Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor melker » wo feb 05, 2020 00:28

Met formaline alleen kregen we mortellaro niet onder controle, nu wel maar gooi het voortaan doorelkaar maar gaat zo ook goed. Maar moeten ons voor bereiden op goed alternatief, wordt nog uitdaging voor wanneer formaline niet meer is toegestaan
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor wit » wo feb 05, 2020 11:11

, wordt nog uitdaging voor wanneer formaline niet meer is toegestaan

Mis het hier niet :no:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Davy » wo feb 05, 2020 12:16

heeft er hier nog iemand ervaring met geperforeerde damwand in de topgevel? Ik ben vooral benieuwd naar levensduur ten opzichte van gewone damwand.
Davy

Berichtdoor Richt » wo feb 05, 2020 13:01

Davy schreef:heeft er hier nog iemand ervaring met geperforeerde damwand in de topgevel? Ik ben vooral benieuwd naar levensduur ten opzichte van gewone damwand.

zie je in Frankrijk erg veel, wij hadden het ook deels, 2000 erin gekomen en zat er vorig jaar nog in zonder roest, laat zo goed als geen water en wind door maar wel licht en iets lucht, maar reken niet op veel ventilatie daardoor.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Kasé5 » wo feb 05, 2020 13:44

Zou gewoon voor fijnmazig gaas gaan plus oprolbaar zeil ervoor.
Hadden precies hetzelfde, kopgevel pal op de wind maar klimast was altijd maar zozo.
5 jr geleden na verlenging grote roldeur, 5 m breed, van heel fijjn gaas en daarnaast ook nog grote opening. Voor dat laatste heb ik later zelf nog oprolbaar kleed gemaakt omdat het soms to h te hard net achter de liggende koeien langs joeg.
Klimaat is nu veel beter. Ondanks dat t met harde stuifregen soms 5 meter naar binnen regent op de voergang.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor bekapper » wo feb 05, 2020 15:46

Kasé5 schreef:Hier elke week hele koppel één maal door voetbad met beide :yes:
Welke concentratie adviseer je dan bekapper?

3% formaline en 3% kopersulfaat. Grootste probleem is dat dit niet genoeg de stinkpoot geneest. Daarom dat de Mortellaro snel terug komt als je een bad overslaat. Door de koeien 3 a 4 maal na elkaar door het bad te laten gaan, geraakt het produkt beter aan de tussenklauwhuid. Dit geeft veel beter resultaat doch ook hiermee is het bijna niet mogelijk om er van af te raken. Grootste probleem hierbij is dat maar weinigen dit vol houden.
Beste resultaat is de vaarzen te baden voor die kalven. Die kun je nog volledig genezen omdat bij die klauwen het produkt zowiezo gemakkelijker de tussenklauwhuid bereikt. Als ze dan in de stal komen geraken ze veel moeilijker besmet.
bekapper

Berichtdoor Henk » wo feb 05, 2020 16:57

Ik denk dat je om te beginnen moet proberen te voorkomen dat je je jongvee besmet met mortellaro.
Op mn vorige farm liepen kalfvaarzen bij de droge koeien. Daardoor ook vaarzen met mortellaro.
Reden om in 2004 de stal zo te ontwerpen dat het jongvee geen contact heeft met de koeien. De vaarzen bleven apart van de koeien totdat ze afgekalfd hadden. In de 15 jaar nooit meer jongvee met mortellaro gehad. En dan loop je mooi voor (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Rob MB » do feb 06, 2020 08:51

Over flexibele boxen, die zijn prima en zullen ongetwijfeld meer comfort geven als je de "wisselende" levensduur accepteert. Ze zijn te kort op de markt om daar wat over te zeggen.

Elke box heeft wel een beetje zijn eigen voor- en nadelen maar onder de juiste afstelling beschadigd geen één box consequent koeien. (behalve zwevende r box).
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor bekapper » do feb 06, 2020 20:50

Henk schreef:Ik denk dat je om te beginnen moet proberen te voorkomen dat je je jongvee besmet met mortellaro.
Op mn vorige farm liepen kalfvaarzen bij de droge koeien. Daardoor ook vaarzen met mortellaro.
Reden om in 2004 de stal zo te ontwerpen dat het jongvee geen contact heeft met de koeien. De vaarzen bleven apart van de koeien totdat ze afgekalfd hadden. In de 15 jaar nooit meer jongvee met mortellaro gehad. En dan loop je mooi voor (y)

Klopt voor het grootste deel. Wat ontbreekt is dat de vaarzen wel stinkpoot kunnen krijgen. Omdat je dit zeer moeilijk kan vaststellen, denk je dat het er niet is. De dieren hebben er op zicht ook geen last van, wat het nog moeilijker maakt. Het verklaart wel dat ze, eens ze bij de melkkoeien komen, dan plotseling wel Mortellaro krijgen. Gelukkig niet allemaal. Die het dan niet krijgen, hebben waarschijnlijk geen stinkpoot.
bekapper

Berichtdoor Gerben77 » ma feb 17, 2020 08:57

Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Rob MB » ma maart 02, 2020 15:05

Toevallig de zelfde Gerben? :)
Rob MB

Berichtdoor boer pieter » ma maart 02, 2020 15:22

hoe vaak moet je dat doen lijkt mij maar een gedoe
(n)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Rob MB » ma maart 02, 2020 15:49

diepstrooisel + kalk + relatieve lage achter rand.

Bijna garantie dat elke emissiearme vloer dicht gaat zitten. Jammer dat het niet mag in Nederland, maar in Belgie zie je die boxdekken met extra sleuf achter/onder het boxdek die de mest mooi afvoert.
Rob MB

Berichtdoor Henk » di maart 03, 2020 10:30

Ik las iets over gips in de boxen. Moet je niet doen omdat er dan in de put blauwzuurgas ontstaat of zoiets.
Schijnt dat er gips-houdende kalk op de markt is. Ik had er nog nooit van gehoord.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di maart 03, 2020 11:06

niet doen gips is levens gevaarlijk .hier ook een paar die het deden je kunt het gratis krijgen (fabriek die oude gips platen vermalen)maar inderdaad komen er gassen vrij en het komt zo vast als een huis te zitten in de put
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal