Mais 2021

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2021

Berichtdoor W.A » wo okt 13, 2021 21:43

Dat schiet ( redelijk ;-) ) op . Maar dan droogt het einde van de oogst toch niet zo op.. ?! Bent er dan toch redelijk snel doorheen. En met wat rassen verschil en grondtype is er altijd wel variatie tussen de stukken.
Met beregening is nog eens een trap extra te maken. Kun je bijna 2 wk. Mais van 35% maaie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Arno » wo okt 13, 2021 21:48

DS verloop Verschilt jaar tot jaar ,zaaien alles met 1 of 2 rassen ,is het goedkoopst met zaad.
Dit jaar erg droog laatste maand ,dan droogt het met een procent per dag als mais rijp is ,daarbovenop hadden we black tar in een aantal velden ,waardoor hij versnelt afdroogt ,de double crop (tarwe gehakselt in voorjaar) velden doen we als laatse die zijn meest nog grasgroen omdat ze 3 weken later gezaaid zijn ,is allemaal niet zo spannend ,gaat allemaal in 1 grote hoop dus word door mekaar gemengt.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor hulsteins » wo okt 13, 2021 22:07

Hier discussieert men natuurlijk onder vakmensen en dus tussen de 30 en 40
en natuurlijk totaal niet tussen 27 en 55.

maïs van 30 % ds is niet hetzelfde als maÏs van 40 % met flink water d'r bij Pieter

maïs van 30 % ds heb wellicht maar 300 zetmeel maar met 80 suikers
en blad en stengel die niet vol lignine (houtvezel) zit

MaÏs van 40 % heb dan wel 400 zetmeel maar de rest is dan net gehakkelde populier
Met 15 kg ds van die maïs ken je d'r wel 4 kg serieuze soja-brok bijvoeren maar dan blijf je nog
met 't gevoel dat 't niet draait

Zit ook verschil in rassen met ronde korrels en rassen met tandvormige korrels , is ander zetmeel

Boven de 40 % ds ken je beter als CCM oogsten
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Richt » do okt 14, 2021 13:09

Mais niet te laag afhakselen, populieren heb je niks aan
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Henk » vr okt 15, 2021 10:27

wijnbergen schreef:groene mais is beter verteerbaar wordt gezegd, belangerijk als je veel mais voert, 30 % is genoeg, niet mijn mening maar zo wordt er hier over gedacht.

Hoe droger de mais hoe bestendiger het zetmeel :yes:
Las tijdje terug een repo over bijproducten. Waren boeren in een groepsvergelijk die apv, perspulp en bostel afkraakten want het was 'nat' voer dus per definitie inefficiënt.
Ondertussen kuilden ze gras in met 30% ds en groene mais die de kuil uit zeikte...

hulsteins schreef:
maïs van 30 % ds heb wellicht maar 300 zetmeel maar met 80 suikers
en blad en stengel die niet vol lignine (houtvezel) zit

Heeft Hullie wel een puntje...
Twee jaar geleden de verdroogde mais in juli gehakseld. Amper kolf dr in en de plant leek krikdood.
Kuilonderzoeken doen we niet aan :oops: maar de kuil rook bij het vervoederen lekker zoet :yes: en de beessies wilden er zelfs van groeien :yes: Was tuuk allemaal sneller verteerbaar voer dan normale mais denk ik :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pinguin » vr okt 15, 2021 11:27

Nog even geduld hebben denk ikAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Talis » vr okt 15, 2021 15:04

Na 15 okt is er geen zetmeelvorming meer. dus dan is het nutteloos om het langer te laten staan. plus dat volgende week ook nat lijkt te worden.. Ben blij dat het er af is...
Talis

Berichtdoor pinguin » vr okt 15, 2021 18:39

Kan mais ook al op de kalender kijken? Ben met je eens dat er niet veel meer bijkomt maar t stopt niet plots, afgelopen vandaag echt nog wel verder dan vorige week vrijdag

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor W.A » vr okt 15, 2021 18:47

Maar 't ss vandaag ook pas okt.15! ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor G.U. » vr okt 15, 2021 18:54

Sommigen hebben na 15 oktober andere prioriteiten :P
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor pinguin » vr okt 15, 2021 20:25

Ik twijfel wel, perceel is niet gevoelig voor water, kunt er eigenlijk altijd rijden dus daar ben ik niet bang voor

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Poekske » za okt 16, 2021 04:23

pinguin schreef:Ik twijfel wel, perceel is niet gevoelig voor water, kunt er eigenlijk altijd rijden dus daar ben ik niet bang voor

Krijg je als het tegen 0graden wordt snachts niet ipv rijpe mais dode mais met meer schimmels?
Poekske

Berichtdoor Richt » za okt 16, 2021 15:47

Talis schreef:Na 15 okt is er geen zetmeelvorming meer. dus dan is het nutteloos om het langer te laten staan. plus dat volgende week ook nat lijkt te worden.. Ben blij dat het er af is...

Mais kan ook al kalender lezen in NL. Landbouw loopt daar toch echt stuk voor op de rest van de wereld :shock:

Bij buurman was LW vandaag bezig, Krone BigX 700 met 8 rijer met rupsen ipv banden voor, en 350pk met 33 kuub overlaad wagen. Ging allemaal net, maar ze hebben niet vast gezeten. Volgende week bij ons maar kijken of dat lukt.
Richt

Berichtdoor Poekske » za okt 16, 2021 16:07

Richt schreef:
Talis schreef:Na 15 okt is er geen zetmeelvorming meer. dus dan is het nutteloos om het langer te laten staan. plus dat volgende week ook nat lijkt te worden.. Ben blij dat het er af is...

Mais kan ook al kalender lezen in NL. Landbouw loopt daar toch echt stuk voor op de rest van de wereld :shock:

Bij buurman was LW vandaag bezig, Krone BigX 700 met 8 rijer met rupsen ipv banden voor, en 350pk met 33 kuub overlaad wagen. Ging allemaal net, maar ze hebben niet vast gezeten. Volgende week bij ons maar kijken of dat lukt.

Zelfde kar, helft van de pk's, en aangedreven assen op de overlaadwagen. Krijg je zo goed als alles mee af.
Poekske

Berichtdoor Richt » zo okt 17, 2021 08:45

Poekske schreef:
Richt schreef:

Zelfde kar, helft van de pk's, en aangedreven assen op de overlaadwagen. Krijg je zo goed als alles mee af.

Jup, wagen met aangedreven assen komt nog, maar was nergens wat te krijgen dus eerst maar doen met wat je krijgen kunt.
Probleem is dat die wagens officieel in DE niet op de weg mogen volgens mij, hij heeft paar jaar terug een kaweco met aandrijf assen gekocht in Meppen op de veiling, die wouden ze hier niet toelaten (n)
Richt

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer