Problemen rondom het melken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Problemen rondom het melken

Berichtdoor Berjor » zo mei 16, 2021 18:11

wit schreef:droog afgehaald :?:
hier gaat eerst het vacuüm eraf en dan word pas aan het melkstel getrokken.
Heb niet de indruk dat de koeien daar last van hebben :no:

john bedoeld de afnamelimiet, het te lang laten onderhangen van het melkstel. Zijn afname staat op 900ml-1 ltr, dat lukt bij ons niet maar 650 wel als we ze nog goed leeg willen hebben.
Berjor

Berichtdoor Guus J » ma mei 17, 2021 09:48

john verhaar schreef:Ik denk dat we het er al eerder is over gehad hebben hier,maar gemiddeld genomen worden de melkstellen er in NL er erg droog afgehaald en dat kan ook erg pijn doen :arrow: dus komen ze de volgende X niet graag :idea:

Hebben hier ongeveer dezelfde problemen gehad met zo'n soort gelijke melkstal. Nadat we de instellingen goed doorlopen hebben met care4cows en weer terug gegaan waren naar de 3-hoek voering met kop beluchting is het weer een aardigheid om te melken (y)
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor G.U. » ma mei 17, 2021 13:34

Zou dat zoveel verschil maken? Die techniek is toch al 30 jaar uitontwikkeld. Dat moet nu toch allemaal overal wel goed zijn. Of is die veronderstelling de oorzaak van dat het toch nog fout kan gaan
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » ma mei 17, 2021 15:19

G.U. schreef:Zou dat zoveel verschil maken? Die techniek is toch al 30 jaar uitontwikkeld. Dat moet nu toch allemaal overal wel goed zijn. Of is die veronderstelling de oorzaak van dat het toch nog fout kan gaan

Denk ik ook :shock: hier zie je allemaal verschillende bekers met ventielen in de kop 4 kant 3 hoek ,volgens mij allemaal verkoop praat, spenen zijn rond is volgens mij al jaren zo en de tepelvoeringen ook klaar moeilijker is het niet ,heb mij ook wel eens laten verleiden om 4 kant tepel voering en, zag geen verschil net zo als 2 keer per jaar tepelvoeringen vervangen ook jaren gedaan nu een paar week nieuwe er in gedaan na 18 maand :oops: maar eerlijk gezegt merk ik geen verschil ,maar als je problemen hebt zoek je iets ,en dan is het lastig om de oorzaak te vinden
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » ma mei 17, 2021 16:07

boer pieter schreef:
G.U. schreef:Zou dat zoveel verschil maken? Die techniek is toch al 30 jaar uitontwikkeld. Dat moet nu toch allemaal overal wel goed zijn. Of is die veronderstelling de oorzaak van dat het toch nog fout kan gaan

Denk ik ook :shock: hier zie je allemaal verschillende bekers met ventielen in de kop 4 kant 3 hoek ,volgens mij allemaal verkoop praat, spenen zijn rond is volgens mij al jaren zo en de tepelvoeringen ook klaar moeilijker is het niet ,heb mij ook wel eens laten verleiden om 4 kant tepel voering en, zag geen verschil net zo als 2 keer per jaar tepelvoeringen vervangen ook jaren gedaan nu een paar week nieuwe er in gedaan na 18 maand :oops: maar eerlijk gezegt merk ik geen verschil ,maar als je problemen hebt zoek je iets ,en dan is het lastig om de oorzaak te vinden

Heb geen ervaring met 4kante 3hoekige oid voeringen. Altijd met een gewone simpele ronde voering gemolken :yes: en koetjes altijd mooi rustig (y) Tis duk bij problemen dat je verschillende zaken gaat aanpassen en dan is het moeilijk om de echte reden aan te wijzen lijkt me. Zwerfstroom, gladde vloer, zelfs vreemde geur kan koeien schuw maken :yes: Of vreemd volk :yes:
Weet nog dat een topmelkert in de regio molk in een binnenrotor zij aan zij. Wel es wezen kijken :yes: De koeien moesten bij plateau opstappen 180 graden draaien. Daarnaast metalen traanplaten vloer dus niet al te komfie.
Melken was daar ook inne grote treurnis.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » ma mei 17, 2021 18:40

onze afnamelimiet zit nog op 400.. durf ook niet echt hoger te zetten. Melken koeien slecht uit. Nu al enkele namelkers.
Talis

Berichtdoor opelmanta » ma mei 17, 2021 19:23

Ik zal er eens naar kijken. Na tien minuten gaat het melkstel er sowieso af. Is misschien 2 % van de beestjes.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor gydo » ma mei 17, 2021 20:09

Talis schreef:onze afnamelimiet zit nog op 400.. durf ook niet echt hoger te zetten. Melken koeien slecht uit. Nu al enkele namelkers.

Koeien wennen er ook aan. Ik had ook wat slechte speen punten, langzame melkers en schoppers. Vacuüm naar beneden gezet. En afname elke 3 maand ofzo omhoog gezet met 100ml. Tot 700ml. En na een jaar verhoogd naar 800ml. Dat is met jerseys. Maar melken ging veel beter :yes: was met een delaval put en clover tepelvoeringen. En namelken heb ik nooit gedaan. Als je daar me begint worden zulke koeien alleen maar erger.
gydo

Vorige

Keer terug naar Koe en melken