goed gelezen. Beide dieren waren zwart, dus kunnen 1-eiig zijn
hanskoeienliefhebber

Berichtdoor Gerrit » do nov 02, 2006 03:16

john verhaar schreef:1 ei ige tweelingen bestaan bij koeien niet :!:

Ze bestaan wel; hebben bijna dezelfde tekening (hoe verder ze in de baarmoeder van elkaar ingenesteld zijn hoe meer de tekening afwijkt). Research centers willen graag deze twins kopen, omdat 't in feite klonen van elkaar zijn, en gelijk reageren en presteren in dezelfde omgeving.
Heb ooit bij een boer stage gelopen die een 1-eiege twins aan de melk had. In de eerste 2 lijsten waren ze alletwee binnen een week drachtig, en gekalfd, en de producties op 305 dgn waren minder dan 100 liter verschillend, en de gehaltes precies gelijk. Later liepen ze uit de pas toen er 1 drachtig werd later dan de andere en gingen de lijsten afwijken van elkaar.

Als je een RF-koe kruist met een RF-stier zijn dit je kansen:
25% rood kalf
50% zwart kalf met RF
25% zwart kalf zonder RF
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 02, 2006 09:32

Als je heel nieuwsgierig en niet te gierig bent kun je dna onderzoek laten doen. Zal zo'n 48 euro kosten :? . Vraag bij cr delta kantoor.
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor aj-prins » za nov 04, 2006 20:26

Erik schreef:Als ik het goed begrijp heb je een tweeling uit een RF koe(ik ga er van uit dat de vader zwart is!!!). Deze 2 kalveren hebben allebei 25% kans op de RF factor (zeker weten). Als je deze vervolgens weer met een RF stier dekt dan worden de kansen het zelfde. Je hebt 25% kans op een roodkalf, 50 kans op een RF kalf die zwart is en 25% kans op een zwartkalf zonder rood factor. Mijn hand in vuur steken is veel maar volgens mij klopt dit. 1/4 rood, 3/4 zwart. RF moet van 2 kanten komen om een roodkalf te krijgen.
klopt helemaal
the duke off hasselt
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor auke » za nov 04, 2006 21:11

Erik schreef:Als ik het goed begrijp heb je een tweeling uit een RF koe(ik ga er van uit dat de vader zwart is!!!). Deze 2 kalveren hebben allebei 25% kans op de RF factor (zeker weten). Als je deze vervolgens weer met een RF stier dekt dan worden de kansen het zelfde. Je hebt 25% kans op een roodkalf, 50 kans op een RF kalf die zwart is en 25% kans op een zwartkalf zonder rood factor. Mijn hand in vuur steken is veel maar volgens mij klopt dit. 1/4 rood, 3/4 zwart. RF moet van 2 kanten komen om een roodkalf te krijgen.
goed opgelet bij de bilogie les over erfelijkheid
fenotype bij hetrozygote: 3:1
genotype: 1:2:1( zuiver zwartbont, 2x zwart met rf en een rooie)

de biologiedocent kwam ff bij me boven vandaar
:P
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij