automatisch voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: automatisch voeren

Berichtdoor Henk » wo okt 07, 2020 12:22

Kasé5 schreef:
jan.nl schreef:
Kasé5 schreef:Kansloos Lely-ontwikkelaars :!: Vers-gras-voerders willen zelf trekker rijden :yes:

Kom op zeg,kost een bult tijd en daarnaast moet er meestal nog wat mais overheen.. :wink:
Ziet het wel zitten met zo,n grasbekkie,in de zomer lekker vanaf je luie stoel zien hoe er voor je gewerkt wordt (y)

Je kunt beter draadje om huisperceel trekken, zet je daar je luie stoel voor :) Scheelt je in totaal wel 3 cent melkprijszorgen :idea:

Zelf mechanisch grazen, heb je weer wat extra €€€ in de pocket :idea: :yes:
Zie de afgelopen weken wel hoe dat gaat met 'grazen'. Overal staan de koeien óf binnen een kwartier weer binnen, óf ze staan tot de hakken met kromme rug in de drek voor de poort.
Weiden is leuk bij droog weer en onder de 25 graden :yes: maar voor de rest is het een boel smerig lopen en amper weiden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » wo okt 07, 2020 18:09

Kasé5 schreef:
jan.nl schreef:
Kasé5 schreef:Kansloos Lely-ontwikkelaars :!: Vers-gras-voerders willen zelf trekker rijden :yes:

Kom op zeg,kost een bult tijd en daarnaast moet er meestal nog wat mais overheen.. :wink:
Ziet het wel zitten met zo,n grasbekkie,in de zomer lekker vanaf je luie stoel zien hoe er voor je gewerkt wordt (y)

Je kunt beter draadje om huisperceel trekken, zet je daar je luie stoel voor :) Scheelt je in totaal wel 3 cent melkprijszorgen :idea:

Weet jij wat de verliezen zijn bij weiden :?:
Met grazen heb je tegen de 100 % benutting.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » wo okt 07, 2020 18:49

weiden is mooi maar dan moet je ook echt weiden, en niet de koeien zat voeren binnen en dan naar buiten doen, dan heb je nog steeds dat je moet voeren en je land word slecht benut , heb het jaren gedaan dag en nacht buiten en inderdaad gaat dat alleen bij mooi weer en en niet warm en al helemaal niet met veel regen ,toen had ik genoeg land en een 60 mk dan ging het wel ,maar zodra het gras minder werd bleven ze binnen kost gewwwon te veel melk ,ook branden je koeien op ,heb je weer 3 maand nodig omdat er weer bij te voeren kost ook geld ,als je ze toch buiten wilt hebben geef ze dan een goed stuk en voer ze gewoon binnen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jaap » wo okt 07, 2020 21:04

Ik vind het wel een mooie vinding van Lely, maar hij lijkt me voor zo een kleine groep geinteresseerden weggelegd. Sterker nog: alleen in Nederland denk ik?
Hij zal alleen bij een goede huiskavel kunnen rijden, maar als de huiskavel goed is, zou je net zo goed de koeien buiten kunnen laten toch?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor jan.nl » do okt 08, 2020 10:05

Jaap schreef:Ik vind het wel een mooie vinding van Lely, maar hij lijkt me voor zo een kleine groep geinteresseerden weggelegd. Sterker nog: alleen in Nederland denk ik?
Hij zal alleen bij een goede huiskavel kunnen rijden, maar als de huiskavel goed is, zou je net zo goed de koeien buiten kunnen laten toch?

Als je bedrijf ingericht is voor weiden,dan is het apparaat erg duur,maar er zijn bedrijven waar weiden niet handig is door hele lange of grote kavels,blijft een rekensom.. :yes:
jan.nl

Berichtdoor Mellek » do okt 08, 2020 16:46

Weet niet, zag van de week een filmpje van Anton Stokman, 300 koeien met 2 man, de knecht was gras aan het halen, 2x per dag, midden in de weilanden grote huiskavel geloof wel 100ha, op zón bedrijf zou het misschien wel rendabel kunnen.
Bij de Vector dacht ik eerst ook wat een poppenkast, maar ondertussen zie je toch steeds meer van die dingen, ook hier in de buurt 1 gewoon op 120 koeien. Alleen daarbij ben je nog wel je shovel/verreiker/heftruck nodig, want uitkuilen doet ie niet, hoe is met de schuitemaker?
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Mellek » do okt 08, 2020 16:52

Ja bij weiden zou ik ook lekker blijven weiden, wel 20% verlies door vertrapping.
Op een intensief bedrijf dat niet in het grasrijke noorden zit, zou het een ander rekensommetje worden, vers gras is toch goedkoop eiwit, alleen moet de koe dat eiwit wel benutten, ureums van 30 zijn op het moment standaard hier, alleen vandaag niet want het is te nat, kan de Lely een beetje overweg met nat gras en nattigheid op het land?
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor h.groothuis » do okt 08, 2020 17:51

Wat ik van de schuitemaker hier in de buurt weet is dat hij daar niet meer voert :no: klinkerverharding bleek niet bestand tegen het constant zelfde paadje bereiden en de mensen durfden hem niet alleen achter te laten want hij bleef nogal eens staan begreep ik :yes:

Ook het veegrondje om 2-3 uur snachts werd door de toerendraaiende dieselmotor door de buurt niet echt gewaardeerd geloof ik :roll:
h.groothuis

Berichtdoor boer pieter » do okt 08, 2020 19:56

Mellek schreef:Weet niet, zag van de week een filmpje van Anton Stokman, 300 koeien met 2 man, de knecht was gras aan het halen, 2x per dag, midden in de weilanden grote huiskavel geloof wel 100ha, op zón bedrijf zou het misschien wel rendabel kunnen.
Bij de Vector dacht ik eerst ook wat een poppenkast, maar ondertussen zie je toch steeds meer van die dingen, ook hier in de buurt 1 gewoon op 120 koeien. Alleen daarbij ben je nog wel je shovel/verreiker/heftruck nodig, want uitkuilen doet ie niet, hoe is met de schuitemaker?

Automatisch voeren blijft gewoon interessant
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » do okt 08, 2020 20:17

boer pieter schreef:
Mellek schreef:Weet niet, zag van de week een filmpje van Anton Stokman, 300 koeien met 2 man, de knecht was gras aan het halen, 2x per dag, midden in de weilanden grote huiskavel geloof wel 100ha, op zón bedrijf zou het misschien wel rendabel kunnen.

nu nog automatisch compact voeren dan is het helemaal af.
Flyinghollander

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do okt 08, 2020 20:45

h.groothuis schreef:Wat ik van de schuitemaker hier in de buurt weet is dat hij daar niet meer voert :no: klinkerverharding bleek niet bestand tegen het constant zelfde paadje bereiden en de mensen durfden hem niet alleen achter te laten want hij bleef nogal eens staan begreep ik :yes:

Ook het veegrondje om 2-3 uur snachts werd door de toerendraaiende dieselmotor door de buurt niet echt gewaardeerd geloof ik :roll:
Zo'n ding zou toch ook elektrisch kunnen zijn lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Kasé5 » do okt 08, 2020 20:55

Automatisch voeren zal langzamerhand wel verder ontwikkelen gewoon omdat het een proces is wat op ieder bedrijf dagelijks gebeurd.
Het zit nu in dezelfde fase als de eerste 10 jaar van de melkrobots; die ging er toen ook op de helft vd bedrijven na verloop van tijd weer uit. Om allerlei verschillende redenen.
Ook hier zullen vooral de relatief kleine gezinsbedrijven, 100-200 koeien, hiervoor kiezen.

Maar bij is nog niet af :no: :no:
Schuit is gestopt en bij Vector heb ik nu al 2x meegemaakt dat zoonlief ding in de hemel prijst maar pa vind dat ze het geld beter in een zelfrijder hadden kunnen steken.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » do okt 08, 2020 21:35

boer pieter schreef:

Melken ook :lol:
jan.nl

Berichtdoor boer pieter » vr okt 09, 2020 16:14

Voor familie bedrijven geeft auto voeren meer tijd winst dan melk robotten loon voeren is nog beter als ik in nl woonde zou ik direkt daar voor kiezen
boer pieter

Berichtdoor Poekske » vr okt 09, 2020 16:32

boer pieter schreef:Voor familie bedrijven geeft auto voeren meer tijd winst dan melk robotten loon voeren is nog beter als ik in nl woonde zou ik direkt daar voor kiezen

Als als als.
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie