Para TBC

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Para TBC

Berichtdoor Poekske » wo dec 29, 2021 13:43

Richt schreef:
Poekske schreef:Zelf opeten

Als het voor andere kalveren niet gevaarlijk is word dat denk ik de oplossing… inslapen van gezonde dieren ga ik niet aan beginnen…

Iglo ergens ver weg opput erf, na maandje of 2 een hokje timmeren in een loods na 6 maand op de kar naar slachthuis. Ophalen met je auto en snijden maar
Poekske

Berichtdoor Talis » wo dec 29, 2021 14:04

Richt schreef:Hier laatst ook ineens positieve melktest op para, alle dieren boven de 2 jaar getapt, 2 positief en 2 twijfelachtig.

2 positieve moeten dus weg, 1tje is laatste 2 week ook hard achteruit gegaan (vers gekalfd...) en de andere 2 gust en afmelken dan weg, (waren beide net paar week geïnsemineerd, voor de zekerheid maar tochtig gespoten...)

Maar hoe zit het met dat kalf van die positieve koe die nu 2 week oud is? mag weg voor afmesten, maar is een jersey vaarsje, wil geen enkele handelaar hebben, in hoeverre kan dat kalf andere (fok)dieren aansteken ?

niet. Voor 2 jaar scheiden ze zo goed als zeker geen para uit.
Talis

Berichtdoor hulsteins » wo dec 29, 2021 18:26

in dat geval , voor de zekerheid dat kalf maar niet tegen covid vaccineren
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor auke » wo dec 29, 2021 22:47

positieve dieren moeten binnen 6 weken weg zijn, ook al is het een kalfje van 14 dagen oud. Dus zelf afmesten zal niet gaan jammer genoeg
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Richt » do dec 30, 2021 08:04

auke schreef:positieve dieren moeten binnen 6 weken weg zijn, ook al is het een kalfje van 14 dagen oud. Dus zelf afmesten zal niet gaan jammer genoeg

Alleen dieren boven de 2 jaar kun je testen, dus ook alleen die kunnen positief zijn?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor h.groothuis » do dec 30, 2021 08:20

Van een positieve koe zou ik sowieso geen kalf aanhouden, wou dat risico helemaal niet lopen dat hij later toch positief is en nog weg moet....jerseys ook nog gevoeliger volgens mij :roll:
h.groothuis

Berichtdoor opelmanta » do dec 30, 2021 10:51

Richt schreef:
auke schreef:positieve dieren moeten binnen 6 weken weg zijn, ook al is het een kalfje van 14 dagen oud. Dus zelf afmesten zal niet gaan jammer genoeg

Alleen dieren boven de 2 jaar kun je testen, dus ook alleen die kunnen positief zijn?

Dat jongvee mekaar niet besmet is wel het gangbare idee. Je kunt hem opfokken tussen je eigen jongvee en slachten als er wat aan zit. Economisch is er maar één oplossing voor halve Jersey mestkalveren, dood.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor auke » do dec 30, 2021 20:39

Richt schreef:

je heb tegelijk, ik zat niet op te letten.

Ik deed hem meteen weg. Als je hem laat lopen en hij besmet andere kalveren als hij het heeft ben je verder van huis
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid