Hoe is het weer bij jullie (deel 9)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Hoe is het weer bij jullie (deel 9)

Berichtdoor Gerben77 » wo maart 25, 2020 12:36

@ Kiwi ik hoor wat andere berichten van een melkveehouder uit Taupiri NZ....
Die schreef mij : De regen is veel te laat om t nog een goed seizoen te laten worden, veel boeren hebben de koeien al vervroegd drooggezet. Extra koeien naar de slacht om met het beschikbare (al dan niet aangekocht) door te melken tot eind mei. Maar of dat lukt is erg onzeker er moet dan komende tijd nog heel veel regen vallen.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Kiwi » wo maart 25, 2020 20:49

Dat valt onder de regio waar ik ook zit: Hamilton North. Ik praat ook niet over een goed seizoen, maar de melkprijs is gewoonweg goed en als je dan uitrekent vergeleken met verleden jaar wat je dit jaar minder hoeft te melken voor hetzelfde melkgeld, dan is dat redelijk wat.
Ik kan de beste man/vrouw niet in de boeken kijken, maar net als in NL boert ook hier ieder op zijn of haar manier hoe het hun past. Het bedrijf waar ik met het meeste plezier melk, is waar ik de meeste veranderingen zou aanbrengen als ik het voor het zeggen zou hebben.
Ik help hier in de (wijde ) buurt regelmatig op 8 a 10 bedrijven en als ik daar melk, doe de vatwash (is niet vol automatisch hier op de meeste bedrijven) en kijk dan even op het milkdocket naar het laatste celgetal. Op milkdocket staat ook elke dag de lopende jaar produktie en ja op elk van die bedrijven is dat lager dan verleden jaar. Grotendeels door het weer (droog). De meesten hebben eerder als normaal een gedeelte van de dieren drooggezet en alles wat niet nodig is voor volgend jaar afgevoerd om door te melken met minder koeien. 1 bedrijf waar ik melk heeft verleden week vrijdag alle koeien drooggezet. Zoon sharemilking op bedrijf van zijn moeder. heeft uitgerekend wat hij nodig heeft o de winter door te komen en zegt heb redelijk seizoen gehad en ben gezond. Volgend seizoen nieuwe ronde.
Kan het weer toch niet controleren, dus probeer te controleren wat je wel kan.
Kiwi

Berichtdoor Talis » za maart 28, 2020 19:28

ik ben wel klaar met die koude oostenwind. Laat het een lekker voorjaar worden.. grasgroei staat helemaal stil..
Talis

Berichtdoor Gerben77 » za maart 28, 2020 20:25

Ja ziet gras weer van kleur veranderen (n) , door die schrale koude wind,,,,nog een weekje geduld, dan lijkt het beter te worden.
Gerben77

Berichtdoor jan.nl » za maart 28, 2020 20:42

Talis schreef:ik ben wel klaar met die koude oostenwind. Laat het een lekker voorjaar worden.. grasgroei staat helemaal stil..

Tis nog maar maart :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » ma maart 30, 2020 08:43

ja rustig blijven zie je hier ook idereen word gek ,maar het land is op veel plekken nog veelste nat grond water is nog hoog , vast rijden en de boel vernielen kan altijd nog wel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Wim R » di maart 31, 2020 22:00

boer pieter schreef:ja rustig blijven zie je hier ook idereen word gek ,maar het land is op veel plekken nog veelste nat grond water is nog hoog , vast rijden en de boel vernielen kan altijd nog wel

Vandaag ergens tussen Tholen en Goeree al 2 haspels zien draaien :shock: :shock: .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor pinguin » wo apr 15, 2020 12:41

Weiden loopt aan de voorkant heel soepeltjes ze grazen heel mooi. Maar aan de achterkant heel weinig hergroei en groei gaan wel vastlopen straks.....

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor boer pieter » wo apr 15, 2020 14:39

Hier mooi droog, regen komt heus wel weer
boer pieter

Berichtdoor Gerben77 » wo apr 15, 2020 15:23

April lijkt volgens veel weer apps/ goeroe's droog te blijven .... (n)
Gerben77

Berichtdoor G.U. » wo apr 15, 2020 15:39

De eerste 14 dagen wordt indd geen spat regen opgegeven... :?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » wo apr 15, 2020 17:16

Met droogte kom je altijd verder over 2 week regend het en dan is het weer te nat ,dus rustig blijven kunnen we mooi alles ploegen en zaaien
boer pieter

Berichtdoor G.U. » wo apr 15, 2020 19:00

Nou dat hebben we de laatste twee jaren wel gezien, eind april wat water en toen in augustus pas weer. Hoop eigenlijk dat we niet weer zo’n droge zomer krijgen. Is wel heerlijk al dat mooie weer maar heb liever elke week een paar buien
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » wo apr 15, 2020 19:14

Regen komt er wel hoor zit daar maar niet over in ,alleen moet het wat beter verdeeld worden :yes:
boer pieter

Berichtdoor Talis » wo apr 15, 2020 19:50

door het koude zonnige voorjaar zit er veel te veel suiker in het gras. Dus koeien maar weer meer opgestald. max 5 uurtjes weiden nu. herkauwminuten is momenteel wel 100 minuten minder dan anders..
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Community