Gras 2020

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2020

Berichtdoor melker » ma dec 28, 2020 14:25

Zit nog een 1000 ton van, meeste was gratis ophaalgras maar wel relatief veel rijden met inkuilen, wagens konden niet vol en loodzwaar spul. Kunnen juni toch weer halen ondanks zeer kleine eerste snede.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » di dec 29, 2020 11:06

Heb toch liever 1 kuilbult die inzakt dan 150 balen die inzakken, was altijd gedoe om daar het plastic en evt. netten af te krijgen, en toch wel 12 euro per baal iedere keer, om van alle afval nog niet te spreken. Kon hier kiezen voor herfstgras bij kopen of in het voorjaar kuil(balen) aan moeten kopen, silo was ruimte genoeg dus laatste maar gedaan.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » vr jan 22, 2021 08:09

Talis schreef:
melker schreef:In NL, maar zeker in Friesland zal gras altijd de basis moeten zijn om te melken. Ook alle snedes benutten alleen 1e en 2e snede voeren kan alleen bij extensieve bedrijven die niet weiden. met huidige voer prijzen eiwit aanvullen wordt marge dun :(

nou tegenwoordig met die droge zomers kan ik 3e en 4e snee wel aardig verkopen. En heb 1e en 2e voor melkkoeien.. Met dag en nacht weiden..

Wat is ginder in het noorden dan mis met de 3e en 4e snede :?: Praat je over nazomergras...
50 jaar geleden noemde je dat idd pinkenkuil. Maar toen begon de herfst vaak al in september...
Zo veel en zo lang mogelijk het gras vers de koe in :yes: Weiden of mechanisch grazen dus :yes:
Werd toevallig enkele dagen geleden nog benaderd door een collega die alle ins en outs wilde weten over grazen. Ook hij ging er komend voorjaar mee beginnen. Als ik het een beetje volg allemaal is zomerstalvoedering weer helemaal terug :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » vr jan 22, 2021 09:19

Veel te veel werk gooi ze dan Maar naar buiten en laat ze het zelf maar halen,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » vr jan 22, 2021 09:33

Liever kwartiertje trekker rijden dan kwartier koeien halen.
Poekske

Berichtdoor Jappie » vr jan 22, 2021 09:49

Koeien halen is het werk niet nee. Alleen draad zetten waterbak zetten daar gaat de tijd in zitten.

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor G.U. » vr jan 22, 2021 09:58

Draden zetten is indd wel even een werkje. Ik zet ze 1 keer en dan blijven ze het hele weideseizoen staan. Dan valt het best wel mee.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor melker » vr jan 22, 2021 10:14

Draden en drinkbakken zijn hier niet nodig, paar nieuwe hekken op dammen en partij nieuwe bielzen plus wat bijwerken met Atlas :yes:
melker

Berichtdoor Kasé5 » vr jan 22, 2021 13:30

Gras voeren geeft werk en kosten.
Weiden geeft werk en opbrengsten.
Meer verschil is er niet maar het blijft mooi hoe fanatiek Henk zijn systeem op zijn perfect verkavelde farm blijft verkopen :D
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » vr jan 22, 2021 13:39

Kasé5 schreef:Gras voeren geeft werk en kosten.
Weiden geeft werk en opbrengsten.
Meer verschil is er niet maar het blijft mooi hoe fanatiek Henk zijn systeem op zijn perfect verkavelde farm blijft verkopen :D

:mrgreen:

mocht het hier kunnen zou ik weiden boven vers gras voeren kiezen, vooral met een melkstal...
Ben nog aan kijken of we hier een soort https://www.stichtingweidegang.nl/nieuw ... eiden.html kunnen gaan doen dit jaar, 9,5ha achter de stal, en nog 4 een kleine weg oversteken, opdelen in 6/7 stukken, elke dag een nieuw perceel, valt dan in de XS groep, 2ha stukken voor 135 koeien.
direct na het melken eruit en met de middag weer naar binnen dacht ik ?
iemand ervaring hiermee? idd wat meer werk met buiten en naar binnen doen, en net zoveel werk in de stal.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Tommetje » vr jan 22, 2021 13:57

Dat weiden loopt fantastisch in het voorjaar, redelijk in de zomer (als het niet te droog is en er nog gras wil groeien), in september lukt het meestal ook goed (als er niet teveel roest op het gras komt), maar in oktober, november de laatste jaren is het nog warm genoeg voor grasgroei, maar de smakelijkheid van het gras niet goed genoeg om de koeien het nog allemaal te doen afgrazen (te weinig bijvoederen binnen zorgt op dat moment voor teveel terugval in productie). Maar je kunt wel nog wat besparen om eiwitcorrector/soja met dat najaarsgras.
Misschien dat stalvoeren voor najaarsgras wel een heel stuk beter is voor de smakelijkheid/opname, maar voor 1 a 2 maand in een jaar ga ik mij geen frontmaaier en opraapwagen aanschaffen.
Tommetje

Beroep: Koeieboer, beetje zwieneboer,... en robotboer

Berichtdoor Poekske » vr jan 22, 2021 14:24

Tommetje schreef:Dat weiden loopt fantastisch in het voorjaar, redelijk in de zomer (als het niet te droog is en er nog gras wil groeien), in september lukt het meestal ook goed (als er niet teveel roest op het gras komt), maar in oktober, november de laatste jaren is het nog warm genoeg voor grasgroei, maar de smakelijkheid van het gras niet goed genoeg om de koeien het nog allemaal te doen afgrazen (te weinig bijvoederen binnen zorgt op dat moment voor teveel terugval in productie). Maar je kunt wel nog wat besparen om eiwitcorrector/soja met dat najaarsgras.
Misschien dat stalvoeren voor najaarsgras wel een heel stuk beter is voor de smakelijkheid/opname, maar voor 1 a 2 maand in een jaar ga ik mij geen frontmaaier en opraapwagen aanschaffen.

Maar e zou dan wel je gras op 2km van de deur kunnen maaien en vers voeren, moet je dat niet meer inkuilen.
Poekske

Berichtdoor melker » vr jan 22, 2021 15:49

Uit ervaring, met stalvoeren benut je gras veel beter, minder afhankelijk van weer zit kwaliteit tegen pas je dat makkelijk aan met bijvoeding, melkt veel constanter. Wij gaan voor de weidepremie en kan allemaal net maar nat weer en lange droge periodes is iedere keer weer beproeving :( Frontmaaier en ladewagen hebben we voor inkuilen toch al, dubbel zelfs, vooral in nazomer benut je het gras meest optimaal. Heb ook wel eens anders beweerd, waren we extensiever en was er duur melkquotum als beperking. Dus al die fantastische verhalen over beweiden :roll: broer heeft het altijd over weiden is lijden :)
melker

Berichtdoor wijnbergen » vr jan 22, 2021 16:15

Denk dat je maar zo een 25% meer gras haalt van je land met maaien, dan is weiden ineens niet meer zo goedkoop :)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » vr jan 22, 2021 17:35

4 keer in kuilen elke keer mest er op en klaar koeien mooi binnen of een uitloop mooi constant minder schommelingen en gezondere koeien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer