Gras 2020

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2020

Berichtdoor wit » vr jan 22, 2021 17:38

wijnbergen schreef:Denk dat je maar zo een 25% meer gras haalt van je land met maaien, dan is weiden ineens niet meer zo goedkoop :)
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » vr jan 22, 2021 19:25

melker schreef:Uit ervaring, met stalvoeren benut je gras veel beter, minder afhankelijk van weer zit kwaliteit tegen pas je dat makkelijk aan met bijvoeding, melkt veel constanter. Wij gaan voor de weidepremie en kan allemaal net maar nat weer en lange droge periodes is iedere keer weer beproeving :( Frontmaaier en ladewagen hebben we voor inkuilen toch al, dubbel zelfs, vooral in nazomer benut je het gras meest optimaal. Heb ook wel eens anders beweerd, waren we extensiever en was er duur melkquotum als beperking. Dus al die fantastische verhalen over beweiden :roll: broer heeft het altijd over weiden is lijden :)

Daarom staan ze hier binnen,altijd het goede voer en regelmaat.Alles is te plannen.
Buiten was altijd drama met koe in de sloot,of hek open..
Ben wel :D met buren die koetjes buiten hebben,ze krijgen daarvoor een dikke cent van mij... :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Richt » za jan 23, 2021 09:54

boer pieter schreef:4 keer in kuilen elke keer mest er op en klaar koeien mooi binnen of een uitloop mooi constant minder schommelingen en gezondere koeien

uitloop hebben we dit jaar geprobeerd (n) (n) (n) :no:
koeien liggen alleen wat te lummelen tot je ze ophaald, dan beter binnen houden, als ze naar buiten gaan dan moeten ze er ook vreten, anders liever in de stal houden :yes:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Kasé5 » za jan 23, 2021 10:53

Tommetje schreef:Dat weiden loopt fantastisch in het voorjaar, redelijk in de zomer (als het niet te droog is en er nog gras wil groeien), in september lukt het meestal ook goed (als er niet teveel roest op het gras komt), maar in oktober, november de laatste jaren is het nog warm genoeg voor grasgroei, maar de smakelijkheid van het gras niet goed genoeg om de koeien het nog allemaal te doen afgrazen (te weinig bijvoederen binnen zorgt op dat moment voor teveel terugval in productie). Maar je kunt wel nog wat besparen om eiwitcorrector/soja met dat najaarsgras.
Misschien dat stalvoeren voor najaarsgras wel een heel stuk beter is voor de smakelijkheid/opname, maar voor 1 a 2 maand in een jaar ga ik mij geen frontmaaier en opraapwagen aanschaffen.

Klopt :yes: , tot de langste dag gaat weiden magnifiek, dan een lastige taaigras-periode en in een mooie herfst heb je ook vaak wel weer mooie weide-dagen al is de opname dan gewoon ruk.
Om te stalvoeren in 2e helft van de zomer overweeg ik ook wel eens maar dan moet de melkprijs nog wel wat zakken voor ik dat aanhaal in m'n uppie.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » za jan 23, 2021 13:54

melker schreef: Dus al die fantastische verhalen over beweiden :roll: broer heeft het altijd over weiden is lijden :)

Weiden moet je 200% in de vingers hebben. Nu na 3 droge groeiseizoenen worden veehouders vergeetachtig en zijn ze gaan denken dat weiden de hemel op aarde is... :wink:
Een normaal NL groeiseizoen is er eentje met net te vaak regen en heul veul zwart gelopen hekkesgaten en dammen :yes: met koeien die door de drek in poortgaten/kavelpad mortellaro oplopen.

Enigste reden die ik kan bedenken om te weiden is dat het een mooi gezicht is :yes: Met mooi weer uiteraard
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » za jan 23, 2021 13:56

Kasé5 schreef:Om te stalvoeren in 2e helft van de zomer overweeg ik ook wel eens maar dan moet de melkprijs nog wel wat zakken voor ik dat aanhaal in m'n uppie.

Bijzonder...
Dus pas wanneer de melkprijs louzy is wil jij geld gaan besparen...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » za jan 23, 2021 15:05

melker schreef: Dus al die fantastische verhalen over beweiden :roll: broer heeft het altijd over weiden is lijden :)

500 koeien weiden lijkt me sowieso een ramp. Nog een geluk dat broer wel van ijzer houdt :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za jan 23, 2021 17:38

Henk schreef:
Kasé5 schreef:Om te stalvoeren in 2e helft van de zomer overweeg ik ook wel eens maar dan moet de melkprijs nog wel wat zakken voor ik dat aanhaal in m'n uppie.

Bijzonder...
Dus pas wanneer de melkprijs louzy is wil jij geld gaan besparen...
Ik schat dat Kasé niet verlegen zit om het werk wat er bij hoort....

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor auke » za jan 23, 2021 20:32

@ Henk: kavelpaden zorgen voor droge voeten.
Bij NNW ga om de 6 dagen naar hetzelfde perceel dus geen last van kapot gelopen dammen
zorg dat je in augustus alles kaal maakt dan heb je in sept en oktober de hele tijd mooi gras.

weiden levert gewoon het meeste op maar is niet sexy.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor G.U. » za jan 23, 2021 20:47

Geld verdienen is wel sexy 8)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » zo jan 24, 2021 04:47

G.U. schreef:Geld verdienen is wel sexy 8)

:yes: ik probeer het ook :oops:
Poekske

Berichtdoor melker » zo jan 24, 2021 11:51

Weiden met premie kan meer opleveren bedoelen jullie, hangt er meer van af wat de omstandigheden zijn en de kosten en werk wat je er van hebt :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor W.A » zo jan 24, 2021 11:51

Wat betekend dat? Dik verdiend vorig jr.?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Mellek » ma jan 25, 2021 15:10

Koeien gaan hier weiden of binnen liggen, geen waterbakken in het land. En doe ook nog stalvoeren, als ik de stalvoer trekker of de maisvoerblokkenwagen start, dan vliegen ze met z'n allen de stal in.
Stalvoeren is wel werk hoor, maar wel mooi regelmatig werk. Alles inkuilen kent geen regelmaat, dus meer pieken in de arbeid.
Heb hier maar 4 kleine snedes ingekuild, paste ook in 1 silo.., stalvoeren scheelt hier sowieso 1 snede, na september kun je alles wel opmaaien, en de andere snedes zijn nog maar 2/3 ofzo.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Vorige

Keer terug naar Koe en voer