Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor Richt » vr aug 21, 2020 09:12

boer pieter schreef:Weet je King fokkerij vinden veel boeren totaal niet interessant, ze zoeken een ki verenigingen díe bij hun past laten een stier advies programma maken en klaar ,zie je hier ook ,en als we koe op de foto zetten en hier plaatsen komt er misschien wat meer gang in en discussie

fokkerij anno 2020 slaat dan ook helemaal door, cijfertjes alleen maar hoger en hoger is vaak het doel....
Zit zelf in een appgroep met aAa gebruikers hier in de buurt, komen veel fotos voorbij, interessante opmerkingen. Maar ook vaak dingen waarvan iedereen :shock: staat te kijken, als er weer eens een zo genaamd super top hoog dier voorbij komt waarvan je eigelijk in 1 blik al ziet dat het toch niet zoon ideaal beest is...

een collega die ook in de app zit heeft Elite net een mooie korte reportage gemaakt : https://www.elite-magazin.de/unterwegs/ ... 15395.html

top bedrijf, top management, en heele, heele beste koeien, heb nu een Malki van hun bij het jongvee lopen, eerste 5 kalver sinds deze week, tot nu toe mooie beesten, en die stier ontwikkeld zich ook zeer goed. Daar een stier kopen is altijd plezier voor de ogen als je de moeder en andere koeien bekijkt.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Roderick » vr aug 21, 2020 12:26

boer pieter schreef:Weet je King fokkerij vinden veel boeren totaal niet interessant, ze zoeken een ki verenigingen díe bij hun past laten een stier advies programma maken en klaar ,zie je hier ook ,en als we koe op de foto zetten en hier plaatsen komt er misschien wat meer gang in en discussie

Ik denk dat dat nog wel meevalt, maar tegen de arrogantie van de grote ki organisaties is niet op te boxen. Dus trekken de meeste hun eigen plan.
Vandaar da aAa nog steeds gestaag groeit.

Zag dat ze hier een $50.000 kostend onderzoek gedaan hadden waarom zoveel vaarzen de voorpoten erg frans hebben staan.
Conclusie: het komt omdat ze teveel moeten reiken voor voer aan het voerhek waardoor de poten scheef groeien :shock: :shock: :shock: :lol: :lol:
Dat het gewoon genetics is, waardoor de vaarzen veeeeelste smal zijn geworden willen ze mentaal nog niet aan.
Dan denk je toch ook fuck it en trek je eigen plan. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » vr aug 21, 2020 12:36

Malki 2 dagen vers.
Gekalft afgelopen april, piekte op 47 liter bij 2x days melken, en is gisteren alweer drachtig bevonden van de eerste inseminatie.
Nu nog steeds op 44 literAfbeeldingAfbeelding

Sent from my SM-A505W using Tapatalk
Roderick

Berichtdoor boer pieter » vr aug 21, 2020 14:30

heb ook een malki moeten volgent jaar kalven ook van die donkere beesjes niet woest groot maar dat hoeft ook niet mooie vaars roderick
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » vr aug 21, 2020 14:58

boer pieter schreef:heb ook een malki moeten volgent jaar kalven ook van die donkere beesjes niet woest groot maar dat hoeft ook niet mooie vaars roderick

zo is onze malki stier ook,
en idd mooie vaars :yes: daar kun je wel meer van hebben
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Roderick » vr aug 21, 2020 15:09

We melken nu zo'n 30 Malki's
Er zijn er nog een stuk of 30 onderweg, en we insemineren nog steeds met malki.

Van alle melkende is er geen 1 tegenvaller.
Stier fokt heel consequent en bevrucht goed.
Vaarzen idd niet te groot, mooi breed en jeugdig met super uiers en benen.
Gemiddeld piekte ze hier op 40.6 liter (gehaltes weet ik niet)
Echt taaie heb ik niet, wel een paar die duidelijk wat langzamer zijn.
Door mekaar meppen ze je wel half dood de eerste weken aan de melk, maar daar moet ik maar mee leven. :? :roll: :!:
Roderick

Berichtdoor boer pieter » vr aug 21, 2020 16:57

Is wel een dingetje
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » vr aug 21, 2020 17:04

Yup, daarom zeg ik het er ook bij. :!:
Roderick

Berichtdoor opelmanta » vr aug 21, 2020 18:11

Roderick schreef:Zag dat ze hier een $50.000 kostend onderzoek gedaan hadden waarom zoveel vaarzen de voorpoten erg frans hebben staan.
Conclusie: het komt omdat ze teveel moeten reiken voor voer aan het voerhek waardoor de poten scheef groeien :shock: :shock: :shock: :lol: :lol:
Dat het gewoon genetics is, waardoor de vaarzen veeeeelste smal zijn geworden willen ze mentaal nog niet aan.

Franse voorbeenstand is toch met naar binnen staande knieën en naar buiten staande klauwen? Koehakkige voorpoten eigenlijk.
Delta Olympic gaf dat met een brede voorhand en zonder genomics, bestaat van voor genomics en kan ook met brede koeien. Ik vind het niet echt storend.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » vr aug 21, 2020 18:14

Niemand heeft taaie Malki's maar toch van de 1461 malki's op 465 bedrijven geeft ms 89 is net geen 3 standaard afwijkingen. Nog een paar van dees reacties en de algehele pleuris breekt weer uit. Zelf uberigens Maltha int vat laten douwe :yes: Axie stier :yes: En gebruuk Redstar Colorado x de beste Malki :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » vr aug 21, 2020 18:15

opelmanta schreef:
Roderick schreef:Zag dat ze hier een $50.000 kostend onderzoek gedaan hadden waarom zoveel vaarzen de voorpoten erg frans hebben staan.

Franse voorbeenstand is toch met naar binnen staande knieën en naar buiten staande klauwen? Koehakkige voorpoten eigenlijk.
Delta Olympic gaf dat met een brede voorhand en zonder genomics, bestaat van voor genomics en kan ook met brede koeien. Ik vind het niet echt storend.

Als daar middels fokkerij niks aangedaan wor dan staan over 10 jaar de voorpoten dwars :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor opelmanta » vr aug 21, 2020 18:17

En nee, ik gebruik meest dochter geteste stieren. Vandaar mijn vraag aan de Duitsers:
Zijn Browning, Chevrolet en Hunter nog gewoon bij Crv-de te koop?
Ik maak nog wel eens mijn eigen second crop dochters maar dan moet die stier nog wel te koop zijn.
Hunter hoef ik niet maar die andere twee zou ik gerust weer gebruiken.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor auke » vr aug 21, 2020 20:51

Roderick schreef:We melken nu zo'n 30 Malki's

Door mekaar meppen ze je wel half dood de eerste weken aan de melk, maar daar moet ik maar mee leven. :? :roll: :!:

MS 89 maar niemand die een taaie heeft. Dat snap ik nooit.
Ook nog vervelend onder het melken

weet ik meteen waarom ik hem niet gebruik. dan maar geen 40 liter gemiddeld.
Wel een beste vaars !
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor sivert » vr aug 21, 2020 21:29

auke schreef:
Roderick schreef:We melken nu zo'n 30 Malki's

MS 89 maar niemand die een taaie heeft. Dat snap ik nooit.
Ook nog vervelend onder het melken

weet ik meteen waarom ik hem niet gebruik. dan maar geen 40 liter gemiddeld.
Wel een beste vaars !

We melken 3 Malki's , alle 3 beste en jeugdige koeien, maar wel 1 taai melke er bij. We kregen vooral stierkalveren van Malki.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Poekske » za aug 22, 2020 12:04

Das een verdold mooie vaars. Kunnen velen nog iets van leren ipv smal en hoog...
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij