Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor Nix » wo dec 23, 2020 21:24

Onderdruk creëren in het expansievaatje. bv met een olie afzuiger. Denk dat dat ook in de handleiding staat.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor auke » wo dec 23, 2020 22:37

Klopt geen probleem. Maar wil niet de hele kerstvakantie aan het olie bijvullen zijn. Moet ook nog een beetje uitrusten en voorbereiden

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Kasé5 » do dec 24, 2020 11:01

auke schreef:wie heeft er ervaring met vervangen van de olie in de tandwielkast van een trioliet?

Handleiding heeft zegt dat je ook een pomp kunt gebruiken om te vullen of een vacuumpomp op de ontluchting aan te sluiten maar heb geen van beide

Waarom wil je die olie vervangen Dan?
Eén van mijn maaiers had kleine reparatie nodig na laatste snee dus stagiair na maaien ding laten schoonmaken en naar mech.bedr laten brengen en gezegd dat olie in overbrengingen ook maar ff vervangen moest worden. Haal ik 'm later weer op en zei de baas dat ze dik lol hadden gehad in de kantine; Een onderhoudsbeurt van een maaiers doet vrijwel geen hond en hadden ze helemáál niet van mij verwacht :oops: :oops:
Weer wat geleerd :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor auke » do dec 24, 2020 11:38

Kasé5 schreef:Waarom wil je die olie vervangen Dan?

Onderhoud is behoud . Olie zit er al 12 jaar in en volgens de handleiding moest het elke 2 jaar worden ververst :shock: Dus dacht ik net als jij met je maaier : dat moet ververst worden

Olie die eruit kwam was nog mooi geel en gezien de moeite die je moet doen om nieuwe erin te krijgen ga ik het de komende 10 jaar niet weer vervangen
auke

Berichtdoor Poekske » do dec 24, 2020 13:38

Onderhoud is nooit slecht.
Poekske

Berichtdoor Richt » do dec 24, 2020 15:35

Kasé5 schreef:
auke schreef:wie heeft er ervaring met vervangen van de olie in de tandwielkast van een trioliet?

Handleiding heeft zegt dat je ook een pomp kunt gebruiken om te vullen of een vacuumpomp op de ontluchting aan te sluiten maar heb geen van beide

Eén van mijn maaiers had kleine reparatie nodig na laatste snee dus stagiair na maaien ding laten schoonmaken en naar mech.bedr laten brengen en gezegd dat olie in overbrengingen ook maar ff vervangen moest worden. Haal ik 'm later weer op en zei de baas dat ze dik lol hadden gehad in de kantine; Een onderhoudsbeurt van een maaiers doet vrijwel geen hond en hadden ze helemáál niet van mij verwacht :oops: :oops:

Tja, af en toe eens vervangen zie je ook of der nog wat in zit, heb al vaker maaibalken gezien die zonder olie gelopen hadden, dan is die paar liter olie af en toe toch goedkoper.

Op mengwagen ook om de 5 jaar, kwam er niet helemaal zuiver uit, bleek een tandwiel wat aangetast, vervangen, draait weer top, anders had je hele overbrenging kunnen vervangen
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jan.nl » do dec 24, 2020 16:10

Kasé5 schreef:

Nee,ze verkopen liever een nieuwe als de ouwe na 10 jaar inelkaar gelopen is. :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor MarcB » do dec 24, 2020 17:02

auke schreef:
Kasé5 schreef:Waarom wil je die olie vervangen Dan?

Onderhoud is behoud . Olie zit er al 12 jaar in en volgens de handleiding moest het elke 2 jaar worden ververst :shock: Dus dacht ik net als jij met je maaier : dat moet ververst worden

Olie die eruit kwam was nog mooi geel en gezien de moeite die je moet doen om nieuwe erin te krijgen ga ik het de komende 10 jaar niet weer vervangen

Hier vervangen we de olie ideer jaar via service contract. Is vele malen makkelijker. Je kan onderdruk maken via je compressor. Je retour slang verlengen en daar een gaatje in maken en daar blaaspistool insteken en je blaast van de gearkast weg. Dan heb je zo alle olie erin.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Mellek » vr jan 01, 2021 15:56

MarcB schreef:Hier vervangen we de olie ideer jaar via service contract. Is vele malen makkelijker. Je kan onderdruk maken via je compressor. Je retour slang verlengen en daar een gaatje in maken en daar blaaspistool insteken en je blaast van de gearkast weg. Dan heb je zo alle olie erin.

Welke retourslang bedoel je eigenlijk?
Als ik het boek van de Kuhn PZ maaier lees, moet je ook elke 2 jaar alle olie verwisselen en bouten op moment nadraaien, want behuizing is aluminium, maar ja wie heeft er momentsleutel die boven de 200nm komt, ik niet. Heb de Kuhn schudder wel elke 5 jaar nieuwe vet in de tandwielkast gedaan, stelt ook niks voor en die volgens de dealer hebben ze die nog wel eens kapot, machines van 20 jaar oud dan wel.. Zal vet ook wel 20 jaar oud zijn.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor auke » vr jan 01, 2021 22:47

retourslang= overloop slang.
Vacuum maken via compressor ging ook niet zo geweldig.
beste tip was warme olie
auke

Berichtdoor john jakobs » za jan 02, 2021 07:21

Mellek schreef:
MarcB schreef:Hier vervangen we de olie ideer jaar via service contract. Is vele malen makkelijker. Je kan onderdruk maken via je compressor. Je retour slang verlengen en daar een gaatje in maken en daar blaaspistool insteken en je blaast van de gearkast weg. Dan heb je zo alle olie erin.

Welke retourslang bedoel je eigenlijk?
Als ik het boek van de Kuhn PZ maaier lees, moet je ook elke 2 jaar alle olie verwisselen en bouten op moment nadraaien, want behuizing is aluminium, maar ja wie heeft er momentsleutel die boven de 200nm komt, ik niet. Heb de Kuhn schudder wel elke 5 jaar nieuwe vet in de tandwielkast gedaan, stelt ook niks voor en die volgens de dealer hebben ze die nog wel eens kapot, machines van 20 jaar oud dan wel.. Zal vet ook wel 20 jaar oud zijn.

heb er hier met gewoon vetnippels die boven de tandjes een druppel laten vallen zijn toch de beste , als je tenminste smeert
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor john jakobs » za jan 02, 2021 07:25

zijn bdw te koop 2 x pz 730 niet hydro opklap, ideaal als je met 730 van de ene wei in de andere kunt of als reserve schudder 1000 euro per stuk x06xxx130xx142xxx73
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie