Tractoren (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Tractoren (deel 4)

Berichtdoor boer pieter » do apr 01, 2021 20:27

Heb het wel al een paar keer overwogen, maar de veearts regels vind ik lastig en veel controle ,ook heb ik ik niet genoeg land om het echt goed te doen koeien buiten is ook wel een dingetje , dus doe ik het een beetje op mijn manier
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » do apr 01, 2021 21:14

Ik heb laatste keer op scheurland dat ik bij de maïsopkomst niks zag behalve bij de sloot een paar blaadjes dat ik me ook afvraag of daar onkruidbespuiting wel nodig was, en nu met de onderzaai komt er sowieso een schoffelmachine ga ik dat gescheurde perceel denk ik ook even overslaan, scheelt 100e / ha, ander perceel hebben aardappels gestaan, denk dat je daar toch tegen spuiten moet?
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Mellek » do apr 01, 2021 21:23

boer pieter schreef:Heb het wel al een paar keer overwogen, maar de veearts regels vind ik lastig en veel controle ,ook heb ik ik niet genoeg land om het echt goed te doen koeien buiten is ook wel een dingetje , dus doe ik het een beetje op mijn manier

Je hebt hier ook nog AlbertHeijn- en Planetproof melkstromen, heb die laatste ook even doorgenomen, stond toch een pakket eisen in o.a. gemiddelde leeftijd koeien, stikstofoverschot ofzoiets, ook verbod Glyfosaatgebruik (mag bij AH wel), je kunt haast nog makkelijker Bio worden, alleen dan zonder AB, hier dierdagdosering ook al net onder maximum bij bio, beweiden is ook maar 15 april tot 15 okt, alleen de kunstmest nog afbouwen, klaver is wel een oplossing hebben we hier ook al op de helft grasland.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Poekske » vr apr 02, 2021 03:38

Jullie zullen heel veel :cry: als je de maïs niet spuit, scheelt teveel opbrengst
Poekske

Berichtdoor boer pieter » vr apr 02, 2021 04:45

Poekske schreef:Jullie zullen heel veel :cry: als je de maïs niet spuit, scheelt teveel opbrengst

Zetten we wat meer :lol: we zullen zien
boer pieter

Berichtdoor Poekske » vr apr 02, 2021 07:15

boer pieter schreef:
Poekske schreef:Jullie zullen heel veel :cry: als je de maïs niet spuit, scheelt teveel opbrengst

Genoeg mais gezien die geschoffeld werd, hakselaar kon zelfs de rijenvoeler inde mais bel niet gebruiken. En opbrengst (n)
Poekske

Berichtdoor MarcB » vr apr 02, 2021 08:46

Poekske schreef:
boer pieter schreef:

Genoeg mais gezien die geschoffeld werd, hakselaar kon zelfs de rijenvoeler inde mais bel niet gebruiken. En opbrengst (n)

Hoogtijd dat ze bij jullie al gestolen gps’en van hier eens gaan installeren 8)
Hier zaait en schoffelt men op gps. Geen enkel probleem omver geschoffelde majs.
Scheelt ook veel als men de rijafstand tussen de zaai elementen controleert voor het zaaien. En schoffelen met een dezelfde breedte als je zaaimachine anders loopt het vaak fout bij de sluitrij.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor jan.nl » za apr 03, 2021 11:44

Mellek schreef:
boer pieter schreef:Heb het wel al een paar keer overwogen, maar de veearts regels vind ik lastig en veel controle ,ook heb ik ik niet genoeg land om het echt goed te doen koeien buiten is ook wel een dingetje , dus doe ik het een beetje op mijn manier

Je hebt hier ook nog AlbertHeijn- en Planetproof melkstromen, heb die laatste ook even doorgenomen, stond toch een pakket eisen in o.a. gemiddelde leeftijd koeien, stikstofoverschot ofzoiets, ook verbod Glyfosaatgebruik (mag bij AH wel), je kunt haast nog makkelijker Bio worden, alleen dan zonder AB, hier dierdagdosering ook al net onder maximum bij bio, beweiden is ook maar 15 april tot 15 okt, alleen de kunstmest nog afbouwen, klaver is wel een oplossing hebben we hier ook al op de helft grasland.

Bizar dat een boer geen baas meer is over zijn eigen erf,dadelijk moet je aan bio eisen voldoen voor reguliere prijs.... :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Kasé5 » za apr 03, 2021 12:37

Dát vind ik het gevaarlijke aan die bijzondere melkstromen; we bieden Appie wat extra maatregelen die we nemen waarvoor we wat extra's willen maar over een paar jaar stuurt ie ons die maatregelen retour als basiseis voor gangbaar.
Hoe gemakkelijk kunnen ze het krijgen
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » za apr 03, 2021 18:57

Richt schreef:
boer pieter schreef:Ach roundup discussie hebben we wel eerder gehad ik ben er tegen, gebruik ook stro van eigen land weet ik in ieder geval dat er geen vergif in zit

:lol: :lol: :lol:

Jij spuit je tarwe dus helemaal niet ? nooit tegen onkruid, nooit tegen fusariose, nooit tegen insekten :?:

Wij hebben nog nooit graan tegen onkruid gespoten :no: Wintergraan blijft op zandgrond sowieso mooi zuiver (y) :yes: Alleen wanneer ik graan zaaide in het voorjaar en/of op zwaardere grond, dan ging dat graan als gps de kuil in :yes: omdat dan de kans op grasachtigen veel groter is. Tegen schimmel en ongedierte nog nooit hoeven spuiten.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kobonde » zo apr 04, 2021 10:03

Als je af en toe graan teeltop het zelfde in een gebied met weinig graan,heb je weinig last van Fusarium in graan.
In GPS kan je mere onkruid acepteren,omdat je vroeger oogst en grasonkruid de voederwaarde alleen maar verbeterd.
Ook in percelen waar je het niet ziet, is de opbrengst hoger als je spuit tegen schimmels. In biograan ziten veel meer
toxines dan in konventioneel graan. Ook in het stro zitten som zoveel toxines dat men toxine binders gebruikt omdat
de koeien er last van hebben.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Richt » ma apr 05, 2021 11:47

kobonde schreef:Als je af en toe graan teeltop het zelfde in een gebied met weinig graan,heb je weinig last van Fusarium in graan.
In GPS kan je mere onkruid acepteren,omdat je vroeger oogst en grasonkruid de voederwaarde alleen maar verbeterd.
Ook in percelen waar je het niet ziet, is de opbrengst hoger als je spuit tegen schimmels. In biograan ziten veel meer
toxines dan in konventioneel graan. Ook in het stro zitten som zoveel toxines dat men toxine binders gebruikt omdat
de koeien er last van hebben.

Ja als je het als gps Oogst kan het wel maar will je dorsen en het graan droog en van goede kwaliteit hebben kom je er niet om heen.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Henk » di apr 06, 2021 08:48

Richt schreef:
Ja als je het als gps Oogst kan het wel maar will je dorsen en het graan droog en van goede kwaliteit hebben kom je er niet om heen.

Niet op de hogere zandgrond. Zonder een enkele bespuiting hebben we jarenlang mooi graan en zuiver stro gewonnen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MarcB » di apr 06, 2021 08:56

Henk schreef:
Richt schreef:

Niet op de hogere zandgrond. Zonder een enkele bespuiting hebben we jarenlang mooi graan en zuiver stro gewonnen :yes:

Dat kan daar bij jullie. Er staat gewoon geen graan in de ongeving, dus de schimmeldruk is vele malen lager.
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » di apr 06, 2021 09:06

Valt hier ook wel mee mijn graan gaat meestal direct naar een varkens boer om op te voeren stro krijg ik dus wordt niet gespoten

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie