Nieuw leven in de brouwerij

Geef hier uw ervaringen met stieren uit de Internationale Fokkerijgids.

Re: Nieuw leven in de brouwerij

Berichtdoor Jozef » vr jan 22, 2021 11:23

Denk dat je dat hier in Nederland vergelijken kunt met crv. Denk dat daar de omzet ook al jaren terug loopt.

Vroeger was het hier in Twente heel normaal. Je voerde van cta (tegenwoordig forfarmers) en cr delta komt de koeien insemineren. Die vanzelfsprekendheid is er niet meer :no:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor boer pieter » vr jan 22, 2021 11:39

Denk dat dat wel wat mee valt ik heb nogal wat deense vrienden met veel koeien en die denken echt over wat anders dan viking dat zit in hun DNA, en je moet ook niet vergeten dat er nog al wat oude boeren stoppen waar geen koeien meer in komen, maar gebruik jij maar udlandske tyr ik vind het best, maar ga niet beweren dat ze beter zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » vr jan 22, 2021 12:14

boer pieter schreef:Denk dat dat wel wat mee valt ik heb nogal wat deense vrienden met veel koeien en die denken echt over wat anders dan viking dat zit in hun DNA, en je moet ook niet vergeten dat er nog al wat oude boeren stoppen waar geen koeien meer in komen, maar gebruik jij maar udlandske tyr ik vind het best, maar ga niet beweren dat ze beter zijn

tja kan ook aan je kennissen kring liggen :wink:

Hier in Ost Friesland DE was het bij heel veel boeren puur VOST, maar dat word met het jaar minder grote en kleine bedrijven, komt steeds meer diversiteit in stieren
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Søndergård » ma jan 25, 2021 12:36

boer pieter schreef:Denk dat dat wel wat mee valt ik heb nogal wat deense vrienden met veel koeien en die denken echt over wat anders dan viking dat zit in hun DNA, en je moet ook niet vergeten dat er nog al wat oude boeren stoppen waar geen koeien meer in komen, maar gebruik jij maar udlandske tyr ik vind het best, maar ga niet beweren dat ze beter zijn

Blijf jij maar lekker aanmodderen met de stiertjes van het hobbyistenklubje........... (y)
Søndergård

Berichtdoor boer pieter » ma jan 25, 2021 14:46

Is goed hoor :lol: ,fokkerij is maar een paar procent van het geheel en zwaar overschat ,maar plaats eens even een paar foto's van die super beesten :yes:
boer pieter

Berichtdoor Søndergård » wo jan 27, 2021 22:06

boer pieter schreef:Is goed hoor :lol: ,fokkerij is maar een paar procent van het geheel en zwaar overschat ,maar plaats eens even een paar foto's van die super beesten :yes:

Fokkerij overschat? ga jij maar eens met een varkensboer praten.
Søndergård

Berichtdoor boer pieter » do jan 28, 2021 05:43

Die stinken mij te veel , maar tegenwoordig kunnen alle koeien wel melk geven voeren is volgens mij veel belangrijker

boer pieter

Berichtdoor G.U. » do jan 28, 2021 09:20

Elke keer als ik zei dat fokkerij niet het belangrijkste is werd mij gevraagd wat het verschil tussen kian en canvas is. -445 en +1408 kg melk... het doet er wel degelijk toe maar het is zeker niet allesbepalend
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » do jan 28, 2021 09:49

G.U. schreef:Elke keer als ik zei dat fokkerij niet het belangrijkste is werd mij gevraagd wat het verschil tussen kian en canvas is. -445 en +1408 kg melk... het doet er wel degelijk toe maar het is zeker niet allesbepalend

Ik zeg niet het niet belangrijk is ,gewoon een goed FOK programma maken en aan geven wat jij wil en doorzetten niet iedere keer veranderen van strategie dan zie je dat je na jaren krijgt wat je wilt, ik wil een koe die dikke melk geeft en gemakkelijk produceert liters vind ik minder belangrijk en gezond dat heb ik nu aardig berijkt
boer pieter

Berichtdoor wit » do jan 28, 2021 13:29

Verschillen tussen bedrijven is 90 % management/milieu
Verschillen binnen bedrijf is 90 % fokkerij
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Søndergård » do jan 28, 2021 20:38

boer pieter schreef:
G.U. schreef:Elke keer als ik zei dat fokkerij niet het belangrijkste is werd mij gevraagd wat het verschil tussen kian en canvas is. -445 en +1408 kg melk... het doet er wel degelijk toe maar het is zeker niet allesbepalend

Ik zeg niet het niet belangrijk is ,gewoon een goed FOK programma maken en aan geven wat jij wil en doorzetten niet iedere keer veranderen van strategie dan zie je dat je na jaren krijgt wat je wilt, ik wil een koe die dikke melk geeft en gemakkelijk produceert liters vind ik minder belangrijk en gezond dat heb ik nu aardig berijkt

Zijn er bepaalde stieren die je geholpen hebben met het bereiken van je doel?
Søndergård

Berichtdoor Søndergård » do jan 28, 2021 20:41

Jozef schreef:Denk dat je dat hier in Nederland vergelijken kunt met crv. Denk dat daar de omzet ook al jaren terug loopt.

Vroeger was het hier in Twente heel normaal. Je voerde van cta (tegenwoordig forfarmers) en cr delta komt de koeien insemineren. Die vanzelfsprekendheid is er niet meer :no:

Naar mijn weten zijn de ABS & CRV hier de grootste importeurs. CRV wordt hier zeer gewaardeerd, overal hoor ik geluiden als "'Buls from Holland are the best!'' en dergelijke.

Ik zal het sterker vertellen, Viking Genetics begint hier al met het verkopen van CRV-stieren. (oa Nippon P).
Søndergård

Berichtdoor opelmanta » do jan 28, 2021 21:48

wit schreef:Verschillen tussen bedrijven is 90 % management/milieu
Verschillen binnen bedrijf is 90 % fokkerij

Verschillen binnen bedrijf zijn voor een groot gedeelte ook gewoon toeval.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » ma feb 01, 2021 15:55

Nippen p is ook een viking afstamming vh bernell heb er 2 en nog een paar onderweg deze komt uit een viking suarezAfbeelding

boer pieter

Berichtdoor Søndergård » za feb 06, 2021 20:59

boer pieter schreef:Nippen p is ook een viking afstamming vh bernell heb er 2 en nog een paar onderweg deze komt uit een viking suarezAfbeelding

Ze pakken dat taktisch aan bij CRV. Ranger is een zoon van de meest gebruikte stier Reflector, & bij Nippon zit er Bernell (staat hoog in de peiling in NL) in de afstamming (reden dat ik wacht tot er dochters aan de melk komen voordat ik hem aanschaf)
Ze weten wel wat de mensen willen hebben.
Søndergård

Vorige

Keer terug naar Fokstieren