Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo jan 13, 2021 14:08

boer pieter schreef:
john verhaar schreef:
boer pieter schreef:Veel geluk er mee , ik heb mij vorig jaar echt wel verdiept on robotten en wat ik bij elk merk heb gezien is dat ma 7 a 10 jaar de onderhouds kosten fors oplopen ,melken kunnen ze allemaal wel ,

(y) Boeren die zo denken als jij zijn wij natuurlijk erg :D mee

Wat ik niet snap is als je zo veel robots hebt geen nieuwe koopt moet je toch wel een handel kunnen maken
Ik schat dat ze die oude robots van onder tot boven kennen en veel onderhoud dus zelf kunnen doen. Misschien ook nog wel één of twee staan voor onderdelen. Als je die A3's dus goedkoop aan de gang kan houden op die manier dan kun je dus met dezelfde investering 5x zoveel koeien melken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Schoonvelde » wo jan 13, 2021 14:40

Wat ik niet snap is als je zo veel robots hebt geen nieuwe koopt moet je toch wel een handel kunnen maken[/quote]Ik schat dat ze die oude robots van onder tot boven kennen en veel onderhoud dus zelf kunnen doen. Misschien ook nog wel één of twee staan voor onderdelen. Als je die A3's dus goedkoop aan de gang kan houden op die manier dan kun je dus met dezelfde investering 5x zoveel koeien melken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk[/quote]

De a3 is volgens mij ook veel beter dan de a4. De a4 zit vol met goedkope innovaties die op de a5 snel weggewerkt zijn. De a4 eigenaren zitten met de gebakken peren :yes:
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 13, 2021 17:14

Wij zijn gewoon beter gaan boeren sinds de robots, ook met de oude Lavals.
Dat komt niet door het robotmelken op zich maar gewoon omdat ik nu beter op de koeien pas misschien :?: :?:
Als je bedrijf goed draait is het geen probleem om robots met 10jr te vervangen maar als je robots hebt die probleemloos draaien is het natuurlijk altijd voordeliger er gewoon mee door te doen :yes:
Heb mijn 2ehands shovel ook al 21 jr en hoop dat ie 100 jr blijft want heeft maar 2 functies, vooruitachteruit en omhoog en omlaag :wink:
Mijn VMS'en waren een ietjepietje complexer
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 13, 2021 17:18

En bdw, in Nl zet lely er voor 16k geen goed gereviseerde robot neer, ongeveer het 3 dubbele...
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor boer pieter » wo jan 13, 2021 17:44

Hier ook niet ,en een robot kun je ook niet met een trekker vergelijken een robot loopt 24 7
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » wo jan 13, 2021 17:47

Kasé5 schreef:Wij zijn gewoon beter gaan boeren sinds de robots, ook met de oude Lavals.
Dat komt niet door het robotmelken op zich maar gewoon omdat ik nu beter op de koeien pas misschien :?: :?:
Als je bedrijf goed draait is het geen probleem om robots met 10jr te vervangen maar als je robots hebt die probleemloos draaien is het natuurlijk altijd voordeliger er gewoon mee door te doen :yes:
Heb mijn 2ehands shovel ook al 21 jr en hoop dat ie 100 jr blijft want heeft maar 2 functies, vooruitachteruit en omhoog en omlaag :wink:
Mijn VMS'en waren een ietjepietje complexer

Waarom zeg je niet vanaf het begin dat door jouw goede resultaten het voor jouw financieel interessanter was om ze om te ruilen.
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor christo » wo jan 13, 2021 18:36

Schoonvelde schreef:Wat ik niet snap is als je zo veel robots hebt geen nieuwe koopt moet je toch wel een handel kunnen maken
Ik schat dat ze die oude robots van onder tot boven kennen en veel onderhoud dus zelf kunnen doen. Misschien ook nog wel één of twee staan voor onderdelen. Als je die A3's dus goedkoop aan de gang kan houden op die manier dan kun je dus met dezelfde investering 5x zoveel koeien melken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk[/quote]

De a3 is volgens mij ook veel beter dan de a4. De a4 zit vol met goedkope innovaties die op de a5 snel weggewerkt zijn. De a4 eigenaren zitten met de gebakken peren :yes:[/quote]

Welke nadelen zitten er op de A4?
christo

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 13, 2021 18:38

heb een jaar met a4 gemolken, 4 keer nacht storing, waarbij 1 een eigen fout was, vond het wel meevallen. Melkzak is klote, maar zelfs de tweede keer vervangen kon ik het in een kwartiertje.
Flyinghollander

Berichtdoor Schoonvelde » wo jan 13, 2021 18:52

Flyinghollander schreef:heb een jaar met a4 gemolken, 4 keer nacht storing, waarbij 1 een eigen fout was, vond het wel meevallen. Melkzak is klote, maar zelfs de tweede keer vervangen kon ik het in een kwartiertje.

Nadeel van die melkzak is dat de melk in het vacuum systeem komt en vervolgens alle klepjes die je maar tegenkomt storing op krijgt, niet tegelijk maar iedere nacht een ander klepje :roll: . Afgelopen maand hier bij alle robots die melkzak lek gehad :oops: :oops: , ook zit er op de a4 van die rode sleeves die de laatste tijd vaak lek zijn. Daarnaast is de camera regelmatig lek en van alle robot merken van het laagste niveau. Op de a5 zit de melkzak niet meer, rode sleeves niet meer en een andere camera.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Poekske » wo jan 13, 2021 19:16

Als je zo veel ellende had toen de 1e robot de melk zak kapot had, had je toen niet beter preventief de andere 3 vervangen? Zo zou ik het toch doen.
Poekske

Berichtdoor Mellek » wo jan 13, 2021 20:12

boer pieter schreef:Veel geluk er mee , ik heb mij vorig jaar echt wel verdiept on robotten en wat ik bij elk merk heb gezien is dat ma 7 a 10 jaar de onderhouds kosten fors oplopen ,melken kunnen ze allemaal wel ,

Volgens mij waren hier bij de A2 de eerste 7 jaar wel het duurste, nu gaat er wel eens in de zoveel jaar een MQC, bedieningschermpje, stappenmotor en natuurlijk de vacuumpomp kapot, maar ik hoor dat bij sommige de A5 de borstelmotor om de paar maanden gaat, kan me hier niet herinneren, is nog op lucht. Net als de nieuwe laser, die ging in het begin ook ieder jaar lek, nu zit ie er al 5-6 jaar op ofzo. Heb meer het idee dat de laatste jaren de onderhoudskosten aflopen. Dingen staan trouwens voor 2500 euro op marktplaats.nl , en hoeveel er maandelijks ingeruilt worden, die gaan echt niet de schredder in alles word gedemonteerd en in een magazijn gelegd, dat zal de a3 straks ook zo gaan.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 13, 2021 20:56

Schoonvelde schreef:
Flyinghollander schreef:heb een jaar met a4 gemolken, 4 keer nacht storing, waarbij 1 een eigen fout was, vond het wel meevallen. Melkzak is klote, maar zelfs de tweede keer vervangen kon ik het in een kwartiertje.

Nadeel van die melkzak is dat de melk in het vacuum systeem komt en vervolgens alle klepjes die je maar tegenkomt storing op krijgt, niet tegelijk maar iedere nacht een ander klepje :roll: . Afgelopen maand hier bij alle robots die melkzak lek gehad :oops: :oops: , ook zit er op de a4 van die rode sleeves die de laatste tijd vaak lek zijn. Daarnaast is de camera regelmatig lek en van alle robot merken van het laagste niveau. Op de a5 zit de melkzak niet meer, rode sleeves niet meer en een andere camera.

Melkzak gelukkig niet. Wel eens van gehoord maar lijkt me niks nee. Zat toch ook op A3 :?:
Sleeves wel, is hoofdpijndossier bij Lely vlgs mij. Was bij ons de reden te kiezen voor een all in contract.
Camera is top :yes: :yes:

Bij Laval had ik helemáál geen contract. Zelfs onze dealer was het niet eens met de tarieven vd Blauwe Rakkers :shock:
Gewoon uurtje factuurtje. Overleeft, maar veel zelf doen. Na anderhalf jaar heb je alle benodigde gereedschap in kastje bij robot liggen. :wink:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jan.nl » wo jan 13, 2021 21:26

Kasé5 schreef:
Schoonvelde schreef:

Melkzak gelukkig niet. Wel eens van gehoord maar lijkt me niks nee. Zat toch ook op A3 :?:
Sleeves wel, is hoofdpijndossier bij Lely vlgs mij. Was bij ons de reden te kiezen voor een all in contract.
Camera is top :yes: :yes:

Bij Laval had ik helemáál geen contract. Zelfs onze dealer was het niet eens met de tarieven vd Blauwe Rakkers :shock:
Gewoon uurtje factuurtje. Overleeft, maar veel zelf doen. Na anderhalf jaar heb je alle benodigde gereedschap in kastje bij robot liggen. :wink:

Dan heb je met zelf onderhoud aan robot nix verdiend,want jij zat met blauwe ook aan 1 cent kosten.Wel leerzame tijd denk ik :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor christo » wo jan 13, 2021 22:16

Mensen met een A4 en problemen met de melkzak hebben misschien iets aan de volgende ervaring. Bij mij waren de lasnaden van het huis wat om de zak zit niet glad afgewerkt. Daardoor werd de zak beschadigd. Netjes gladgemaakt door lely en nadien was het afgelopen met het scheuren van de melkzak. Nu wordt die met het reguliere onderhoud vervangen.
christo

Berichtdoor john verhaar » do jan 14, 2021 01:04

boer pieter schreef:
john verhaar schreef:

(y) Boeren die zo denken als jij zijn wij natuurlijk erg :D mee

Wat ik niet snap is als je zo veel robots hebt geen nieuwe koopt moet je toch wel een handel kunnen maken

Marco is 10 jaar terug met 4 botjes begonnen en een jaar later John jr met 4 en vandaar is het gegroeid naar 25
Ik denk wel als je vandaag 25 botjes wil kopen er veel mogelijk is
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken