usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor Corjan » vr sep 13, 2019 16:47

Ja volgens de 2 minute regel zou ik krap 17 uur per dag nodig zijn aan de boxen :shock: Net wat Arno zegt zoveel uur zijn we niet eens bezig met al het werk :wink: ……...Maar ik heb de tijd even bij gehouden wat ik dagelijks kwijt ben . Vanmorgen 13 minuten met boxen schoonmaken en ondertussen koeien meegenomen op de atentie lijst :idea: Dat rondje loop ik toch :wink: Dus een half uur per dag met een combie job koiene halen en boxen harken. De melkoeien zijn de enigste boxen die schoongeharkt worden. Drogen en jongvee vullen we alleen 1 keer in de 3 weken op en de rest doen ze zelf (y)

En elke 3 weken gooien we de boxen vol en dat is 4 tot 5 uur werk. Maar dan moven we meestal ook koeien die droog gezet zijn naar de far off en far off naar de close ups. En das een bietje kriskras door de stal :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor john jakobs » za sep 14, 2019 08:43

heb even overlegd en daarna de reacties van roderick weg gehaald , dit is niet de manier om met nieuwe forumleden te beginnen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Roderick » za sep 14, 2019 09:12

:roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor poekske » za sep 14, 2019 11:09

Amai........
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Flyinghollander » za sep 14, 2019 12:02

Maak er dan een discussie van en weerleg het ipv op de man zo hard in te gaan.
Wat ik eruit lees is op grotere bedrijven gaat het zeker meer efficiënt, maar bij 50 koeien zou je er misschien meer in de buurt komen.

sommige zijn gaan schrijven wat ze aan tijd gebruiken, komen met antwoord klaar, dat geeft een ander beeld.
Flyinghollander

Berichtdoor Phryso » za sep 14, 2019 14:04

Flyinghollander schreef:Maak er dan een discussie van en weerleg het ipv op de man zo hard in te gaan.
Wat ik eruit lees is op grotere bedrijven gaat het zeker meer efficiënt, maar bij 50 koeien zou je er misschien meer in de buurt komen.

sommige zijn gaan schrijven wat ze aan tijd gebruiken, komen met antwoord klaar, dat geeft een ander beeld.

Kijk, hier kunnen we wat mee!
(y) (y)

Trouwens, de bandbreedte voor die bewuste 2 minuten loopt iets verder door dan 50 koeien.
Eerlijk is eerlijk, bij grotere bedrijven zal dit door(efficiëntie, schaal, mechanisatie) iets afvlakken.
"niet de groten vreten de kleinen, maar de snellen de langzamen"

- berichten & reacties op persoonlijke titel -
Phryso

Berichtdoor teun » za sep 14, 2019 17:19

Phryso schreef:
Flyinghollander schreef:Maak er dan een discussie van en weerleg het ipv op de man zo hard in te gaan.

(y) (y)

Trouwens, de bandbreedte voor die bewuste 2 minuten loopt iets verder door dan 50 koeien.
Eerlijk is eerlijk, bij grotere bedrijven zal dit door(efficiëntie, schaal, mechanisatie) iets afvlakken.

Wij hebben 1750 boxen, (koeien plus jongvee) 2 keer per dag koeien ophalen om te melken waarbij mest uit de boxen gekrapt word neemt 1.5 uur per dag, zandlane schoonmaken ook een uur per dag. Een keer per week vers zand toevoegen is 6 uur dus zeg ook 1 uur per dag. Een keer per week fluffen,(cultivator er door) 5 uurtjes dus zeg ook een uur per dag. In total 4.5 uur per dag op 1750 boxen dan is dat 9.2 seconden per box per dag.
Dat is meer dan iets afvlakken dunkt me. Zelfs als je dat verdubbelt omdat ik wat vergeten ben te rekenen.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Roderick » za sep 14, 2019 20:07

Phryso schreef:

(y) (y)

Een minder belerend toontje van jou kan ik weer wat meer mee. :!:

Je blijft maar drammen met je 2 minuten om wat matrasjes te pushen, maar ondertussen heeft iedereen al zowat uitgelegd dat ze bij lange na niet aan de 2 minuten komen :roll: 2 minuten is idd meer het totale werk per dag per koe/box.

ook hier:
400 boxen
1,25 uur per dag om boxen schoon te maken/koeien in de wachtruimte drijven of oppikken robot = 27375 minuten per jaar
2 uur per week boxen vullen, en dat is al wat ruimer geteld als werkelijkheid = 6240
voorjaar, 2 man 10 uur tunnels leegscheppen = 6000 minuten
Najaar 5 man 16 uur al het zand uit de putten en tunnels scheppen = 4800 minuten

Totaal 44415 minuten per jaar x 60 = 2664900 seconden per jaar
: 365 dagen : 400 boxen = 18,25 seconden per box per dag.

Kom je toch echt niet bij die 2 minuten in de buurt, dus hou AUB op met die onzin te verkondigen. (n) (n)
Roderick

Berichtdoor postma friesland » za sep 14, 2019 20:41

Ik denk dat er met 2 minutes meer aan biobedding/green/kalkstrowater wordt gedacht. Daar is meer mee gemoeid dan zand in de boxen. Tel je daar ook uieronsteking trammelant bij dan kom je nog weer dichter bij 2 minutes of iets dergelijks

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Phryso » za sep 14, 2019 21:26

@ postma friesland, inderdaad. Daar heb ik ook vaker naar verwezen. Dat is echt diepstrooisel.
@ Roderick, 't is toch prachtig dat je me logenstraft met jouw systeem met een aantal seconden per box. Het gaat mij om inzicht in het bedrijfsproces. Verder ben ik van mening dat je verder komt met communicatie dan met confrontatie, temeer wij elkaar niet kennen. Ik houd dan ook altijd mijn fatsoen.

Phryso

Berichtdoor Roderick » zo sep 15, 2019 00:16

Phryso schreef:@ postma friesland, inderdaad. Daar heb ik ook vaker naar verwezen. Dat is echt diepstrooisel.
@ Roderick, 't is toch prachtig dat je me logenstraft met jouw systeem met een aantal seconden per box. Het gaat mij om inzicht in het bedrijfsproces. Verder ben ik van mening dat je verder komt met communicatie dan met confrontatie, temeer wij elkaar niet kennen. Ik houd dan ook altijd mijn fatsoen.

Ook al heb je fatsoenlijke zinnen, druipt de minachting uit jouw opmerkingen.
Kan fatsoenlijk klinken, maar is nix minder onfatsoenlijk dan mijn commentaren. :roll:
Roderick

Berichtdoor Roderick » zo sep 15, 2019 00:17

postma friesland schreef:Ik denk dat er met 2 minutes meer aan biobedding/green/kalkstrowater wordt gedacht. Daar is meer mee gemoeid dan zand in de boxen. Tel je daar ook uieronsteking trammelant bij dan kom je nog weer dichter bij 2 minutes of iets dergelijks

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dat zal best langer duren :yes: :yes: , maar bij ons zou er dan ruim 13 uur per dag mee gemoeid zijn :lol: :lol:, dat is toch een absurde hoeveelheid tijd, en ook erg ongeloofwaardig. :yes: :yes:
Roderick

Berichtdoor MarcB » zo sep 15, 2019 09:18

We doen het allemaal sneller dan de 2 minuten. Maar was laatst in museum en daar hing een bord over water gebruik van verschillende producten. Bij een biefstuk stond volgens mij een absurd hoog aantal liters. En als boer heb je toch wel een idea wat een koe drinkt. Maar de gids verklaarde dat in die liters ook het water zat wat de planten nodig hebben om te groeien. Volgens mij moet je die 2 minuten van phryso ook in die context plaatsen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Berjor » zo sep 15, 2019 13:07

ik denk dat we het er ondertussen wel overeens zijn dat 2 minuten gewoon absurd is en dat we de verschillen meer moeten zoeken in een paar seconden extra per box. Wel goed om te lezen is dat het bij de 1000+ koeien allemaal wel erg snel kan, en dat deze wel efficient zijn
Berjor

Berichtdoor Phryso » zo sep 15, 2019 17:39

@Roderick: Als je persé het laatste woord woord wil hebben gun ik je dat.
echter: "Ook al heb je fatsoenlijke zinnen, druipt de minachting uit jouw opmerkingen.
Kan fatsoenlijk klinken, maar is nix minder onfatsoenlijk dan mijn commentaren."

Je gebruikt een dubbele ontkenning waardoor jouw redenatie volkomen scheef gaat.
Minachting wordt in de regel alleen door mensen gevoeld die dat ook op zichzelf betrekken.

't is toch wel wat dat de meerderheid op het forum gewoon inhoudelijk reageert.
Er is slechts 1 gebruiker die meent het allemaal persoonlijk op zichzelf te moeten betrekken en zich aangevallen voelt.

Dat je mijn mening niet respecteert, soit.
Dat je mijn persoon aanvalt, dat pik ik nooit, temeer wij elkaar niet kennen.

Ik ben begin oktober op de WDE. Kom je ook? Mooi.
Bel of app me dan even, gaan wij even een kop koffie drinken.
Eens kijken wat er dan uitkomt..

Groet!

Phryso

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal