celgetal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: celgetal

Berichtdoor G.U. » do sep 10, 2020 22:25

kobonde schreef:
G.U. schreef:Heb hier de laatste tijd nog al wat problemen met het celgetal. Uit BO blijkt vooral aureus de boosdoener. De veearts raad aan de celgetal koeien als laatst te melken en/of de melkstellen na elke melkbeurt van een aureus patiënt te ontsmetten. Zijn er hier ook die de melkstellen ontsmetten onder melken? Gebruiken jullie daar ook een middeltje bij (zo ja, welke?)of dompelen jullie de melkstellen in heet water van 80 graden?

Wat bij ons veel heeft geholpen, is voorsprayen met uierspray med chloorhexadine, Dit doodt de bakterien op de uier.
voor je de koe voorbehandelt/aansluit.

Voordippen doe ik al met een middel op basis van melkzuur en glycerine. Werkt ook (licht) ontsmettend. Aureus zit niet op de speen maar in het uier. Dus voordippen zal daar niet veel effect hebben. Ik zoek eigenlijk een middel om de melkstellen tussendoor mee te ontsmetten. Met heet water is wel leuk en aardig, maar als ik 80 graden water uit de boiler pak en naar de melkstal loop is de eerste 5 graden er al weer af.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » do sep 10, 2020 22:43

Heet water leiding in melkput.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor john verhaar » do sep 10, 2020 23:37

Voordippen voordippen :!: :!: :!: :!:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Arno » vr sep 11, 2020 11:41

Inmiddels gelukkig alweer een 15 jaar terug dat we aureus hadden ,indertijd allemaal een gekleurd bandje om ,in een aparte groep ,stellen ontsmetten ,handschoenen verversen ,mycotil met droogzetten ,etc etc etc ,uiteindelijk raken ze allemaal weg om verschillende redenen ,vruchtbaarheid ,ziektes en uiteraard mastitus.
Koeien zijn niet duur op het moment ,als ik jouw was zou ik ze allemaal direct verkopen en niet aureus terug kopen ,is uiteindelijk je meest pijnloze optie :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » vr sep 11, 2020 14:27

Ik zou ze afmelken en weg doen, nieuwe koeien in kopen zou ik niet doen dan weet je nooit wat je dan weer aanhaalt ,je kunt ze ook wel behandelen maar helpt niet altijd even goed
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » vr sep 11, 2020 16:21

Ik denk dat afvoeren uiteindelijk wel de enige remedie is om er van af te komen. Zit op het moment niet zo ruim in het vee dus wil niet te veel koeien weg doen en wil eigenlijk een gesloten bedrijfsvoering houden. Als er dan wel vee moet komen dan het liefst drachtige pinken. Ben van mening dat de kans op insleep van allerlei ziektekiemen met melkgevend vee het grootst is.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » vr sep 11, 2020 16:42

Weer een nadeel van de fosfaat rechten teweinig dieren om te vervangen ruim jv is altyd makkelijk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jappie » vr sep 11, 2020 18:43

Kan dan ook weer snel zakkenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr sep 11, 2020 23:38

Jappie schreef:Kan dan ook weer snel zakkenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Dat is een aardige verbetering. Wat heb je er aan gedaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Schoonvelde » za sep 12, 2020 12:58

Arno schreef:Inmiddels gelukkig alweer een 15 jaar terug dat we aureus hadden ,indertijd allemaal een gekleurd bandje om ,in een aparte groep ,stellen ontsmetten ,handschoenen verversen ,mycotil met droogzetten ,etc etc etc ,uiteindelijk raken ze allemaal weg om verschillende redenen ,vruchtbaarheid ,ziektes en uiteraard mastitus.
Koeien zijn niet duur op het moment ,als ik jouw was zou ik ze allemaal direct verkopen en niet aureus terug kopen ,is uiteindelijk je meest pijnloze optie :yes:

De adviseurs van achter het bureau adviseren om zo min mogelijk jongvee aan te houden, ja die rekensom kan ik ook maken. Ik hoor al veel boeren die daarmee op de koffie komen. Je krijgt een bejaardenhuis vol koeien met gebreken die elkaar ook nog weer aansteken.
Wij hebben nu drie jaar gemolken met 20% vervanging, ik zal eerlijk zijn dat we ervan terug komen. Rantsoen zat wat tegen waar ik te laat achter kwam met gevolg hoge tkt, celgetal etc. Echter te weinig opvolging klaar staan. De economie op papier werkt dan in de praktijk op lange termijn totaal niet.
Wil je een beetje lekker boeren met koeien die geld maken dan is voor veel bedrijven een 25 a 30 procent vervanging denk ik zeker zo economisch.
Bij de EDF zie ik totaal geen verband tussen een hoger saldo per koe en lage vervanging. Eerder andersom, korte tkt, lage diergezondheidskosten etc wegen op tegen een paar koeien extra naar de slacht te doen.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor melker » za sep 12, 2020 13:04

Helemaal mee eens, omklooien met oude koeien kost tijd en geld. Koeien binnen houden scheelt ook minstens een jaar op levensduur, met dag en nacht weiden en voorjaarskalven zaten we op ruim 6 jaar gemiddeld, kan nu de 4 amper houden :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Richt » za sep 12, 2020 13:53

Schoonvelde schreef:
Arno schreef:Inmiddels gelukkig alweer een 15 jaar terug dat we aureus hadden ,indertijd allemaal een gekleurd bandje om ,in een aparte groep ,stellen ontsmetten ,handschoenen verversen ,mycotil met droogzetten ,etc etc etc ,uiteindelijk raken ze allemaal weg om verschillende redenen ,vruchtbaarheid ,ziektes en uiteraard mastitus.

De adviseurs van achter het bureau adviseren om zo min mogelijk jongvee aan te houden, ja die rekensom kan ik ook maken. Ik hoor al veel boeren die daarmee op de koffie komen. Je krijgt een bejaardenhuis vol koeien met gebreken die elkaar ook nog weer aansteken.
Wij hebben nu drie jaar gemolken met 20% vervanging, ik zal eerlijk zijn dat we ervan terug komen. Rantsoen zat wat tegen waar ik te laat achter kwam met gevolg hoge tkt, celgetal etc. Echter te weinig opvolging klaar staan. De economie op papier werkt dan in de praktijk op lange termijn totaal niet.
Wil je een beetje lekker boeren met koeien die geld maken dan is voor veel bedrijven een 25 a 30 procent vervanging denk ik zeker zo economisch.
Bij de EDF zie ik totaal geen verband tussen een hoger saldo per koe en lage vervanging. Eerder andersom, korte tkt, lage diergezondheidskosten etc wegen op tegen een paar koeien extra naar de slacht te doen.

idd, noa dissen wear n'en frissen gaat zeker op, maar dan moet je wel een frisse hebben...

hier genoeg dieren om 35% te vervangen, doel is bij ons 45% te hebben lopen, kunnen er altijd wat uit gesorteerd worden en toch stal vol houden.

Tot paar jaar terug vaak gemiddeld oude veestapel gehad, bij toen 45-50 koeien wou dat wel, maar nu met 100 meer liever gemiddeld wat meer jonge dieren, is gewoon minder werk mee.
meestal rond de 20-25% beesten van elk 1ste tot 4de lactatie en dan een 5-10% dieren die 5 lactaties of meer hebben, soms meer, soms minder... Vorig jaar nog een paar koeien met 8-9 lactaties, nu heeft de oudste er 6 maar wel lange lactaties.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor wit » za sep 12, 2020 14:14

Schoonvelde schreef:

:shock: :? Een modern gemanaged bedrijf met kruislingen en dan 20% vervanging eigenlijk te weinig vinden.
Het duurzame kruislingenverhaal kan iig wel met een schep zout genomen worden.
wit

Berichtdoor Henk » za sep 12, 2020 15:24

Las het toevallig vandaag in de dingus. Veehouders mogen mekaar graag nadoen :yes: Iemand leest iets over kalveropfok dat t best wel duur is, hij ploft t op vtf en in notime is het een wedstrijd wie t minste jongvee heeft :wink:
In feite is genoeg jongvee een goedkope verzekering :idea: Net als elke verzekering kost het geld. Maar heb je 'm nodig bespaar je jezelf een hoop geld en ongein :yes:
Trutten met ouwe koeien kost tijd :yes: en hoewel iedereen zegt dat tijd geld is, geldt dat dan ineens niet...
Ik vind het iig knap als veehouders zonder kunst en vliegwerk een oude hoogproductieve veestapel hebben (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » za sep 12, 2020 15:29

melker schreef:Helemaal mee eens, omklooien met oude koeien kost tijd en geld. Koeien binnen houden scheelt ook minstens een jaar op levensduur, met dag en nacht weiden en voorjaarskalven zaten we op ruim 6 jaar gemiddeld, kan nu de 4 amper houden :(

Hier nu 6 jaar en 1 maand,Zonder kunst en vliegwerk :D zitten nu 10 jaar in nieuwe stal,dit jaar tot nu toe 4 x100.000 kg koeien, dankzij comfortabele ligbox met biobedding...erin. Vervanging zit op 25 %.,met elk jaar dotje aankoop vaarzen :yes:,50 in het eerste jaar vd nieuwe stal ...
100.000 kg koeien lukte in oude stal niet,productie was wel 10000 per koe,maar ze werden niet oud... :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid