Moderator: Moderators
Talis schreef:melker schreef:In NL, maar zeker in Friesland zal gras altijd de basis moeten zijn om te melken. Ook alle snedes benutten alleen 1e en 2e snede voeren kan alleen bij extensieve bedrijven die niet weiden. met huidige voer prijzen eiwit aanvullen wordt marge dun
nou tegenwoordig met die droge zomers kan ik 3e en 4e snee wel aardig verkopen. En heb 1e en 2e voor melkkoeien.. Met dag en nacht weiden..
Kasé5 schreef:Gras voeren geeft werk en kosten.
Weiden geeft werk en opbrengsten.
Meer verschil is er niet maar het blijft mooi hoe fanatiek Henk zijn systeem op zijn perfect verkavelde farm blijft verkopen
Tommetje schreef:Dat weiden loopt fantastisch in het voorjaar, redelijk in de zomer (als het niet te droog is en er nog gras wil groeien), in september lukt het meestal ook goed (als er niet teveel roest op het gras komt), maar in oktober, november de laatste jaren is het nog warm genoeg voor grasgroei, maar de smakelijkheid van het gras niet goed genoeg om de koeien het nog allemaal te doen afgrazen (te weinig bijvoederen binnen zorgt op dat moment voor teveel terugval in productie). Maar je kunt wel nog wat besparen om eiwitcorrector/soja met dat najaarsgras.
Misschien dat stalvoeren voor najaarsgras wel een heel stuk beter is voor de smakelijkheid/opname, maar voor 1 a 2 maand in een jaar ga ik mij geen frontmaaier en opraapwagen aanschaffen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten