Kalverhokjes (deel 12)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Kalverhokjes (deel 12)

Berichtdoor G.U. » zo jan 19, 2020 10:04

sivert schreef:
G.U. schreef:Zb vk: Ranger x Balu x Pello

Hoe lijkt de Balu?

Heeft op 23mnd gekalfd, niet bijzonder groot maar ook niet klein, best in conditie en maar een heel gewoon uiertje
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » zo jan 19, 2020 11:26

Dat is goed genoeg voor mij; niet te groot, niet te klein.
edward28 schreef:
opelmanta schreef:sk Chuck x Solero
vk Bube x Chevrolet x Banker
Balu zit op 11 euro, ik heb er maar wat van gekocht.

Bube= Balu zoon? en hoe zijn de kalveren?
Guard mag er ook zijn.

Geen Balu zoon, dat gaat mij veel te snel. Het is de Beacon x Jeeves x Goldwyn van Vost. Gehalten verlager maar vooruit, de rest lijkt wel functioneel.
Kalfjes zijn goed, met een hele mooie stap in het strohok. Meer draf dan galoppade. En ze zijn gezond, past op pinken.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Freddy » zo jan 19, 2020 17:29

edward28 schreef:
Freddy schreef:Sk Preston x Big Winner x Pleasure
Sk Preston x Limousine x Nevada
Sk Repairman x Suarez x Hugo
Sk Preston x Debutant x Mavid

Je zet wel vol in op Preston? Staat hier ook op mn lijstje te gebruiken stieren.

Is gebruikt op pinken bij mijn opfokker.
Maar ik ga zeggen dat niet weer te doen, want hij draagt te lang en dus wat te zware kalveren voor de pinken vind ik.
Verder ken ik de stier niet. Heb er nu 2 kalveren van zitten.
Freddy

Berichtdoor boer pieter » zo jan 19, 2020 18:19

waarom geen gesext krijg je altijd kleine koe kalfjes
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » zo jan 19, 2020 21:18

G.U. schreef:
sivert schreef:
G.U. schreef:Zb vk: Ranger x Balu x Pello

Hoe lijkt de Balu?

Heeft op 23mnd gekalfd, niet bijzonder groot maar ook niet klein, best in conditie en maar een heel gewoon uiertje

Afbeelding
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Freddy » zo jan 19, 2020 22:48

boer pieter schreef:waarom geen gesext krijg je altijd kleine koe kalfjes

Dat is mij net een stap te ver.
En daarnaast is er ook niets mis met een af en toe nog iets niet zelf in de hand willen hebben, maar je te laten verrassen door de natuur.
Maar gelukkig mag iedereen hier een eigen mening over hebben uiteraard!
Freddy

Berichtdoor boer pieter » ma jan 20, 2020 11:29

gelukkig wel ,maar een vaars waar een beer van een stier kalf afkomt heb ik liever niet ,en als ik dat daan kan voorkomen met gesext dan ben ik snel om
boer pieter

Berichtdoor G.U. » ma jan 20, 2020 13:19

voordeel van gesekst is dat je wat sneller vooruit kunt met je fokdoel omdat je minder "ondereind' nodig hebt om koekalfjes te maken. Daarnaast heb je er een leuk potje omzet uit vee bij door de extra belgen die je vangt :yes: :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Freddy » ma jan 20, 2020 14:38

boer pieter schreef:gelukkig wel ,maar een vaars waar een beer van een stier kalf afkomt heb ik liever niet ,en als ik dat daan kan voorkomen met gesext dan ben ik snel om

Klopt, ben ik ook niet blij mee. Daarom gebruikte ik altijd standaard op vaarzen stieren met geboortegemak dik boven de 100. Preston heeft 102 dacht ik, wat veel ki’s al pinkenstieren noemen. Icm zijn langere draagtijd dan gemiddeld laat ik hem dus niet weer gebruiken.
Pak er nu 1 met 105. Vlot en makkelijk kalven vind ik in deze belangrijkste bij vaarzen.
Freddy

Berichtdoor Henk » ma jan 20, 2020 14:41

G.U. schreef:voordeel van gesekst is dat je wat sneller vooruit kunt met je fokdoel omdat je minder "ondereind' nodig hebt om koekalfjes te maken. Daarnaast heb je er een leuk potje omzet uit vee bij door de extra belgen die je vangt :yes: :cheers:

:yes: alleen is deze theorie tot heden nog nooit in klinkende munt omgezet aldus accountantskantoren :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Freddy » ma jan 20, 2020 14:57

Henk schreef:
G.U. schreef:voordeel van gesekst is dat je wat sneller vooruit kunt met je fokdoel omdat je minder "ondereind' nodig hebt om koekalfjes te maken. Daarnaast heb je er een leuk potje omzet uit vee bij door de extra belgen die je vangt :yes: :cheers:

:yes: alleen is deze theorie tot heden nog nooit in klinkende munt omgezet aldus accountantskantoren :idea:

Het potje omzet mag ik hopen dat die er wel komt door gebruik van meer blauw tov Holstein. Of er per saldo wat overblijft door gebruik duurder gesekst vraag ik me ook af. Maar in theorie zou dat wel moeten als je gaat rekenen.
Freddy

Berichtdoor boer pieter » ma jan 20, 2020 19:55

Ik betaal nog geen 20 euro voor een gesext ,veel jongvee en dan verkoop ik ze voor het leven er zijn altijd kopers
boer pieter

Berichtdoor G.U. » ma jan 20, 2020 20:11

das niet duur €20,-voor gesekst. daar moet ik minstens twee keer zoveel voor dokken. Laat het verschil eens €80 zijn aan inseminatie kosten. Een belg kan ik hier voor een €100 meer kwijt dan een zb sk dus de belgen betalen het duurdere zaad plus ik heb wat meer snelheid in de fokkerij
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor opelmanta » ma jan 20, 2020 23:29

Freddy schreef:Preston heeft 102 dacht ik, wat veel ki’s al pinkenstieren noemen. Icm zijn langere draagtijd dan gemiddeld laat ik hem dus niet weer gebruiken.
Pak er nu 1 met 105. Vlot en makkelijk kalven vind ik in deze belangrijkste bij vaarzen.

Bij de vorige basisaanpassing van de fokwaarden zijn er bij Hf Zb 2 punten en bij Hf Rb 4 punten afgegaan. Een roodbonte met 102 had in 2015 nog 106 geboortegemak. Komt in april weer een aanpassing. 102 geboortegemak is mij genoeg, 5 jaar geleden schreven ze er 104 voor.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Henk » di jan 21, 2020 10:54

Freddy schreef:
Henk schreef:

Het potje omzet mag ik hopen dat die er wel komt door gebruik van meer blauw tov Holstein. Of er per saldo wat overblijft door gebruik duurder gesekst vraag ik me ook af. Maar in theorie zou dat wel moeten als je gaat rekenen.

:yes: iedereen rekent zich rijk, opgenaaid door de CRV 'veestapeladviseurs' (wat een woord... :mrgreen: ) maar ondertussen is hip gesekst semen reteduur, koeien behouden er slechter van :yes: en alleen hier op vtf verkopen ze elke bwb nuka voor 350 euro of meer (y) en hebben ze geen uitval bij die onhandige blauwe slappe knuppels (y) 8)

En als ik dan lees dat na decennia-lang ultra-slim boeren en mega-vooruitgang in de fokkerij, een groot deel van de veehouders moeite heeft om alle facturen te betalen en je leest dat de uitkering op TR gelukkig even adem geeft, dan denk ik fock de fokkerij :D want je wordt zelf gefockt :yes: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij