vruchtbaarheidsanalyse

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: vruchtbaarheidsanalyse

Berichtdoor Talis » di jun 22, 2021 12:59

gydo schreef:
Talis schreef:
boer pieter schreef:Ik gebruik dus nooit van die hulpmiddelen, en heb ook zelden een koei die 4 keer geinsemineert word 4 is hier ook de max niet dr afmelken en weg ,ik heb wel eens gehoord dat het erg erfelijk is dus als je consequent dit doet worden ze steeds beter drachtig

een gezonde koe die boven de 25 kg melk geeft wordt net zolang geinsemineerd tot ze drachtig is of te weinig gaat geven. Nu weer 1 na 650 dagen ofzo drachtig. Maar nog steeds rond de 25 kg. Zijn mooie koetjes..

Wat is daar nou weer mooi aan? :roll:
Als ze gewoon optijd had gekalft dan had ze het dubbele gegeven. Plus een extra kalf :yes: en minder inseminaties :yes: en niet te vet met afkalven straks :yes: en je gemiddelde productie had hoger geweest :yes:

Dat dubbele lijkt me sterk. Extra kalf is niet nodig. inseminaties doe ik zelf. ze is nog niet moddervet dat valt mee. Gemiddelde productie hoger valt wel wat mee. Kalven is altijd een risico. Wordt koe ouder van. Van melk produreren niet. Als mn hele veestapel zo was was ik best tevreden.
Talis

Berichtdoor Talis » di jun 22, 2021 13:01

even correctie .. dan was ik super tevreden...
Talis

Berichtdoor Henk » do jun 24, 2021 08:48

Super tevreden met een veestapel die 25 liter geeft en niet drachtig wil worden :?: Bijzonder...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Richt » do jun 24, 2021 10:59

Henk schreef:Super tevreden met een veestapel die 25 liter geeft en niet drachtig wil worden :?: Bijzonder...

tja als je geen krachtvoer aankoopt en grond goedkoop is kan dat vast wel.
In NL lijkt me dat dus niet echt het geval :?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Talis » vr jun 25, 2021 04:31

Henk schreef:Super tevreden met een veestapel die 25 liter geeft en niet drachtig wil worden :?: Bijzonder...

koe geeft momenteel 25 kg melk.. gemiddeld over 770 dagen heeft ze tot nu toe 40 kg melk gegeven. Dus ja graag een stal vol van zulke koeien. mogen ze wat mij betreft wel wat langer lopen..
Talis

Berichtdoor Henk » vr jun 25, 2021 13:26

Kan een keuze zijn, al je koeien afmelken en dik verkopen. Heb je iig geen jongveestal meer nodig...

Las op vt dat veel veehouders graag wat productie willen inleveren voor een betere vruchtbaarheid bij de koeien.
Daar kun je uit opmaken dat het op veul plekken uiterst ruk gesteld is met de reproductie.
Lees je ook op andere vormen van sm. En dan die ingewikkelde adviezen van allerlei mapmannetjes...
Vooral vet voeren is uiterst hip. Dat er steeds meer leververvetting optreedt is uiteraard toeval...
Wat dat betreft ben ik erg naïef. Ik maar denken gooi er aan de ene kant goed voer in dan komt er aan de andere kant melk uit...

Henk

Berichtdoor boer pieter » zo jun 27, 2021 10:48

Is ook zo meeste boeren maken het zich zelf veel te moeilijk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » ma jun 28, 2021 08:57

Henk schreef:Vooral vet voeren is uiterst hip.

Net zo hip als jeans met wijde pijpen en een matje in je nek. Of de Marlboro man. Je loopt achter Henk.
Het is bijna altijd te duur maar voor oudmelke koeien die in augustus een hitte golf tegenkomen is het wel eens nuttig.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Henk » di jun 29, 2021 10:26

opelmanta schreef:
Henk schreef:Vooral vet voeren is uiterst hip.

Net zo hip als jeans met wijde pijpen en een matje in je nek. Of de Marlboro man. Je loopt achter Henk.
Het is bijna altijd te duur maar voor oudmelke koeien die in augustus een hitte golf tegenkomen is het wel eens nuttig.

Ik las het in de Melkvee. Vet voeren is blijkbaar nog steeds hip. Of het moet zijn dat het blad achter loopt :)
En dat icm al het superruwvoer wat er wordt gewonnen maar nog steeds niet optimaal benut wordt. Hierdoor hoge ds opname bij het vee maar onvoldoende benut vanwege de passagesnelheid :yes:
Veehouders zouden meer naar voerefficiëntie moeten kijken las ik :yes: Zal es kijken of ik t artikel kan terugvinden...

Henk

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid