Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Berichtdoor Henk » za nov 14, 2020 17:42

boer pieter schreef:Ik ben het wel met Henk eens ,en als het zo gemakkelijk was deden wel meer boeren het , ik begrijp dat koen robots heeft dan is het misschien wat gemakkelijker ,want met die productie valt het met 2 keer melken niet mee

Dan ben jij ook een Johan Derksen :yes: :D

@KC je hebt zeker een punt :yes: (y) maar ondertussen verandert er bar weinig in melkend Nederland. Nog steeds wordt er alleen maar gekeken wat iets opbrengt, niet wat het gekost heeft. Mensen lopen nu eenmaal het liefst met de meute mee.
Toevallig in de laatste Melkvee weer een uitgebreid kosten-opbrengsten vergelijk :yes: (y)
Ondertussen stapelen de facturen zich op bij de veehouders, ondanks dat het gros de winterpremie op voorhand vervroegd heeft laten uitkeren. Uiteraard geldt dit niet voor vtf-boeren, maar da's logisch :yes: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor koen2 » za nov 14, 2020 18:27

Graag wil ik cijfers vergelijken Henk . Je kunt altijd iets leren. Maar da's hier niet de plek eerder via prive bericht.
Best met melkende boeren. [WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Berjor » za nov 14, 2020 19:16

koen2 schreef:Laatste melkcontrole AfbeeldingAfbeelding

gewoon simpelweg top!! (y)
Berjor

Berichtdoor M H » zo nov 15, 2020 08:22

koen2 schreef:Graag wil ik cijfers vergelijken Henk . Je kunt altijd iets leren. Maar da's hier niet de plek eerder via prive bericht.

Vraagje koen2. Tis natuurlijk een enorme productie die je onder de koeien hebt. Dat is echt wel knap. Maar zoals eerder hierboven opgemerkt is bsk lager in de 0-60 dgn groep. Doen jullie dat bewust. En zo ja. Hoe doe je dat. I kzie ook graag de opbouw die jij hebt. Hier pieken ze soms wel hoog. Maar dat is weleens te hoog, met als gevolg een continue daling. En niet persistent genoeg
M H

Berichtdoor koen2 » zo nov 15, 2020 08:42

Een deel door de robots. Vaarzen moeten de robot leren en worden zeker een week 2 keer per dag gemolken. Verder krachtvoer rustig opstarten.

koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Henk » zo nov 15, 2020 10:13

koen2 schreef:Graag wil ik cijfers vergelijken Henk . Je kunt altijd iets leren. Maar da's hier niet de plek eerder via prive bericht.

Logisch :yes: (y) alleen hier op vtf zijn we niet zo van het vergelijken van financiële kengetallen.
In het verleden vaak zat een topic in gestart en geprobeerd mensen enthousiast te krijgen om opbrengst- en kostprijsvergelijk te doen :yes: want daar leer je meer van dan van de mpr of koeienkeuringsrapporten :yes:
Helaas is op een enkeling na de gemiddelde vtf-er niet geïnteresseerd in cijfers :( en er dus een excuus is om de Johan Derksen hier 8) terecht te wijzen dat ze nergens een flikker vanaf weten.

Maar misschien dat jij ze enthousiast weet te maken voor de cijfermaterie :yes: (y)

Henk

Berichtdoor opelmanta » zo nov 15, 2020 10:24

Ik ben niet goed met cijfers Henk, ik leef wat naar de rekening courant.

Je hebt wel gelijk met minder liters en hogere gehalten is alles wat gemakkelijker. Ik reken altijd maar dat 28,5 liter x 8,5 % v/e hetzelfde is als 30 liter x 8 % en dat is dan weer 32 liter x 7,5 %. Het is drie keer 2,4 kg vet en eiwit per dag. Maar zo kom je niet bij 3 kg vet en eiwit.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Poekske » zo nov 15, 2020 10:39

opelmanta schreef:Ik ben niet goed met cijfers Henk, ik leef wat naar de rekening courant.

Je hebt wel gelijk met minder liters en hogere gehalten is alles wat gemakkelijker. Ik reken altijd maar dat 28,5 liter x 8,5 % v/e hetzelfde is als 30 liter x 8 % en dat is dan weer 32 liter x 7,5 %. Het is drie keer 2,4 kg vet en eiwit per dag. Maar zo kom je niet bij 3 kg vet en eiwit.

Is ook het enige die telt, hoeveel wordt er verdient.
Poekske

Berichtdoor Hindrik » ma nov 16, 2020 03:07

opelmanta schreef:Ik ben niet goed met cijfers Henk, . Ik reken altijd maar dat 28,5 liter x 8,5 % v/e hetzelfde is als 30 liter x 8 % en dat is dan weer 32 liter x 7,5 %. Het is drie keer 2,4 kg vet en eiwit per dag. Maar zo kom je niet bij 3 kg vet en eiwit.

Kennelijk ben je beter met cijfers dan je hier suggereert.... :mrgreen:
Maar wat koen2 hier deelt is natuurlijk super [wat jij ook al zei], prima productie en mooi vlak productieverloop.
Wss ook beter gezondheid/vruchtbaarheid dan de piekers en dalers.
1 klein nadeeltje; op verjaardagen [of de buurt bbq] geen sterke verhalen over dagproductie
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Talis » ma nov 16, 2020 05:35

opelmanta schreef:Ik ben niet goed met cijfers Henk, ik leef wat naar de rekening courant.

Ik ben ook niet zo van de cijfers...Leeft ook met de rc.. Alleen ik denk altijd maar wat er genetisch in de koe zit moet je er ook uithalen. Voordeel is natuurlijk als je ruim boven de 10625 zit. Dit fosfaatechnisch wel in je voordeel gaat werken. Zit je op de wip dan kun je inderdaad gehalteverhogers gaan voeren. maar meer kg melk is vaak lagere gehaltes. En ik moet eerlijk zijn een volle melkfles wordt ik gewoon blij van. Dat maakt voor mij koeien melk leuk. En dat dat miscchien minder rendement oplevert dan 8000 kg gaan melken met minder kosten dat is dan maar zo...
Talis

Berichtdoor Henk » ma nov 16, 2020 11:08

Talis schreef:
Ik ben ook niet zo van de cijfers...Leeft ook met de rc.. Alleen ik denk altijd maar wat er genetisch in de koe zit moet je er ook uithalen. Voordeel is natuurlijk als je ruim boven de 10625 zit. Dit fosfaatechnisch wel in je voordeel gaat werken.

Juist gehalte beestjes als de Jersey zijn efficiënt mbt de fosfaatrechten :yes:
Voordeel van gehalten melken is dat je koetjes het makkelijker afkunnen :yes: plus dat een poor farmer hier makkelijker geld mee maakt dan met literkanonnen :yes:

Leven met de rc is prima (y) Jaarcijfers is materiaal wat al voorbij is :yes:
Kweenie wat anderen doen maar ik maak wel jaarlijks een liquiditeitsbegroting om het verloop van de stand op de rc in te schatten zodat ik ruim van tevoren weet of ik ergens moet gaan ingrijpen.
Maar da's in de akkerbouw denk ik belangrijker dan in de melkveehouderij want dan heb je elke maand inkomsten :yes: terwijl wij heel het groeiseizoen er geld in pompen en pas vanaf de late herfst/winter inkomsten (hopen te) zien.

Henk

Berichtdoor boer pieter » ma nov 16, 2020 12:05

hier doet idereen dat bijna en is een super sturings systeem
Talis schreef:En ik moet eerlijk zijn een volle melkfles wordt ik gewoon blij van. Dat maakt voor mij koeien melk leuk. En dat dat miscchien minder rendement oplevert dan 8000 kg gaan melken met minder kosten dat is dan maar zo...

niet iedereen heeft die luxe denk ik
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Guus J » ma nov 16, 2020 12:56

M H schreef:

Vraagje koen2. Tis natuurlijk een enorme productie die je onder de koeien hebt. Dat is echt wel knap. Maar zoals eerder hierboven opgemerkt is bsk lager in de 0-60 dgn groep. Doen jullie dat bewust. En zo ja. Hoe doe je dat. I kzie ook graag de opbouw die jij hebt. Hier pieken ze soms wel hoog. Maar dat is weleens te hoog, met als gevolg een continue daling. En niet persistent genoeg

Paar weken terug een heel verhaal in de Melkvee over een manier.... dan zou je ook hetzelfde beeld mbt opbouw bsk moeten krijgen als bij koen.
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Vorige

Keer terug naar Koe en melken