Gras 2020

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2020

Berichtdoor Talis » za nov 14, 2020 09:37

Hookwood Holsteins schreef:
Mellek schreef: ik haal nu ook bij een ander gras weg, krijg van meerdere gras aangeboden, ene heeft de kunstmestsilo er half sept nog op leeg gemaakt daarom alles knalgroen.. .

Waarom dan nog kunstmest gestrooid....?

waarschijnlijk om roestvorming tegen te gaan omdat ie nog aan het weiden was. Dat was onze insteek in elk geval wel. Alleen als het dan tijdelijk rap nat wordt. en daarna nog weken zacht weer.. Wij wilden 20 oktober niet meer met maisland bezig om er nieuw gras in te zaaien. Achteraf had makkelijk gekund. Was het niet zo nat geweest dan waren we nu ook nog aan het weiden..

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Talis

Berichtdoor opelmanta » za nov 14, 2020 09:51

Hookwood Holsteins schreef:
Mellek schreef: ik haal nu ook bij een ander gras weg, krijg van meerdere gras aangeboden, ene heeft de kunstmestsilo er half sept nog op leeg gemaakt daarom alles knalgroen.. .

Waarom dan nog kunstmest gestrooid....?

De simpelste reden is vaak het beste. Hij heeft half september de kunstmestsilo leeg gemaakt om een lege silo te krijgen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Henk » za nov 14, 2020 11:16

Haha idd :yes: Kunstmest een hele winter in de silo laten zitten is vragen om problemen.
Overigens; voor roest km strooien was dit jaar niet nodig. Vanwege de droogte strooiden wij eind juni de laatste km.
Al wat wij sindsdien deden was drijfmest uitrijden op momenten dat het regende of er serieus regen voorspeld was.
Tot heden alles nog mooi groen (y) en nul roest te bekennen.

Plus een heel klein factuurtje voor de km... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » za nov 14, 2020 13:22

Ipv een grote silo te legen als je het toch gaat weggeven, kan je ook een bigbag laten komen als je nog wat nodig hebt....
Poekske

Berichtdoor Henk » za nov 14, 2020 17:31

Dat maak jij er weer van. Weet jij of er nog 12 ton of 2 ton in de silo zat :?:
Het de winter over laten zitten is sowieso niet slim, ongeacht de hoeveelheid.
Ik bespeur overigens om me heen dat boeren vaak nog huiverig zijn om het kunstmestseizoen af te sluiten.
Durf wat eerder de silo leeg te laten en rijd je eigen mest uit :yes: (y) Want dat hoef je niet aan te kopen.

Zag overigens op fb een uiterst vermakelijk geldverslindend projectje van een boer :D Hij had zn gras gemaaid, geharkt en liet het toen hakselen, blies het op een solid-spreader die het meteen weer achter zich op het grasland verspreidde :lol: :lol:

Op zukke momenten denk ik goh de melk wordt ws nog veel te goed betaald... :wink:

Henk

Berichtdoor jvt » za nov 14, 2020 18:43

Poekske schreef:Ipv een grote silo te legen als je het toch gaat weggeven, kan je ook een bigbag laten komen als je nog wat nodig hebt....

Heb ik ook geleerd hier...paar jaar terug netjes nog 5 ton besteld, was er 10 ton gebulkt...o ja, vergeten te zeggen, onder de 10 ton leveren we niet na 15 juli :? :?

Oftewel, ff depot leegmaken, heb netjes de 5 ton betaald en andere 5 ton in april, maar net zo goed toch maar opgezaaid. Dit jaar dus nog maar ff paar big bagjes besteld
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo nov 15, 2020 08:00

Henk schreef:Dat maak jij er weer van. Weet jij of er nog 12 ton of 2 ton in de silo zat :?:
Het de winter over laten zitten is sowieso niet slim, ongeacht de hoeveelheid.
Ik bespeur overigens om me heen dat boeren vaak nog huiverig zijn om het kunstmestseizoen af te sluiten.
Durf wat eerder de silo leeg te laten en rijd je eigen mest uit :yes: (y) Want dat hoef je niet aan te kopen.

Zag overigens op fb een uiterst vermakelijk geldverslindend projectje van een boer :D Hij had zn gras gemaaid, geharkt en liet het toen hakselen, blies het op een solid-spreader die het meteen weer achter zich op het grasland verspreidde :lol: :lol:

Op zukke momenten denk ik goh de melk wordt ws nog veel te goed betaald... :wink:
Het zullen wel niet veel tonnen zijn geweest en anders bestel je wat meer van die lege kunstmest bigbags. Kun je het prima de winter over in bewaren.

Gras maaien, harken en daarna hakselen en met de mestverspreider verdelen is nog onzinniger....

Hookwood Holsteins

Berichtdoor opelmanta » zo nov 15, 2020 10:18

Er is een filmpje van een paar jaar geleden waarin de hakselaar blaast in een draaiende mestverspreider. Normaalweg zal die man gemaaid hebben om het gras te oogsten. Als je dan in oktober, november een paar dikke buien in je gras krijgt dan kan het best zijn dat het na een week stront is. Ik ga er dan nog een keer met de schudder door en dan wordt het wel weg. Misschien lag er bij deze man te veel op of het steekt bij hem wat nauwer.

Als het gras op het land al stront is dan kun je het sowieso het best als stront behandelen. Op het land laten liggen of in de mestverspreider.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Mellek » zo nov 15, 2020 11:34

Toen ik 4 jaar terug met enorm grasovervloed het met frontmaaier-opraapwagen combi dat bruine gras aan de mestbult reed verklaarden ze me ook allemaal voor gek, maar nu zie je ze nog met klepelmaaiers overtollig gras, het goedkoopste is schapen.
Heb hier zelfs mensen gezien die oude kuilbulten op de meststrooier brachten, en jaar erop verdroogde alles.
Maar punt blijft, najaargras is moeilijk tot waarde te brengen, als het kwaliteit is, weiden of stalvoeren, en anders schapen er in.
Kunstmestsilo hebben we hier voor een paar jaar gesloopt, en nog geen nieuwe aangeschaft, dus alles in bigbag, en die kun je gerust een jaartje opslaan, met Novurea is nog lastiger, dan is 3 maanden in de silo al te lang, maar heb het eerder zoals JR ook wel gewoon in bigbags laten lopen en die in de schuur gezet, en dan de km-silo nog wat grasbrok laten blazen, prijs viel me trouwens laatste keer drogen wel beetje tegen iets van 27 cent met allerlei toeslagen, maar was ook maar 1,5 ton van 5 hectare :lol:
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » vr nov 20, 2020 20:54

Mag graag regelmatig een eind fietsen want dan heb je tijd zat om rond te gapen :yes: en dan valt het me op dat hier in de contreien aardig wat boeren het vers gras op stal voeren weer hebben herontdekt :yes: (y)
Er lopen hier enkele van die Ierse wagens, met zo'n maaier dr voor :yes: eentje heeft zelf zoiets gebouwd zag ik :yes: en dan nog een dotje die gewoon old skool met frontmaaier en ladewagen rijden :yes:
In elk geval aardig wat percelen gezien waar gegraasd was of werd :yes: (y)

Henk

Berichtdoor john jakobs » vr nov 20, 2020 21:54

jep ook hier helemaal in
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Kees99 » za nov 21, 2020 00:23

Henk schreef:Mag graag regelmatig een eind fietsen want dan heb je tijd zat om rond te gapen :yes: en dan valt het me op dat hier in de contreien aardig wat boeren het vers gras op stal voeren weer hebben herontdekt :yes: (y)
Er lopen hier enkele van die Ierse wagens, met zo'n maaier dr voor :yes: eentje heeft zelf zoiets gebouwd zag ik :yes: en dan nog een dotje die gewoon old skool met frontmaaier en ladewagen rijden :yes:

Hoe zou dat gaan bij een boer met natte balen die alles weer los trok het voor jaar er op en liet drogen en geschut heeft en toen weer in balen en opgevoerd heeft?
Kees99

Berichtdoor hulsteins » za nov 21, 2020 00:49

2000 VEM ?
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Richt » za nov 21, 2020 07:08

hulsteins schreef:2000 VEM ?

Nulletje teveel ingetypt?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Henk » za nov 21, 2020 11:16

Kees99 schreef:
Henk schreef:Mag graag regelmatig een eind fietsen want dan heb je tijd zat om rond te gapen :yes: en dan valt het me op dat hier in de contreien aardig wat boeren het vers gras op stal voeren weer hebben herontdekt :yes: (y)

Hoe zou dat gaan bij een boer met natte balen die alles weer los trok het voor jaar er op en liet drogen en geschut heeft en toen weer in balen en opgevoerd heeft?

Hoe krijgt iemand het bedacht :D denk ik dan, maar ben desondanks best nieuwsgierig naar het resultaat :yes:

Maar weiters heeft dat tuuk nix met mechanisch grazen van doen.
Naar mijn idee zijn de mapmannen (as usual veeeeeeeeeel te laat :wink: ) wakker geworden en waarderen zij nu ook het eiwit in najaarsgras (y) en zien zij (as usual veeeeeeeeeel te laat 8) ) ook eindelijk in dat najaarsgras 1e klas voer is, totdat je het inkuilt en er als vanzelf de stempel 'pinkenvoer' op komt :yes:

Overigens; najaarsgras wat je inkuilt bij < 10 graden conserveert prima (y) en kun je gerust wat van voeren aan je melkvee :yes: maar de kwaliteit is altijd minder dan dat je het gras er vers indouwt :idea:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer