Duovac

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Duovac

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » vr feb 12, 2021 17:18

Heeft er iemand ervaring met het duovac systeem van deLaval. Wat zijn jullie positieve en negatieve ervaringen? Vergelijking met automatische afname.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Re: Duovac

Berichtdoor G.U. » vr feb 12, 2021 19:53

Hej hans, lange tijd niet hier geweest zeker. Goed dat je terug bent (y)
Dat duovac, is dat voor in grupstallen?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor auke » vr feb 12, 2021 21:16

G.U. schreef:Hej hans, lange tijd niet hier geweest zeker. Goed dat je terug bent (y)

dat is heel oud Hans waar je nu over begint.
Is voor op de grupstal. als de melkstroom zakte dan werd de rust/zuigverhouding anders. dus mocht het apparaat iets langer hangen dan noodzakelijk was het minder slecht voor de spenen/slotgaten.

zou ook in melkstal kunnen maar daar was auto afname de standaard. dat scheelt ook werk. Ducovak zag je wel bij P1a4 of meer
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor king » vr feb 12, 2021 21:41

Neef van me had vroeger een 2x6 met duo-vac, en heb daar al met al heel wat keer in gemolken. Vond t wel een mooi systeem en werkte prima (y) .
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor jvt » vr feb 12, 2021 22:55

Heb eens met praktijkschool horst in zo'n stal gemolken, was toen al redelijk gedateerd en heb 92-93 op horst gezeten of nog jaar eerder...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Richt » za feb 13, 2021 07:22

auke schreef:
G.U. schreef:Hej hans, lange tijd niet hier geweest zeker. Goed dat je terug bent (y)

dat is heel oud Hans waar je nu over begint.
Is voor op de grupstal. als de melkstroom zakte dan werd de rust/zuigverhouding anders. dus mocht het apparaat iets langer hangen dan noodzakelijk was het minder slecht voor de spenen/slotgaten.

zou ook in melkstal kunnen maar daar was auto afname de standaard. dat scheelt ook werk. Ducovak zag je wel bij P1a4 of meer

Heb het hier in de buurt een jaar of 6 geleden nog in een 2x8 swingover gezien, kon je gewoon zo Overhangen naar andere kant.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo feb 14, 2021 22:55

Duovac bestaat dat nog? Mijn stageboer van 33 jaar terug die had het op de grupstal en de doorloopwagen. Werkte wel mooi had ik toen het idee.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » ma feb 15, 2021 09:42

Nog zo'n tooltje was stimo-flow. Na het onder hangen had je dan een halve minuut een verhoogde pulsatie wat de melkafgifte zou moeten bevorderen.
Bij ons werkte het averechts. De koeien trokken hun melk op. Binnen 10 minuten hadden we de tool maar snel weer uitgeschakeld en nooit meer gebruikt.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » ma feb 15, 2021 18:32

Ik heb een bedrijf hier in de praktijk met 20/40 swingover die het naar tevredenheid gebruiken. Ik vroeg me echter af wat het effect van de verlaagde druk (gaat van 46 naar 36kPA) op de spenen is. Is dit voldoende laag om overmelken te voorkomen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft. Het lijkt mij op het eerste gezicht wel handig, alleen heb mijn twijfels bij gezondheid van de spenen.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » ma feb 15, 2021 20:01

Heb er jaren mee gemolken super en simpel als de koe uit is zakt het vacuüm en blijft het mooi hangen zonder te melken spenen gebeurt niks mee
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kiwi » ma feb 15, 2021 20:09

heb er in de jaren 80 mee gemolken bij een buurman. In de winter op de grupstal en in de lente, zomer en (late) herfst in de wei in een doorloop weidewagen of hoe je dat maar noemt. Toen vanwege jonge leeftijd nooit zo over nagedacht of bezig gehouden, maar achteraf gezien wel een aardig systeem. Iets minder geschikt voor taaie koeien staat me zo bij, maar die horen toch niet in de melkstal maar aan de slachthaak.
Is overmelken echt zo'n probleem? Melk hier op verschillende plekken en de meesten maken zich er niet zo druk om. Buurman hier loopt zo een 15 minuten bij de koeien weg als hij denkt dat dat nodig is voor een toiletstop of praatje. Koeien zijn er blijkbaar aan gewend en geen grote problemen met mastitis en celgetal zo rond de 50-60000 gemiddeld jaar rond. Is een plezier om daar te melken. Melkstal en plant royale 40 jaar oud en wat vreemde geluiden bij opstarten maar loopt gewoon lekker daar. Misschien uitzondering op de regel. Kan ook nog wel andere verhalen vertellen.
Kiwi

Berichtdoor Henk » di feb 16, 2021 10:05

boer pieter schreef:Heb er jaren mee gemolken super en simpel als de koe uit is zakt het vacuüm en blijft het mooi hangen zonder te melken spenen gebeurt niks mee

Had je toen nog geen afname-apparatuur :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » di feb 16, 2021 12:10

hier hebben we een 2x8 duovac, zie er niet echt meerwaarde van in, als op het eind het vakuum naar beneden gaat dan schoppen de vaarzen meestal het melkstel af omdat ze dan weten dat het klaar is, een nadeel dus
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor APPELMOES » di feb 16, 2021 16:34

hanskoeienliefhebber schreef:Ik heb een bedrijf hier in de praktijk met 20/40 swingover

, alleen heb mijn twijfels bij gezondheid van de spenen.

zien de slotgaten er niet goed uit?
aanwezig : ma-di-wo-do-vr-za-zo
APPELMOES

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 16, 2021 16:45

wijnbergen schreef:hier hebben we een 2x8 duovac, zie er niet echt meerwaarde van in, als op het eind het vakuum naar beneden gaat dan schoppen de vaarzen meestal het melkstel af omdat ze dan weten dat het klaar is, een nadeel dus
Dat doen sommige vaarzen hier ook wel al ze uit zijn. Die willen niet wachten op de afname. En die staat best snel ingesteld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Keer terug naar Koe en melken