Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor boer pieter » di aug 27, 2019 14:16

je kunt lang reken maar als je alles mee rekent kun je het beter laten doen :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Wim R » di aug 27, 2019 22:05

M H schreef:Idd G.U. ben ook blij dat loonwerker het hier doet. Rijdt zo een 350 m3 op een dag weg. Dat zou ik zelf nooit redden. Heb ook geen grote trekker. En geen tank. Dus keus snel gemaakt. Alleen voeren en schudden doe ik nog zelf. En soms kleine hoekjes harken. Voeren gaat in toekomst misschien ook wel uitbesteedt worden

350 m3 op een dag :? :shock: :shock: . Misschien toch eens naar een andere loonwerker uit kijken. 60-80 m3 per uur moet een loonwerker met een redelijke tank/bemester toch vlot weg kunnen krijgen :idea:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor G.U. » di aug 27, 2019 22:13

Wim R schreef:
M H schreef:Idd G.U. ben ook blij dat loonwerker het hier doet. Rijdt zo een 350 m3 op een dag weg. Dat zou ik zelf nooit redden. Heb ook geen grote trekker. En geen tank. Dus keus snel gemaakt. Alleen voeren en schudden doe ik nog zelf. En soms kleine hoekjes harken. Voeren gaat in toekomst misschien ook wel uitbesteedt worden

350 m3 op een dag :? :shock: :shock: . Misschien toch eens naar een andere loonwerker uit kijken. 60-80 m3 per uur moet een loonwerker met een redelijke tank/bemester toch vlot weg kunnen krijgen :idea:

Je kunt lang niet overal met een 20 kuub tank op het land zijn :no: hier zijn 15 kuub de grootsten en dat is groot zat. Bij MH is het geloof ik nog zompiger dus zal het eerder een 10 kuubs tank zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor jan.nl » di aug 27, 2019 22:21

G.U. schreef:
Wim R schreef:

Je kunt lang niet overal met een 20 kuub tank op het land zijn :no: hier zijn 15 kuub de grootsten en dat is groot zat. Bij MH is het geloof ik nog zompiger dus zal het eerder een 10 kuubs tank zijn

Bij mh is 10 m3 al lomp zat :wink: Wij hebben zelf een 8,5 m3 tank ,doen 4/5 tanken in een uur.Als ze maar blijven rijden dan gebeurd er op een dag veel :yes:
Vandaag 50 ha ingekuild,morgen stagiare tot zaterdag mestrijden.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor M H » wo aug 28, 2019 05:07

60 m3 per uur halen ze hier zelfs met 10m3 tank. Is alleen bij mij achter de deur. En meeste ligt op afstand. Zodat 30 m3 per uur wel de max is verdeeld over alle kavels. Meeste percelen zijn max 2 ha groot. Dus veel keerwerk. O ja, de wegen zijn hier ook niet bar breed.
M H

Berichtdoor h.groothuis » wo aug 28, 2019 10:16

M H schreef:60 m3 per uur halen ze hier zelfs met 10m3 tank. Is alleen bij mij achter de deur. En meeste ligt op afstand. Zodat 30 m3 per uur wel de max is verdeeld over alle kavels. Meeste percelen zijn max 2 ha groot. Dus veel keerwerk. O ja, de wegen zijn hier ook niet bar breed.

Waarom zet je er dan geen tuusentransporttank of vrachtwagen tussen ?

Die rijden voor 75/uur over de weg en de zodebemester al snel voor het dubbele :yes: eigenlijk moet een zodebemester heel niet over de weg rijden maar alleen op het e bemesten perceel blijven :yes:
h.groothuis

Berichtdoor sivert » wo aug 28, 2019 10:50

M H schreef:60 m3 per uur halen ze hier zelfs met 10m3 tank. Is alleen bij mij achter de deur. En meeste ligt op afstand. Zodat 30 m3 per uur wel de max is verdeeld over alle kavels. Meeste percelen zijn max 2 ha groot. Dus veel keerwerk. O ja, de wegen zijn hier ook niet bar breed.

Met zulke percelen krijg je wel hogere bewerkingskosten, zoiets kost behoorlijk capaciteit.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » wo aug 28, 2019 11:22

Da's een hele andere discussie.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een lw uitrijdt op uur en tijd, niet wanneer er regen dreigt.
Je kan voor mij part 100 bunder sjeap poep laten rijden maar als het daarna dagenlang droog blijft heeft 't weinig nut.

En dan is 't alsnog duur...

Momenteel geven de voorspelling hier vanavond onweersbuien aan. Als ie dat over een paar uur nog steeds voorspelt ga ik weer wat mest uitrijden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hindrik » wo aug 28, 2019 11:49

Wat schrijft een gemm loonwerker af op zijn tank + bemester per jaar/m3 en wat schrijft een gemm mv houder af :?:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » wo aug 28, 2019 18:51

Hindrik schreef:Wat schrijft een gemm loonwerker af op zijn tank + bemester per jaar/m3 en wat schrijft een gemm mv houder af :?:

In 10 jaar :yes: maar Is voor een boer niet zo spannend omdat zn machines veel ouder worden dan de minimale boekhoudwaarde :yes:
Ik rij poep met een slepper van 17 jaar en een tank met bemester die 12 jaar oud is. Op de balans staan ze voor de minimale prijs maar ze kunnen nog vele jaren mee :yes: dus vaste lasten heb je niet meer, alleen toegerekende kosten :idea:
De loonwerker stuurt je na die 10 jaar minstens een even vette rekening als in de 10 voorgaande jaren :wink:
Afschrijvingen zijn vooral leuk voor de belasting (y)

Vanmiddag snel nog een paar bunder bemest. Het regent inmiddels al 'n stief kwartiertje :yes: (y)

Henk

Berichtdoor sivert » wo aug 28, 2019 23:17

Afgelopen winter hebben we een andere tank gekocht (een gebruikte 10 kuubs tank) en een gebruikte en gereviseerde bemester. De vorige tank hebben we 24 jaar mee gereden en de bemester hebben we 17 jaar gehad. De bemester was trouwens wel versleten, maar de tank van 7 kuub was nog gewoon goed. Daar zijn ook heel wat kuubs mee verreden.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » do aug 29, 2019 10:39

Weet alleen niet of we wat aan de mest hebben die we nu nog op grasland brengen,alle regen gaat met veel bombarie en vuurwerk langs ons heen :yes: En komende 14 dgn voorspellen ze weer droogte....
5e snee zal wel met de kerst worden :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor melker » do aug 29, 2019 11:38

Valt in herfst altijd mee :yes: Eerste ganzen zijn ook al weer terug, heb er al weer paar duizend op land zitten :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Jappie » do aug 29, 2019 11:45

Ook geen regen hier :no:
Straks de pomp er maar op. Lage plekken is wel goed alleen de hoge zandkoppen gaan weer terug groeien. Nu goed vochtig maken over een maandje ofzo pleksgewijs doorzaaien :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » do aug 29, 2019 13:08

jan.nl schreef:Weet alleen niet of we wat aan de mest hebben die we nu nog op grasland brengen,alle regen gaat met veel bombarie en vuurwerk langs ons heen :yes: En komende 14 dgn voorspellen ze weer droogte....
5e snee zal wel met de kerst worden :wink:

Gij hoeft niet altijd in de prijzen te vallen met de regen Jan :) Wij hebben 12 mm gehad (y)
Buienradar is in staking zeker :wink: want die geeft een droog NL aan terwijl het een uurtje geleden kei donker werd en zojuist is daar een malse bui uit gevallen (y) Had net de kopakkers afgewerkt met de zodebemester :yes:

Trouwens Jan jij zegt altijd dat er elk jaar een meter gras groeit dus kun je uitrekenen wat er nog komt :yes:
Laatste jaren is maaien in november heel normaal geworden (y)

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer