Vakbladen (deel 2)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakbladen (deel 2)

Berichtdoor auke » zo mei 12, 2013 15:22

alles bij 1 stier is wel makkelijk maar waarom Brolin. ? Is qua uiervorm de slechtste NRB die er is dacht ik . Dan weet je toch van tevoren dat je nat gaat of ben ik te pessimistisch ?
Heeft aleens eerder een boer in gestaan , was een brabander dacht ik die alles bij Barnkamper Support deed. Stier zakte als een baksteen. Ben benieuwd hoe dat bij hem afgelopen is. Misschien idee voor een volgende reportage Jaap?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor auke » zo mei 12, 2013 15:23

in de Braunvieh trouwens ook artikel over subsidies voor stallenbouw ( 35 %) !! maar:

* 3.5 meter achter het voerhek
* vreet/ligplekken minimaal 1.2 : 1

dus ook in het buitenland MDV stallen
auke

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo mei 12, 2013 16:19

Franziska is Roberts's Koningin? :wink:
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor john jakobs » zo mei 12, 2013 18:46

:!: :!: :!: :!: ,,,,,,,,,in de bedrijfs beschrijving staat herdenleistung 12 jaar ,, worden ze hier omgerekend naar een koe van 12 jaar :?: :?:
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor auke » zo mei 12, 2013 22:03

opmerkelijk verhaal van de Belgen. Zou die restwarmte benutting zoveel uitmaken dat je er zo rijk van wordt?

Groningers : tja wel lekker eenvoudig en blijkbaar kan dat hele intensive wel uit. Maar meestal is er altijd wel een verhaal bij wat niet verteld wordt en toch een ander licht op de zak werpt.
auke

Berichtdoor jan.nl » zo mei 12, 2013 22:49

Robert schreef:of 't gemiddelde van de laatste 12 jaar ?

Wat vonden jullie van de groeiers in Belgie met een biovergister als vliegwiel, de groeiers in Grun, de groeiers en afbouwers in Denemarken, de 'licence to produce' van de grasland deskundigen en gymnastiek van hoog zwangeren ?

In DK was het in de jaren 80 ook dramatisch, hoge rente 25% en boeren gingen net als nu failliet,boerderijen halveerden toen ook in waarde,en nu ruim 30 jr later weer zelfde liedje.Dat het dan ook niet lukt lag aan aan het speculeren met valuta,s,en aan tekort aan management :| Maar misschien dat na nijenrode de zaken beter gaan :wink: Maar respect voor moed en durf (y)Was een leermoment en zijn nog jong,,gaat volgende x wel lukken denk ik :yes:
Groeien in groningen :arrow: The place to be :wink:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor john jakobs » di mei 14, 2013 12:39

ben een keer met de studie club bij de belgen geweest (y) (y) heb toen hier nog wat getypt hierover , maar begon zijn verhaal over de witte lijst in nederland en dat die producten te duur waren en zodoende de hollanders niks konden verdienen , en dat i blij was dat dat in belgie niet was
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Corjan » di mei 14, 2013 13:49

jan.nl schreef:Groeien in groningen :arrow: The place to be :wink:

Hier zitten ook groningers :yes: En ja nog meer import groningers :yes: Dus die stap naar groningen kun je beter overslaan :idea: :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor karst-jan » di mei 14, 2013 17:49

harm schreef:Werk jij 70 uur in de week KJ? Ga maar eens een week je uren bij houden ik als zzp'r moet aardig mn best doen om dat aantal uren in de week te maken. En vergeet niet bij te rekenen wat aan eigen vermogen in het bedrijf bij opgebouwt wordt.

mijn vader komt makkelijk aan 70 uur in de week. ikzelf kom maar aan 30 uur (7x per week melken en 3 dagen in de week volledig werken). als je een bedrijf runt maak je sneller meer uren dan een zzp'er. 15,- per uur is eigenlijks nog een schijntje. polen kosten nog meer. het gemmidelde inkomen van een boer ligt op 25.000 netto. dan hoor je op een groei van ev van 28.000 per jaar te komen. neemt je zoon het over dan zal je ongeveer 600.000 meekrijgen (of hoeveel was dat toen). daar heb je 45 jaar voor gewerkt. dus je eigenlijke groei ev is 13.333,- hiermee kom je op €38.333,-. wat niet veel is. overigens reken je met de meeste inkomens niet met groei van het eigen vermogen omdat dit je oude dag reserve is en dus niet direct een inkomen maar een potje voor je pensioen :yes: :yes: :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Flyinghollander » di mei 14, 2013 19:12

100 uur voor 50 koeien en schapen? :shock:
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » di mei 14, 2013 19:22

karst-jan schreef: het gemmidelde inkomen van een boer ligt op 25.000 netto.

Zou de gemiddelde koeienboer wel willen...
In 2012 gemiddeld 8000 euro :idea:

Ligt er tuuk ook aan welk seizoen je zit mbt uren he :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di mei 14, 2013 19:46

Flyinghollander schreef:100 uur voor 50 koeien en schapen? :shock:

putjes metselen kost veel tijd :D
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor karst-jan » di mei 14, 2013 20:04

Sander schreef:
Flyinghollander schreef:100 uur voor 50 koeien en schapen? :shock:

putjes metselen kost veel tijd :D

jep. we hebben voor het gras geen loonwerk. we bouwen zelf. doen eigenlijk heel veel zelf. zelf koeien scheren. zelf zand van de bult scheppen. zelf bekappen. zelf voeren. zelf onderhoud aan machines. zelf insemineren. zelf mollen vangen. zelf sleufsilo's zetten. zelf huis verbouwen. zelf alle onderhoud aan stal en huis. daarbij hebben we het bedrijf niet effiecient ingezet omdat dit nu meer kost (houden met bouwen nu wel rekening mee). melkkoeien voeren kost ons 2 uur per dag. melken en roosters 3 uur. pinken en schapen verzorgen 2 uur. zit je al op 7 uur. voor de rest landwerk en bouwen. ben je zo 100 uur kwijt. :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor M H » di mei 14, 2013 20:23

da's ook wat, ik had als doelstelling 40-50 uur werken, voor een 1000000 kg melk :wink: . liefst zonder botjes.
probeer dus alles de komende jaren beetje betaalbaar en efficient in te richten. om ook maar een klein beetje in de buurt te komen van mijn doelstelling. zal wel niet alle weken lukken, maar hoop er wel een paar tussen te hebben zitten.
M H

Berichtdoor jan.nl » di mei 14, 2013 21:20

Corjan schreef:
jan.nl schreef:Groeien in groningen :arrow: The place to be :wink:

Hier zitten ook groningers :yes: En ja nog meer import groningers :yes: Dus die stap naar groningen kun je beter overslaan :idea: :idea:

Heb je ook helemaal gelijk in :wink: ,maar in veenkoloniën lijkt me toch nog flinke mogelijkheden om grootschaliger melkveehouderij te starten :yes: Was paar jaar geleden nog een soort actie om boeren daar heen te krijgen ,maar hoor er nix meer van :no:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Community