maaier met of zonder kneuzer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Maaier met kneuzer

Poll eindigt op wo apr 09, 2008 14:50

>
ja
27
61%
>
nee
17
39%

Totaal aantal stemmen : 44

Re: maaier met of zonder kneuzer?

Berichtdoor willemk » vr mei 20, 2022 20:35

Hans van Bergen schreef:Je moet ff opzeoeken hoe de fella maaibalk inelkaar zit en werkt en dan de samasz. Verschil is groot ten voordele van de pool

Heb geen verstand van fella, maar een 10 jaar geleden een keer een samasz frontmaaier gehad. Een bak oud ijzer waar van alles aan kapot gegaan is. De waarde is het gewicht maal de oudijzerwaarde plus een eventuele haakseoverbrenging die je op een andere machine kan zetten.

Maar het kan best zijn dat ze nu super maaiers voor weinig geld verkopen :mrgreen:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor teun » za mei 21, 2022 01:15

hadden hier eerst een loonwerker met een fella maaier. had hem in 3 seizoenen aan gort. dat hat ook wel iets te maken met de chauffeur zijn talent in het vinden van stene. Nu maaien we zelf alweer voor het 5e seizoen met een samasz. Niks mis met dat ding.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor willemk » za mei 21, 2022 07:10

export machines zijn altijd wat degelijker :yes:
willemk

Berichtdoor nestor973 » za mei 21, 2022 10:29

Ik hoor hier heel veel positieve reacties over Samasz, ze krijgen het voordeel van de twijfel.

Maar van Fella weet en zie ik al heel lang dat het niet het degelijkste materiaal is. Waarom Fendt zich daar wil mee bezig houden is mij een raadsel.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor kobonde » za mei 21, 2022 11:31

nestor973 schreef:Ik hoor hier heel veel positieve reacties over Samasz, ze krijgen het voordeel van de twijfel.

Maar van Fella weet en zie ik al heel lang dat het niet het degelijkste materiaal is. Waarom Fendt zich daar wil mee bezig houden is mij een raadsel.

Dat komt omdat Fendt mee wil met de trend om full line te worden. Net als Claas, Renault kocht wat ook niet geweldig was
maar nu goeie trekkers zijn. Krone en lemken zijn nu bezig, een zelf rijdende"trekker" te ontwikkelen. Het blijkbaar lastig is om de lastig veschillende merken trekkers/machines met elkaar te laten komminuceren.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » za mei 21, 2022 17:22

nestor973 schreef:Ik hoor hier heel veel positieve reacties over Samasz, ze krijgen het voordeel van de twijfel.

Ze hebben de hooibouwlijn van lely ook nog. Kweenie of die maaiers beter zijn maar er zit wel iets aan kennis
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » za mei 21, 2022 17:25

G.U. schreef:

Ze hebben de hooibouwlijn van lely ook nog. Kweenie of die maaiers beter zijn maar er zit wel iets aan kennis

Lely maaiers zijn super (y)
Poekske

Berichtdoor willemk » za mei 21, 2022 19:20

Poekske schreef:
G.U. schreef:

Lely maaiers zijn super (y)

maaien goed, zijn makkelijk te repareren, maar zijn ook altijd kapot :yes: :mrgreen: (n) . Daarnaast een gigantisch arogante organisatie (in polen). Wij maaien nu met kuhn en die zijn het waard om gerepareerd te worden (y) Verschrikkelijk zwaar gebouwd moet ik zeggen. Wij hebben hier nogal last van wildzwijnen en daar moet een maaier ook tegen kunnen. De lely is daar niet op gebouwd en dan gaat die zeskantige aandrijfas torsen
willemk

Berichtdoor Kasé5 » zo mei 22, 2022 07:53

:shock: Gaan die ook door de hakselaar de kuil in :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor willemk » zo mei 22, 2022 08:28

Nee de varkens niet hoor, maar ze kunnen de zode wel lekker kapot wroeten. Je moet het een beetje vergelijken met grote molshopen waar je met je maaimachine doorheen moet rijden, maar dan nog een beetje erger
willemk

Berichtdoor willemk » zo mei 22, 2022 08:30

Nee de varkens niet hoor, maar ze kunnen de zode wel lekker kapot wroeten. Je moet het een beetje vergelijken met grote molshopen waar je met je maaimachine doorheen moet rijden, maar dan nog een beetje erger.

Met de kleppelmaaier hadden we pas 4 jonge biggen te pakken, ruimt lekker op (y) . Er wordt veel over varkenspest gedaan, maar ik zou ondertussen wel willen betalen voor een ziek zwijn. Helpt hopelijk beter dan jagers
willemk

Berichtdoor W.A » zo mei 22, 2022 09:03

Dat denk ik ook al een jaartje...de pest is dichtbij, maar heeft nog weinig zweinen opgeruimd! Sterker nog,omdat de jagers het vlees niet meer mogen/ kunnen verkopen nu. Jagen ze er ook nog eens minder op volgens mij. Als ze er 1 schieten moeten ze hem terplekke begraven.... snap ik ook een beetje dat de zin dan overgaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 22, 2022 09:56

nestor973 schreef:
jvt schreef:Mooi gezegd kase, ik maaide ook altijd harder omdat het moest, anders in 24 uur incl nog wat voeren etc geen dikke 100 ha af. Nu met dikke 40 ha nooit harder dan km of 12-13. Scheelt stuk in levensduur van maaiers, dat is zeker

Denk dat getrokken veel minder belast word aan hoge snelheden. Maaiers die van een kant worden gedragen, daar zijn de krachten veel te groot op. Was ook wel een van de beweegredenen om voor getrokken te kiezen.

Hier rijdt de loonwerker ook met dezelfde 5,20 van Kuhn. Ik laat hem liever niet meer komen omdat dat buitenwiel ook altijd op dezelfde plaats rijdt net naast een zachte sloot. Of erin. Na enkele maaibeurten zie je die zijkant van de sloot zooo wegzakken.
Neen, dan heb ik liever dat de loonwerker met zijn gedragen 4411 komt.
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo mei 22, 2022 10:55

MelkboerLuc schreef:
nestor973 schreef:
jvt schreef:Mooi gezegd kase, ik maaide ook altijd harder omdat het moest, anders in 24 uur incl nog wat voeren etc geen dikke 100 ha af. Nu met dikke 40 ha nooit harder dan km of 12-13. Scheelt stuk in levensduur van maaiers, dat is zeker

Denk dat getrokken veel minder belast word aan hoge snelheden. Maaiers die van een kant worden gedragen, daar zijn de krachten veel te groot op. Was ook wel een van de beweegredenen om voor getrokken te kiezen.

Hier rijdt de loonwerker ook met dezelfde 5,20 van Kuhn. Ik laat hem liever niet meer komen omdat dat buitenwiel ook altijd op dezelfde plaats rijdt net naast een zachte sloot. Of erin. Na enkele maaibeurten zie je die zijkant van de sloot zooo wegzakken.
Dat is idd een nadeel, kanten maaien wil niet echt lekker doordat dat wiel helemaal op de buitenkant zit. Daar heb dan ook nog een oude pz165 voor waarmee ik ook onder de draad mee maai met mijn Renault 551.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor nestor973 » di mei 24, 2022 15:51

MelkboerLuc schreef:
nestor973 schreef:

Dat euvel van kantmaaien heb je mij voor verwittigd maar heb ik eigenlijk niet zo ervaren. Hoe dan ook, heel in de gracht
rijden doe ik sowieso niet. daar staat alleen maar troep en daarvoor hebben we een klepelmaaier.

En het wiel zit eigenlijk helemaal niet aan de buitenkant, de maaier maait er zeker nog 20cm buiten
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie