Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Berichtdoor boer pieter » ma feb 14, 2022 07:29

Nou niet zo dom doen mannen, 80 of misschien wel 90 % van de boeren laten een parings plan maken, en dan maakt het niet uit bij wie , en het is hun werk dus ga ik er van uit dat ze het beter weten dan mij , een beetje vertrouwen hebben in die mensen kan geen kwaad en als ik naar mijn veestapel kijk en hoe weinig problemen en goede productie wij hebben denk ik dat ze goed werk doen , anders kun je net zo goed alles zelf doen ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » ma feb 14, 2022 07:45

boer pieter schreef:Nou niet zo dom doen mannen, 80 of misschien wel 90 % van de boeren laten een parings plan maken, en dan maakt het niet uit bij wie , en het is hun werk dus ga ik er van uit dat ze het beter weten dan mij , een beetje vertrouwen hebben in die mensen kan geen kwaad en als ik naar mijn veestapel kijk en hoe weinig problemen en goede productie wij hebben denk ik dat ze goed werk doen , anders kun je net zo goed alles zelf doen ,

Was een serieuze vraag, bij de meeste aanparingsprogrammas gebruikt men als basis de afstamming en de melkcontrole, maar als je dat laatste niet hebt, dan kun je toch net zo goed zoals Arno dat doet gewoon per ras 1 stier nemen?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » ma feb 14, 2022 07:58

Basis van afstamming is voor mij genoeg een koe die goed in elkaar zit geeft ook wel melk ben ik van mening , tuurlijk kun met mpr iets beter sturen maar ik heb ook jaren mpr gedaan maar zie geen verschil in productie heb zelfs meer melk nu , zo lang je maar een bepaalde strategie volgt , ik geef aan wat ik wil en dan zoeken hun de stieren er bij moeilijker is het niet ,
boer pieter

Berichtdoor Henk » ma feb 14, 2022 08:49

Richt schreef: bij de meeste aanparingsprogrammas gebruikt men als basis de afstamming en de melkcontrole, maar als je dat laatste niet hebt, dan kun je toch net zo goed zoals Arno dat doet gewoon per ras 1 stier nemen?

Heb t hier int verleden wel vaker vermeld. Van mn pinkenstieren bleven hier de meeste koeien lopen. Gewoon random stieren gekocht bij indertijd monti-fokker Frans v Doren. Later nog enkele die ik zelf gefockt had.
Omdat mn abbo nog tot de zomer loopt krijg ik nog steeds de veeteelt. En dus ook t blaadje van crv.
Soms zit er een nieuwe stierenkaart in. Of stierenkaart.....eik gewoon een enorm lijvig rapport met absurd veel cijfertjes dr op :o Wie heeft daar nou aardigheid in om dat allemaal uit te pluizen :?:
En hoeveel opgehemelde fockstieren verdwenen er stilletjes via de achterdeur....

Fockerij is grotendeels hobby. Liefhebberij. Maar dat mag :yes: Iedereen mag een hobby hebben (y)
De mpr is nuttig wanneer je de cijfers gebruikt :yes:
Maar wanneer je cel effe op de 100 ligt en je geen koeien opruimt vanwege de productie, een extreem geval daar gelaten...
Je kan beter die minder productieve lekker blijven melken dan er een nieuwe voor in de plaats op te fokken :idea:
Maar da's wat de mpr doet; je ogen worden als eerste naar de lw cijfers getrokken. En in gedachte ben je alles onder de lw 90 al aan het opruimen :yes: Eeuwig sund wanneer het een solide probleemloos beessie is dat vlot 8 lactaties kan maken :yes:

De koeien die hier vertrokken waren degenen die na 3 ins niet drachtig waren, die te vaak in de kapbox kwamen, mastitisklanten en rotzakken. Daar heb je de mpr niet voor nodig.

Eindeloze cijfertjes op de stierenkaart, niet te volgen rantsoenberekeningen op basis van een dozijn eikpunten, tis allemaal mentale ballast waar de gemiddelde boer weinig meer van begrijpt en er daarom iemand anders er aan laat rekenen :yes:
Vraag ik me af wat is dan die aardigheid waar sommigen het over hebben :?:

Aardigheid is zélf de bulletjes kiezen :yes: en zelf je voederproducten kiezen en inrekenen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » vr feb 18, 2022 09:05

Sprak gisteren een boer met bijna 1000 mk hier die juist wel mpr doet omdat ie zelf nooit een koe melkt , toen hij veel zelf deed melken en tussen de koeien wezen had hij geen mpr omdat hij toen zijn koeien kon . Nu niet meer, alles moet gecontroleerd worden omdat je er geen zak meer van weet , hij zei ook dat zijn personeel er ook niks van weet die doen hun ding en gaan naar huis , vind ie toch wel jammer zei hij
boer pieter

Berichtdoor eric72 » vr feb 18, 2022 14:44

Uitslag melkcontrole van februari 2022 met 3 maal daags melken alleen in de winter:

dagproductie: 48,3 kg melk 4,16% vet 3,53 eiwit bsk 63,5 ureum 15 celgetal 52 (y)
eric72

Berichtdoor Talis » vr feb 18, 2022 15:36

eric72 schreef:Uitslag melkcontrole van februari 2022 met 3 maal daags melken alleen in de winter:

dagproductie: 48,3 kg melk 4,16% vet 3,53 eiwit bsk 63,5 ureum 15 celgetal 52 (y)

Das knap.. 3.7 kg v en e per koe..
Talis

Berichtdoor boer pieter » vr feb 18, 2022 16:04

Haal ik niet (y)
boer pieter

Berichtdoor Schoonvelde » vr feb 18, 2022 17:29

eric72 schreef:Uitslag melkcontrole van februari 2022 met 3 maal daags melken alleen in de winter:

Dat is machtig veel! Neem aan dat je dan ook meer wilt delen dan deze mooie cijfers.

Hoeveel dagen aan de melk gemiddeld?
Wat is het rantsoen?
Wat voor een stal, zand?
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor koen2 » vr feb 18, 2022 18:51

Das heel goed ja.
Heel t jaar door of seizoens kalvingen ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor eric72 » ma feb 21, 2022 16:56

De toelichting is gegeven bij "drie maal daags" op 8 december 2021...
eric72

Berichtdoor Talis » wo feb 23, 2022 11:49

Geld was het probleem niet zo te zien. Extreem luxe gebouwd voor 80koeien. Snap dan niet dat je loopt te prutsen met voorlader om boxen te vullen. Koop gewoon blokkenwagen. Is het in 5 minuten gepiept. Verder tiptop zo te zien.
Talis

Berichtdoor Richt » wo feb 23, 2022 11:53

Talis schreef:

Geld was het probleem niet zo te zien. Extreem luxe gebouwd voor 80koeien. Snap dan niet dat je loopt te prutsen met voorlader om boxen te vullen. Koop gewoon blokkenwagen. Is het in 5 minuten gepiept. Verder tiptop zo te zien.

Ja veel werk, blokken wagen of bak met bandje gaat dan stukken sneller
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor eric72 » vr feb 25, 2022 15:42

Goed speurwerk (y)
eric72

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken