Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor john verhaar » za jun 20, 2020 19:25

Bespaard echt wel een mooi dotje time Marco doet al weer een aantal jaren meer dan 600 aan de melk in zijn een eentje :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor jan.nl » zo jun 21, 2020 12:12

john verhaar schreef:Bespaard echt wel een mooi dotje time Marco doet al weer een aantal jaren meer dan 600 aan de melk in zijn een eentje :idea:

En dan nog tijd over houden (y)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor john verhaar » zo jun 21, 2020 13:39

:lol: Ik begrijp ook niet hoe,maar daar lijkt het wel op want er word nod steeds stilletjes uitgebreid (y)
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor jan.nl » zo jun 21, 2020 16:22

john verhaar schreef::lol: Ik begrijp ook niet hoe,maar daar lijkt het wel op want er word nod steeds stilletjes uitgebreid (y)

Zo hoort het ook als je jong bent,gas op de krukas (y)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Poekske » zo jun 21, 2020 18:12

Zekers (y) als de gezondheid mee wil natuurlijk...
Poekske

Berichtdoor Flyinghollander » zo jun 21, 2020 21:17

Robot voordeel als je al met personeel werkt is dat je de werktijden normaal kan doen, zit je ook niet zo met overuren etc.

werk sinds kort met robots, maar heb het idee dat je de beestjes lekker hun gang moet laten gaan en niet constant denken ik haal ze op. Vaarzen even eerste twee weken wat helpen totdat ze het trucje kennen.
Flyinghollander

Berichtdoor Mellek » ma jun 22, 2020 10:50

Ja gister ook even wat minder fanatiek, en dan zie je 's avonds dat een vaars na 3 dagen al even zelf is gegaan (y)
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor nestor973 » vr jul 03, 2020 09:28

Vandaag een jaartje aan het melken met de A5's . De verwachte cijfers kan ik vandaag bevestigen :

stroomverbruik gedaald van 78.000 kwh naar 53.000 kwh. Productie met 18% gestegen, aantal koeien met 5%.
Energiekost per liter melk zal ongeveer gehalveerd zijn.

Storingen in dit jaar , allen onder garantie opgelost.
- We hadden in het begin wel wat problemen met stroomvallen in het electriciteitsnet. Deze robots zijn daar wel gevoelig
voor en vallen dan uit. Na het plaatsen van een softstarter op de compressor is het probleem verdwenen.
- CAN bus kabels naar de robotarm zijn beiden vervangen geweest. al bij al een klein ingreep.
- Vacuumpomp is net vervangen omdat die toch iets teveel olie lekte uit de tandwielkast.
- Celgetalmeters zijn beiden al voorzien van nieuw binnenwerk.

We zijn zeer tevreden . Waar we vroeger toch vaker gebeld werden door de robot, valt dat nu nog zelden voor. We horen em
eigenlijk enkel als de bussen product leeg zijn.

Volgende zaken vind ik nog steeds een gigantische vooruitgang tov van de oude robot :
- Rechtdoor in en uit. Dat is voor vaarzen gewoon een immens verschil. Dat zien we ook aan het gedrag van de vaarzen, ze pikken het veel sneller op om zelf te lopen. Waar we vroeger op elke 10 vaarzen wel 1 of 2 hadden waar we weken of maanden werk aan hadden om ze vanzelf te laten komen, hebben we dat dit afgelopen jaar niet meer gezien. De meeste zijn binnen de week vertrokken. Slaan doen sommige wel natuurlijk, maar dat ervaar ik niet meer als stresserend. Ze hameren een paar keer
goed op die arm en de goesting is vlug over.
- Aansluiten gaat vrijwel altijd goed, aantal mislukte melkingen per dag is te verwaarlozen.

Enige zaak waar ik nog steeds mee worstel na dit jaar is de melksnelheid (hooguit 2.2-2.3). In september komen er 130 koeien op en dan zal ik mss wel op rubber overgaan.

Hopelijk blijft dit succesverhaal minstens 10 jaar aanhouden :cheers: Natuurlijk zal er ook wel eens iets haperen, maar dat neemt het goede gevoel vast niet zomaar weg.
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Kasé5 » vr jul 03, 2020 09:33

Wij melken er nu 13 maanden mee. Ook super tevreden en dan tegelijk ook nog gaan weiden.
Melksnelheid is 2.8 - 2.9. Onze koeien hebben uiteraard goeie jeugdopleiding gehad met de VMS-en. :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » vr jul 03, 2020 14:11

Storingen in dit jaar , allen onder garantie opgelost.
- We hadden in het begin wel wat problemen met stroomvallen in het electriciteitsnet. Deze robots zijn daar wel gevoelig
voor en vallen dan uit. Na het plaatsen van een softstarter op de compressor is het probleem verdwenen.
- CAN bus kabels naar de robotarm zijn beiden vervangen geweest. al bij al een klein ingreep.
- Vacuumpomp is net vervangen omdat die toch iets teveel olie lekte uit de tandwielkast.
- Celgetalmeiters zijn beiden al voorzien van nieuw binnenwerk.

Ik vind het nog al wat voor een nieuwe robot :?
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » vr jul 03, 2020 14:33

Vooral geeeeeeen nieuwe robot of trekker kopen dan als je dat al veel noemt
Poekske

Berichtdoor nestor973 » vr jul 03, 2020 16:00

Poekske schreef:Vooral geeeeeeen nieuwe robot of trekker kopen dan als je dat al veel noemt

Ja dat dacht ik ook. In het eerste jaar vind ik dit gewone zaken, zijn ook netjes afgehandeld . (y)
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor koen2 » za jul 04, 2020 05:52

Hopelijk stoppen die storingen in het 2de jaar . Hier met de 3 A5 s redelijk wat problemen gehad met de borstel motor s . En de pulsator is ook minder . Al 3 vervangen zonder echte reden waarom ze kapot zijn . Wel altijd goed opgelost.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor boer pieter » za jul 04, 2020 08:52

Poekske schreef:Vooral geeeeeeen nieuwe robot of trekker kopen dan als je dat al veel noemt

Nou meen je dat serieus ik vind het nogal wat ,heb je 2 ton geïnvesteerd, stel jij bent nu bezig met jou winkel en volgende week gaat de winkel weer open en de zaak staat vol en plotseling doet de kassa het nietmeer of je koeling valt uit enz , nee ik vind als je iets nieuws koopt voor zoveel geld moet ie het gewoon doen ,en tuurlijk lossen ze het netjes op dat is ook wel minste dac ht ik zo , borsteltje en vacuüm pomp horen na 1 jaar nog niet stuk te gaan ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » za jul 04, 2020 09:05

boer pieter schreef:

Nou meen je dat serieus ik vind het nogal wat ,heb je 2 ton geïnvesteerd, stel jij bent nu bezig met jou winkel en volgende week gaat de winkel weer open en de zaak staat vol en plotseling doet de kassa het nietmeer of je koeling valt uit enz , nee ik vind als je iets nieuws koopt voor zoveel geld moet ie het gewoon doen ,en tuurlijk lossen ze het netjes op dat is ook wel minste dac ht ik zo , borsteltje en vacuüm pomp horen na 1 jaar nog niet stuk te gaan ,

Dat zal zeker gebeuren en dat zal ook netjes opgelost worden. Jij maakt gelukkig nooit fouten, iedereen anders wel :yes:
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken