Nieuwe opraapwagen gekocht.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe opraapwagen gekocht.

Berichtdoor Kasé5 » ma feb 17, 2020 08:45

:cheers: Sivert. Hier ongeveer zelfde geschiedenis; 1x Bergman, 1x Strautman, 2x DeutzFahr( (y) ). Laatste 15 jr uiteraard loonwerk, nog (y) (y)
Op laatste beurs in Assen was ik met stagiaire die nogal machineman is. Bij Zonna stond iemand die weinig te doen had en voor de gein vroeg ik na kwartiertje interressant doen wat zo'n GigaVitesse moet doen. Zoals ie daar stond ruim 90k :shock: :shock:
Sivert, hoe praat je zoiets bij 't vrouwtje recht bij Nederlandse omvang :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » ma feb 17, 2020 11:11

opelmanta schreef:
Henk schreef:
G.U. schreef:Voor stalvoeren is een balkeninvoer toch beter dan een rotorinvoer?

Zou niet weten waarom :?:
Kale trommelmaaier is voor stalvoeren wel beter dan 1tje met kneuzer, dat weer wel :yes:

Balken vermoesen minder is de idee, vooral met nat gras. Eigenlijk hetzelfde als met zonder kneuzer.

Gewoon de messen uitklappen :yes: Nat gras en snijden op 4 cm geeft idd meer vermoezing.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » ma feb 17, 2020 11:16

Kasé5 schreef:
G.U. schreef:Allemaal vergane glorie, geen ervaring met nieuwe bergmannen dus? Eerlijk gezegd zie ik hier alleen maar schuitemakers rijden en een paar verdwaalde pottingers

Ik heb nog nooit gesnapt dat er mensen met die Schuits willen werken :? :? :?
Op ons dorp rijdt er welgeteld één. Bij knappe wiersen rijdt ie zelfs met 240pk ervoor slechts 5 km/uur.
Hobby mag wat kosten wordt vaak gezegd bij ijzer-discussies maar zulk vermaak vreet gewoon volgens mij

Misschien af en toe de messen slijpen... :wink: Rapen en snijden op 4 cm deden wij met 120 PK dr voor. De slepper had er amper aan te werken, alleen assie bekant vol was.
Maar ook dan is bij dikke taaie duinen 5-7 km/h hard zat. Je ziet hier sommige veehouders steeds groener inkuilen. Vooral wanneer er veul op zit krijg je al snel frotten in je duinen. Als je dan niet met beleid raapt rij je heel je wagen aan gort.
Ik denk dan laat t n dag langer liggen, schud er nog n keer door heen, en je bent frot-vrij :yes: en kun je rapen als een razende roeland :yes: (y)

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » ma feb 17, 2020 11:29

:yes: (y) En minder voederwaarde dus je ben ok nog es sneller klaar met melken :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Richt » ma feb 17, 2020 13:10

Hans van Bergen schreef::yes: (y) En minder voederwaarde dus je ben ok nog es sneller klaar met melken :yes:

Allemaal tijd winst :cheers:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor poekske » ma feb 17, 2020 13:13

Kasé5 schreef::cheers: Sivert. Hier ongeveer zelfde geschiedenis; 1x Bergman, 1x Strautman, 2x DeutzFahr( (y) ). Laatste 15 jr uiteraard loonwerk, nog (y) (y)
Op laatste beurs in Assen was ik met stagiaire die nogal machineman is. Bij Zonna stond iemand die weinig te doen had en voor de gein vroeg ik na kwartiertje interressant doen wat zo'n GigaVitesse moet doen. Zoals ie daar stond ruim 90k :shock: :shock:
Sivert, hoe praat je zoiets bij 't vrouwtje recht bij Nederlandse omvang :?: :?:

90k maar met nog 5% beurskorting en 3% omdat je vlot betaald? Dan de restwaarde na tien jaar, wat ben je dan kwijt per jaar?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » ma feb 17, 2020 14:13

Hans van Bergen schreef::yes: (y) En minder voederwaarde dus je ben ok nog es sneller klaar met melken :yes:

Kul :idea: Snap überhaupt niet waar dat hysterisch gedoe rond gras kuilen vandaan is komen waaien :?
Als het gras meer dan 30% ds dreigt te worden zijn ze al bang dazze failliet gaan :D
Met mooi weer lukt een graskuil altijd (y) zelfs assie 50% ds is :yes: (y)

Henk

Berichtdoor G.U. » ma feb 17, 2020 14:37

Hard drogen maakt geen verschil, een langere veldperiode wel, hoe langer > meer voederwaardeverlies
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Grazy » ma feb 17, 2020 14:45

poekske schreef:
Kasé5 schreef::cheers: Sivert. Hier ongeveer zelfde geschiedenis; 1x Bergman, 1x Strautman, 2x DeutzFahr( (y) ). Laatste 15 jr uiteraard loonwerk, nog (y) (y)

90k maar met nog 5% beurskorting en 3% omdat je vlot betaald? Dan de restwaarde na tien jaar, wat ben je dan kwijt per jaar?

Da's toch hartstikke goedkoop? Ben ook naar nieuwe Pottinger Torro aan het kijken, gaat me waarschijnlijk $150K kosten (n) Abnormaal wat trekkers en machines kosten hier. (n) (n) :evil:
Iemand ervaring met weeginstallatie op opraapwagen?
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » ma feb 17, 2020 18:05

Ja op de Krone zit er hier 1. Je kan goed zien waneer het te nat is als je start of het te droog word :| ……………..Of waneer ik een idee krijg dat ik de kar nie meer de kuil op krijg :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor poekske » ma feb 17, 2020 18:06

Corjan schreef:Ja op de Krone zit er hier 1. Je kan goed zien waneer het te nat is als je start of het te droog word :| ……………..Of waneer ik een idee krijg dat ik de kar nie meer de kuil op krijg :oops:

Pottinger verkocht?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor sivert » ma feb 17, 2020 23:10

Die van ons is een gebruikte, een wagen van 2010 waar 5 jaar beslag op had gelegen. Iemand met een manege/paardepension o.i.d. had een Fendt met een opraapwagen aangeschaft in de lease en wou loonwerker worden. Dat liep niet goed af en de leasemaatschappij heeft toen de opraapwagen weer opgehaald. Als iemand dan nog weer iets betaalt mag de leasemaatschappij de wagen niet verkopen. De wagen ziet er dan ook nog als nieuw uit en kostte ongeveer de helft van die 90k. De vorige wagen kostte meen ik ongeveer 36000 gulden (ook gebruikt gekocht) en daar hebben we ongeveer 18 jaar mee gereden. Afgelopen zomer was de ketting van de aandrijving van de snijwals gebroken en vast geslagen en vervolgens werd de aftakas getordeerd en in twee stukken gedraaid. De Krone was eigenlijk gemaakt voor ongeveer 100 pk en er stond 160 pk voor. Bij 100 pk slaat de trekker af en sneuvelt er verder niets. Aangezien ik de Krone niet verder aan gort wilde rijden heb ik de wagen ingeruild op eentje die beter past bij de trekker. De keuze was Krone of Strautmann en de Strautmann kwam het eerst op mijn pad. We gebruiken de wagen voor stalvoeren (dan heb ik de messen evenals Henk buiten werking) en ik rij ook mee met inkuilen, de wagen heeft een vergelijkbare inhoud met die van de loonwerker.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » di feb 18, 2020 10:57

Of een wagen te duur is weet je helaas pas achteraf :wink:
Mn vader kocht de eerste wagen in 1978 voor 9000 gulden. Ik kreeg er in 1992 nog 2500 voor terug.
Enigste onderhoud waren wat vetpatronen. Jaarkosten pakweg 500 gulden :D

Tweede Bergmann was 7 jaar oud koste 25.000 gulden. Stond al anderhalf jaar bij de Abemec in Oirschot en was van een geëmigreerde boer geweest :yes: Die heb ik in 2005 voor 2000 euro verkocht als defect. Invoerbalken lagen in puin.
Ook alleen vetpatronen aan uitgegeven. Jaarkosten 720 euro :D

In 2005 kocht ik de Schuitemaker, 9 jaar oud voor 24.500 euro. En daar rij ik nu dus 15 jaar mee :yes: Paar jaar geleden 4 nieuwe radiaalbanden dr op, nieuwe aftakas, samen ca 2000 euro. Schat de waarde nu op 8.500. Dan zouden de jaarkosten 1200 zijn.

Is toch het vijfvoudige van de eerste wagen :yes:

Henk

Berichtdoor boer pieter » di feb 18, 2020 12:08

Henk schreef:

Kul :idea: Snap überhaupt niet waar dat hysterisch gedoe rond gras kuilen vandaan is komen waaien :?
Als het gras meer dan 30% ds dreigt te worden zijn ze al bang dazze failliet gaan :D

vind ik ook heb nu ook een kuil over 50 % ds melkt prima beste gehaltes ruikt ook 10 keer beter dan die natte hap
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » di feb 18, 2020 12:44

boer pieter schreef:
Henk schreef:

vind ik ook heb nu ook een kuil over 50 % ds melkt prima beste gehaltes ruikt ook 10 keer beter dan die natte hap

Als dat in 2 dagen lukt wil dat wel, laat je het 4 dagen liggen en schud je het 4 keer door dan melkt het vast een stuk minder
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie