Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor koen2 » ma sep 23, 2019 10:25

Melken vrij goed. Hadden wat stomme storingen . Donderdag software update gehad. Storingen zijn verdwenen [THUMBS UP SIGN]

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Mellek » do okt 03, 2019 10:21

Hier verderop straat zelfde verhaal.
Zit nu ook te kijken naar hoe we verder gaan, binnenkort grond kopen en robot melkt binnenkort al 20 jaar, vacuumpomp paar jaar en mqc is nieuw, maar goed stal 44 jaar oud, roosters zijn wel OK, geen asbest, maar wil binnen paar jaar stal nog uitbreiden, kwam al een met het idee om jongvee uit te besteden en dan 90 koeien te melken, want echt mooie strohokken hebben we niet en jongveestal is ietwat bewerkelijk en aan vervanging toe, en dan 2 robots met volop weidegang? Toekomst is 1-mansbedrijf, want pa doet al niks meer en ma is ook al in de 70, en waar heb je meer werk mee, met 1 robot 60 koeien + jongvee of 100 koeien 2 robots en alleen wat nuka's?
Of we kopen/huren eerst een ouwe A3 en gaan zo nog een paar jaar doorknooien. We hebben geen top-productie en dat is het doel ook niet, wel een boterham verdienen, heb ook geen hoofdsponsor ofzoiets, en geen mengwagens/bijproducten gewoon domweg zoveel mogelijk ruwvoer omzetten in melk. Nu komen natuurlijk de eerste met 100 koeien (ik heb nu 88gve aan rechten) op 2 robots kan niet uit!!, maar toch zie ik iedereen dat doen. Misschien is tijdelijk een A3 ook maar knooien, maar daarvoor hoef ik niet naar de bank eerst.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor poekske » do okt 03, 2019 10:42

Melkput, 100 koeien en enkele melkingen uitbesteden?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor jan.nl » do okt 03, 2019 11:09

poekske schreef:Melkput, 100 koeien en enkele melkingen uitbesteden?[/quote

Dan blijf je slaaf van je bedrijf :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » do okt 03, 2019 11:32

jan.nl schreef:
poekske schreef:Melkput, 100 koeien en enkele melkingen uitbesteden?[/quote

Tmoet wel allemaal betaald worden ook hé :wink:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor jan.nl » do okt 03, 2019 12:19

[]Melkput, 100 koeien en enkele melkingen uitbesteden?[/quote

Tmoet wel allemaal betaald worden ook hé :wink:

Daar heb je zeker een punt,robot melken is erg duur,maar op je 55e met 2 lamme poten de rest van je leven te verslijten is ook een hoge prijs. :yes:
jan.nl

Berichtdoor melker » do okt 03, 2019 12:45

Met 100 koetjes door melkput kan makkelijk tot 70e, ben je bovendien wat flexibeler in aantallen en bedrijfsvoering en kan wat makkelijker weidepremie incasseren.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » do okt 03, 2019 12:56

Stal is wel ingericht op robotmelken, een A3 kun je er binnen een dag wel in plaatsen, een A5 is iets meer werk maar ook geen hele opgave. Een 2x12 melkstal, dan moet er een heel gebouw bij aan, maar met veel weiden zou het dan wel makkelijker worden, natuurlijk geen luxe opdrijfruimte maar is wel een rechttoe rechtaan 2+3 stal met 4 looppaden.
Mellek

Berichtdoor wit » do okt 03, 2019 13:31

maar op je 55e met 2 lamme poten de rest van je leven te verslijten is ook een hoge prijs. :yes:

melken ervaar ik hier niet als een zwarte lichamelijke belasting :no:
Weet niet wat Mellek voor iemand is,maar als hij iemand is die altijd overal bij wil zijn en al 20 jr met een AMS melkt dan lijkt mij dat weer in een melkstal gaan melken weleens vies tegen kan gaan vallen :yes:
wit

Berichtdoor Mellek » do okt 03, 2019 13:50

Ik heb dit jaar de melkstal maar een aantal weken gemist, en dat was met een geboortegolf in augustus/september, 30 graden heel wat uierontstekingen celgetal van 400-500, koeien behandelen in de robot is gewoon k*t, en elke dag 8 koeien ophalen en 3 vaarzen inmelken, maar zoals nu weer celgetal 180 en alleen 2 nieuwe vaarzen ophalen is robot ideaal.

Ik vraag me af wat goedkoper is, de nieuwste melkrobot of luxe melkstal, denk dat beide qua onderhoudskosten en energieverbruik steeds dichterbij bij elkaar komen.
Mellek

Berichtdoor postma friesland » do okt 03, 2019 15:13

Als ik het zo bekijk met een robot heb je meer luxe nodig om koeie te manage, simpelweg omdat je de koeien niet ziet. Als je 100 koeien door een 2x12 wil melken (2x10 is ook groot genoeg voor zon koppel) kun je met een heel simpele melkstal af, je ziet de koeien in ieder geval 1x daags lijkt me

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor postma friesland » do okt 03, 2019 15:17

En een simpele melkstal mag best rapid exit hebben en vacuum regelateur op de vaccumpomp. Die melkmeters kosten gewoon veel geld, ist niet bij aanschaf dan int onderhoud wel als je gebruikt koopt.
Zit ook nogal wat verschil in visgraat vs zijn aan zij. Een zij aan zij zit een hele vracht meer staal in.

postma friesland

Berichtdoor Corjan » do okt 03, 2019 15:41

postma friesland schreef:Als ik het zo bekijk met een robot heb je meer luxe nodig om koeie te manage, simpelweg omdat je de koeien niet ziet. Als je 100 koeien door een 2x12 wil melken (2x10 is ook groot genoeg voor zon koppel) kun je met een heel simpele melkstal af, je ziet de koeien in ieder geval 1x daags lijkt me

Koeien zie je ook gewoon als je er tussen doorloopt, als je de boxen schoonmaakt en atentie koine meeneemt :yes: Daar hoef je echt geen melkstal voor te gaan kopen en daar uren in te gaan staan :wink:

A3 is gewoon een goede robot. De meeste kenners zeggen nog steeds dat die beter is dan de A4 :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor postma friesland » do okt 03, 2019 16:42

@cj
Dat zeg ik ook helemaal niet. Zeg dat je geen dure melkstal hoef als je toch van plan bent zelf meestal te gaan melke.

postma friesland

Berichtdoor jan.nl » do okt 03, 2019 17:51

melker schreef:Met 100 koetjes door melkput kan makkelijk tot 70e, ben je bovendien wat flexibeler in aantallen en bedrijfsvoering en kan wat makkelijker weidepremie incasseren.

100 mk is een 1 mans bedrijf,is voor een 70 tiger veel te zwaar,met robot kan hij doorgaan tot z,n 80ste,als hij het wil :D
Maar verstandig is het niet dat een boer zolang door ploetert... :|
jan.nl

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken