Zomerstalvoeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Zomerstalvoeren

Berichtdoor Corjan » ma mei 06, 2019 17:04

Toch maar de lat iets hoger en een 5 proberen te gooien :idea: :lol:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Richt » di aug 25, 2020 08:40

hoe loopt het bij de stalvoerders ? zit er toch steeds meer aan te denken er ook mee te beginnen, maar goed en gebruikte ladewagen vinden is nog een dingetje, en hebben een frontmaaier met kneuzer wat me ook niet ideaal lijkt, die Ierse wagens rijd daar toevallig iemand mee ? lijken op zich robuust en simpel ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor opelmanta » di aug 25, 2020 08:46

Ik heb het een paar jaar gedaan. Het schijt uren en als je het een heel seizoen doet dan wil het in November, December niet melken. Moeten ze eerst weer aansterken. Het schijt vooral uren.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor melker » di aug 25, 2020 09:06

Doen het nu 6 weken, sinds gister staan de koeien binnen en komen er niet weer uit dit jaar,. Halen om uur of 7 in de morgen dikke wagen vol gras is voldoende tot een uur of 4 in de middag, s’nachts krijgen ze mengsel met graskuil en maisgluten en wat soyahullen gemengd plus nog een maïsbrok in de voercomputer. Alles nog een keer inkuilen is de bedoeling, gras halen lossen en verdelen is dik uur werk. Wel een extra en rol voor op de pickup laten monteren, morst minder gras bij het op laden. Die Ierse meuk mooi laten staan, veel te smalle maaiers aan de wagen en je kunt er niet mee inkuilen, en kwaliteit van 30 jaar terug :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor koen2 » di aug 25, 2020 09:13

Met een beetje zoeken vind je wel een 2 de hands wagen . Mijn oude strautmann mega Vitesse 2 sta nog te koop.
Veel hangt af van je verkaveling denk ik. Hoe kan je op je percelen? Veel inritten .

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Richt » di aug 25, 2020 09:40

wij hebben veel kavels, van 1 tot 4-5ha, elke kavel 1 a 2 inritten.

voordeel van die ierse wagens lijkt mij dat je niet zoveel ijzer over het land sleept als het wat natter word, en met frontmaaier en ladewagen elke keer percelen eerste rondes maaien lijk mij niet zo makkelijk, smallere maaier is wel een nadeel maar of die 60-70cm zoveel uit maakt (2,30 dacht ik ?) je neemt denk ik wel minder grond mee door dat het meteen van maaier in wagen komt en niet tussendoor op de grond licht ?

inkuilen maakt niet zo veel uit, zelf inkuilen met 1 ladewagen heb je niet veel aan, en doel is juist minder te kuilen en meer gras direct van land naar koe te brengen.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Jappie » di aug 25, 2020 09:49

Er zijn 2 dingen mooi aan stalvoeren, de dag dat je begint en de dag dat je ophoudt. :lol:
Gebruikte karren zat, gewoon goedkoop nemen en royaal vet smeren, koop wel 1 met rotor die balken bende is altijd wat mee als die op leeftijd komen
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor melker » di aug 25, 2020 09:54

Sleutelen moet dan wel je hobby zijn :(
melker

Berichtdoor Henk » di aug 25, 2020 13:20

Wil je geld verdienen moet je mechanisch grazen :idea: Critici buitelen dan over mekaar heen :D en noemen duizend-en-één redenen waarom het niks is :wink: terwijl 99,9% van hen er geen ervaring mee heeft.

Belangrijkste is dat je je maaitrein het hele seizoen paraat hebt staan. Moet je elke dag de boel af- en aanpikken kun je het beter vergeten en niet aan beginnen. Dan vreet het tijd en kost het ergernis.
Kijk ik een beetje rond dan valt me iets heel vermakelijks op :D Tegenwoordig kopen de meesten hun slepper met fronthef en pto. De meesten blijven strak in de lak ongebruikt op de slepper :wink:
Voor 25k koop je een goed gebruikte simpele trommelmaaier en eenvoudige ladewagen. Tis onzin dat je hier in NL voor die paar koeien een supernieuw span moet hebben van 200K.

Je grootste winst heb je in het najaar (y)

Maar idd; grazen kost tijd :yes: maar aangezien de meesten voor zichzelf niet de beurs hoeven te trekken is er niks aan het handje (y) en verdien je er elke dag geld mee (y) Ben je allergisch voor werk moet je er sowieso nooit aan beginnen :no: en da's veruit het grootste pijnpunt; mensen hebben er gewoon geen zin in :idea:

Prima (y) Iedereen laat wel es ergens geld liggen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » di aug 25, 2020 14:00

Iets langer gras voeren, met maaien heb je meestal langer gras dan met weiden of eigenlijk altijd, is voor koe gezonder. Beweidingsverliezen zijn altijd veel hoger met stalvoeren amper verliezen, dus benutting zal altijd hoger zijn. Huiskavel is minder belangrijk, waar mooi gras is laat je maaier zakken, hoe groter koppel hoe moeilijker het is om goed te weiden los je op met stalvoeren. Mindere kwaliteit gras kun je op stal ook makkelijker bij sturen, graascombie kost meer dan 200 k maar kuilen er ook mee.
melker

Berichtdoor Poekske » di aug 25, 2020 14:16

Henk schreef:Wil je geld verdienen moet je mechanisch grazen :idea: Critici buitelen dan over mekaar heen :D en noemen duizend-en-één redenen waarom het niks is :wink: terwijl 99,9% van hen er geen ervaring mee heeft.

Belangrijkste is dat je je maaitrein het hele seizoen paraat hebt staan. Moet je elke dag de boel af- en aanpikken kun je het beter vergeten en niet aan beginnen. Dan vreet het tijd en kost het ergernis.
Kijk ik een beetje rond dan valt me iets heel vermakelijks op :D Tegenwoordig kopen de meesten hun slepper met fronthef en pto. De meesten blijven strak in de lak ongebruikt op de slepper :wink:
Voor 25k koop je een goed gebruikte simpele trommelmaaier en eenvoudige ladewagen. Tis onzin dat je hier in NL voor die paar koeien een supernieuw span moet hebben van 200K.

Je grootste winst heb je in het najaar (y)

Maar idd; grazen kost tijd :yes: maar aangezien de meesten voor zichzelf niet de beurs hoeven te trekken is er niks aan het handje (y) en verdien je er elke dag geld mee (y) Ben je allergisch voor werk moet je er sowieso nooit aan beginnen :no: en da's veruit het grootste pijnpunt; mensen hebben er gewoon geen zin in :idea:

Tegenwoordig moet alles superduur zijn, mag niks tijd kosten en word er aan niets verdient. Beetje de tijdsgeest tegenwoordig zekers?
Poekske

Berichtdoor melker » wo aug 26, 2020 08:26

Nooit anders geweest eigenlijk :cry:
melker

Berichtdoor Jappie » wo aug 26, 2020 09:01

Bij melker snap ik prima dat ie goed en groot spul koopt. Voor 500 koeien elke dag dikke wagens gras halen 8s natuurlijk heel wat anders dan hier met 80 mk een half karretje halen. Opraap wagen koste 5500€ met 8 wielig onderstel, dit is het 3e seizoen, tot nu toe alleen lekke slang en lek pick-up bandje.
Uiteraard royaal vet smeren
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Mellek » wo aug 26, 2020 10:47

Frontmaaier houd toch ook met 9500 wel een keer op, zag dat onze onderhand 8-9 jaar oud is, en nog niks mee gehad, het is ideaal als je de trommels in hoogte kunt verstellen, scheelt zomaar 6cm gras, hoog gras = hoger maaien, kort gras kun je weer korter of voor de droogte wat hoger maaien. 3.20 is wel een mooie breedte, weet niet wat Melker er voor heeft hangen, maar zal ook wel een beste wagen 2x daags vol laden? Dan ga je ook wel wat meer meters maken.
Onze opraapwagen is nu 32 jaar oud, en die kochten we 29 jaar geleden, heeft wel 10 jaar stil gestaan, maar rotor is gewoon versleten, en messen kun je niet allemaal gebruiken, en dat doen we dus ook helemaal niet. Zit verder niks op, maar lossen gewoon langs 1 kant het voerhek, dan aanschuiven met heftruck, en dan de andere kant. Gaat nu al zo'n 110 dagen dit jaar zo, een keer de haakseoverbrenging vertanding er af gehad ja en dat is een iets duurdere maar met ca. 1500e nog te overzien, als je de wagen ieder jaar zo'n 140 dagen gebruikt.. Hoeveel mengwagens en voerkarren houden het 30 jaar vol?
In vergelijking tot alles inkuilen, je hoeft niet te kneuzen, te schudden, te harken, (snijden/hakselen), niet aan te rijden, en geen plastic op de bult, bult ondergooien, bult openmaken, uitkuilen, mengen/doseren, enigste nadeel is dat je met de wagen over ieder spoor een keer moet, dus hoe bredere maaier hoe beter, alleen in het verkeer is 3.20 eigenlijk wel breed zat, met de hark, schudders, hakselaar, opraper etc. moet je natuurlijk ook wel een paar over het land. Heb hier zelf redelijk lichte wagen, geloof rond de 4500kg, zonder walsen of doseeraggregaat, de meeste opraapwagenfabrikanten geven helemaal geen gewicht op van hun wagens, maar met lading komt er natuurlijk ook nog wat bij.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor opelmanta » wo aug 26, 2020 11:37

door Henk » 25 aug 2020, 14:20

Henk schreef:Maar idd; grazen kost tijd :yes: maar aangezien de meesten voor zichzelf niet de beurs hoeven te trekken is er niks aan het handje (y) en verdien je er elke dag geld mee (y) Ben je allergisch voor werk moet je er sowieso nooit aan beginnen :no: en da's veruit het grootste pijnpunt; mensen hebben er gewoon geen zin in :idea:

door Henk » 12 mei 2007, 21:36

Henk schreef:Weet ik nog ff nie Koets... :roll: Enerzijds vind ik zomerstalvoedering een heerlijk en machtig mooi systeem :D Anderszijds ken ik mn eige goed genoeg dat ik weet, zogauw er een nieuwe ladewagen komt, dat ik ut ding rendabel wil maken dús weer probeer zelf in te kuilen :?
En da zie'k vooralsnog nie zitten met mn areaal (alhoewel ut schón werk is :wink: )

En gij Koets :?:

Toch een zwak moment Henk, dat je er toen als een berg tegenop zag.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer