luzerne

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: luzerne

Berichtdoor melker » ma jun 22, 2020 19:12

Heb ooit 3 jaar luzerne verbouwd op onze 20 ha beste grond, haalden bij lange na niet wat gras haalt. Zie dat hier ook bij akkerbouwers die vrijwel alles goed kunnen verbouwen maar luzerne heeft meer dan eens nog al last van sterk wisselende opbrengsten. Wat mij het meest verraste is de enorme hoeveelheid vogels, hazen en reeen die zich er in verschuilen, heeft te maken met open structuur van de teelt en de grote aantrekkingskracht op insecten. Doen hier op natuurlanden enkele stroken met zelfde effect. Gevoeligheid voor sporen is ook erger dan bij gras met name op kopeinden. Wat ook nog bijzonder was toen we er helemaal klaar mee waren en het dachten voldoende dood te hebben gespoten met RoundUp, kort daar op alles dood was behalve de luzerne :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Arno » ma jun 22, 2020 19:27

Komt ook omdat de meesten geen begin van een clue hebben hoe je alfalfa verbouwt, het is geen gras :no:
Verder volledig met roderick eens, als je alfalfa kunt verbouwen, wat niet overal kan , zou ik nooit geen gras verbouwen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Richt » ma jun 22, 2020 20:03

Arno schreef:Komt ook omdat de meesten geen begin van een clue hebben hoe je alfalfa verbouwt, het is geen gras :no:
Verder volledig met roderick eens, als je alfalfa kunt verbouwen, wat niet overal kan , zou ik nooit geen gras verbouwen.

ben ik helemaal met je eens, tis dat het hier niet kan, anders had ik liever geen gras en meer luzerne.
Luzerne en maiskuil kun je een top rantsoen mee maken, de een bom vol eiwit, de ander bom vol energie
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor gydo » ma jun 22, 2020 20:43

Arno schreef:Komt ook omdat de meesten geen begin van een clue hebben hoe je alfalfa verbouwt, het is geen gras :no:

Dat heb je mooi goed. Hier vorig voor het eerst een nieuw stuk in gezaaid maar valt de stand valt nog niet mee :oops: en veel onkruid erin. Eerste keer te lang laten gaan denk dus dat heeft de alfalfa een beetje verdrongen :?
Wat gooien jullie er aan mest op?
En zaaien jullie met een drill of gewoon erover floaten?
gydo

Berichtdoor Arno » ma jun 22, 2020 21:05

Zaaien met een drill maar zie ze hier ook wel het erop floaten ,te laat maaien kan bijna niet ,het enigste wat je verliest is kwaliteit maar alfalfa geeft er nix om als je het een maand telang laat staan :no:
1e jaar geen mest ,je moet het ff tijd geven om diep te wortelen ,wel veel shit erop voordat we het zaaien ,na het 1e jaar na elke cutting 3500 gallon/acre
Arno

Berichtdoor Roderick » ma jun 22, 2020 21:40

Hoe meer mest, hoe meer opbrengst bij alfalfa, mits je na mestgift genoeg regen krijgt.
Wij geven na elke snede 7000 gallon per acre (70 m3 per hectare) ,en ik ken er ook die 10000 gallon geven.
Ongeloofelijk hoeveel ton het kan geven per snede.
Alfalfa heeft veel warmte nodig, en dat mist eraan in NL om echt topopbrengsten te krijgen :!:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor G.U. » ma jun 22, 2020 21:57

Roderick schreef:Hoe meer mest, hoe meer opbrengst bij alfalfa, mits je na mestgift genoeg regen krijgt.
Wij geven na elke snede 7000 gallon per acre (70 m3 per hectare) ,en ik ken er ook die 10000 gallon geven.
Alfalfa heeft veel warmte nodig, en dat mist eraan in NL om echt topopbrengsten te krijgen :!:

Hebben jullie zoveel stront of komt er zoveel water bij?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Roderick » ma jun 22, 2020 21:59

Allebei :wink: :D
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » di jun 23, 2020 01:36

Roderick schreef:Hoe meer mest, hoe meer opbrengst bij alfalfa, mits je na mestgift genoeg regen krijgt.

Zoveel kunnen wij er legaal niet oprijden ,zouden ook nie genoeg shit voor alles hebben trouwens :no:
Arno

Berichtdoor G.U. » di jun 23, 2020 06:31

Roderick schreef:Allebei :wink: :D

Dat dacht ik al
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » di jun 23, 2020 08:34

Hoe meer mest hoe meer opbrengst dat is met gras ook zo :yes: als wij zoveel mest er op brengt als je zegt dan heb je met gras ook makkelijk die eiwit gehalten waar jullie het over hebben ,heb even wat op het web gekeken maar zie nergens dat je boven de 20% eiwit zit met lucerne ,gemiddelde lucerne kuilen in nl blog Oosterbeek 715 vem 42 dve 75 oeb 193 re dus dat valt ook og niet mee , dat het gezond is geloof ik direkt, ken er genoeg die een pak gedroogd lucerne hooi tegen het hek hebben staan ,maar het kan goed wezen dat jullie andere soorten gebruiken aan de andere kant van de plas
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » di jun 23, 2020 10:02

Dat van die hogere temperatuur in Amerika en dat luzerne daar van houdt is waarschijnlijk belangrijkste reden dat het hier tegen valt, andersom gewoon gras verbrand en verdroogt daar weer veel eerder. Is hier meer grasklimaat
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » di jun 23, 2020 10:29

boer pieter schreef:Hoe meer mest hoe meer opbrengst dat is met gras ook zo :yes: als wij zoveel mest er op brengt als je zegt dan heb je met gras ook makkelijk die eiwit gehalten waar jullie het over hebben ,heb even wat op het web gekeken maar zie nergens dat je boven de 20% eiwit zit met lucerne ,gemiddelde lucerne kuilen in nl blog Oosterbeek 715 vem 42 dve 75 oeb 193 re dus dat valt ook og niet mee , dat het gezond is geloof ik direkt, ken er genoeg die een pak gedroogd lucerne hooi tegen het hek hebben staan ,maar het kan goed wezen dat jullie andere soorten gebruiken aan de andere kant van de plas

Met de huidige mestnormen heb je amper mest voor eiwit te telen
Poekske

Berichtdoor Henk » ma jun 29, 2020 18:45

Mn overbuurman heeft luzerne staan. Hij brengt er al 3 jaar geen mest meer :no: Luzerne haalt de N uit de lucht zegt ie...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teun » ma jun 29, 2020 19:30

Henk schreef:

Mn overbuurman heeft luzerne staan. Hij brengt er al 3 jaar geen mest meer :no: Luzerne haalt de N uit de lucht zegt ie...

klopt daarom teelt het veel goedkoper dan gras. Het heeft echter heel veel kali nodig en ook wat p. klaverbloemig dus daarom bind het N. Wij proberen de dunne mest van de mest af te pompen op de lucerne en wat overblijft in de put in de vrachtwagen verder weg. Dus lucerne het dichtst bij de stal houden. 3 jaar geen mest werkt dus echt niet.
teun

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer