Lely opstart Nestor blog

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Lely opstart Nestor blog

Berichtdoor G.U. » za jul 13, 2019 15:38

Is hier op het vtf wel vaker gezegd. Een melkrobot is als een vergrootglas. Alle steken die je in de bedrijfsvoering eromheen laat vallen worden extra uitvergroot
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor poekske » za jul 13, 2019 15:42

En waarom lukt het nu opeens dan wel zoveel beter bij nestor? Heeft ie plots een betere ligbox ofzo? Of eindelijk eens goed voer? :no: Het is niet meer dan logisch dat iets nieuws beter werkt dan iets die 11 of 12 jaar oud is (y).
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » za jul 13, 2019 16:14

poekske schreef:En waarom lukt het nu opeens dan wel zoveel beter bij nestor? Heeft ie plots een betere ligbox ofzo? Of eindelijk eens goed voer? :no: Het is niet meer dan logisch dat iets nieuws beter werkt dan iets die 11 of 12 jaar oud is (y).

Dat zal ik zeker niet ontkennen. De ene robbie is de andere niet, net als met melkstallen, trekkers en mengwagens :P
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 17:49

poekske schreef:En waarom lukt het nu opeens dan wel zoveel beter bij nestor? Heeft ie plots een betere ligbox ofzo? Of eindelijk eens goed voer? :no: Het is niet meer dan logisch dat iets nieuws beter werkt dan iets die 11 of 12 jaar oud is (y).

Nee, logisch is het inderdaad verre van. Vergeet niet dat wij enkel het laatste jaar het gevoel dat deze robot ons
liters melk heeft gekost . En geloof me, ik ben niet de enige die hier gezocht heeft naar de oorzaak. Menig persoon is
ook hier op zoek gegaan naar een oorzaak , zonder er een te vinden. De ellende is begonnen nadat we die robot vorig jaar es 120 koeien hebben laten melken. Uiteindelijk zijn we daar nooit meer van 'genezen'

Hoe kan het zo snel omslaan op 10 dagen tijd ? Ik weet het niet. Om maar even de cijfers er bij te halen :

We zijn op 2 juli smorgens gestopt met een daggemiddelde van 23.9 kg , 2,5 bezoeken, 105 koeien.
met een kiemgetal van 65 , celgetal 406. Niet echt cijfers om trots op te zijn.

Op 13 juli smorgens zag ik 28.7 kg melk, 2.9 bezoeken, 101 koeien (die 4 minder maken het verschil van die 5 kg niet)
kiemgetal 8 en celgetal nu 288. 205 dagen in lacatie overigens . zal op 2 juli niet veel meer geweest zijn.
Productie blijft nog elke dag stijgen. Vet en eiwit ongewijzigd.

Zelfde voer, zelfde stal, andere robots. En de cijfers liegen niet.

Welke conslusie trekken jullie ? En ja, de oude robot is dus meermaals doorgemeten , slangen vervangen, noem maar op. Heb hier nog een hoop nutteloze facturen van servicebeurten liggen die niks hebben uitgehaald. :x :(
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Henk » za jul 13, 2019 19:08

Om iets te zeuren te hebben :wink: je cel is wel verrekte hoog...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Andre' » za jul 13, 2019 20:04

Heb je gezocht naar lekstroom? In een melkstal heb je hetzelfde als wat je beschrijft!
Andre'

Berichtdoor G.U. » za jul 13, 2019 20:06

Zou je niet ergens een instelling veranderd hebben welke je vergeten bent? Ik vraag het wel maar kan me tegelijk voorstellen dat je dat al 100 keer bij langs geweest bent. Of een software update die in diezelfde periode plaats vond?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor G.U. » za jul 13, 2019 20:06

Andre' schreef:Heb je gezocht naar lekstroom? In een melkstal heb je hetzelfde als wat je beschrijft!

Zou ook wel kunnen met het ouder worden van de bedrading. Of het aankoppelen van andere elektrische apparaten.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor JLAAM » za jul 13, 2019 21:49

Idd enkel enkel de robot vervangen.
Maar ondertussen ook het vacuum, de tepelvoeringen (rubber naar silicone), de max capaciteit (110 naar 140), het weer (hitte naar normaal) en waarschijnlijk ook wel een detail in het rantsoen,...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
JLAAM

Berichtdoor Hindrik » za jul 13, 2019 22:19

nestor973 schreef:Tot 100-105 koeien molk ik makkelijk tot 3 melkingen op de oude, maar eens we de 115 voorbij waren gegaan,
dan is het gezakt naar 2.5 en eigenlijk nooit meer hoger geworden.

Gisteren hadden we opnieuw 2.7 melkingen en 2.8 weigeringen. Loopt dus in deze opstelling inderdaad beter dan
verwacht.

Tsja, dan ben je als werknemer/robot zo'n beetje halverwege of aan het eind van je latijn, gaat de baas ook nog meer van je verwachten dan je ooit gepresteerd hebt.
Dan loop je natuurlijk een burn-out op, en dat gaat niet over zolang je op je tenen lopend maar aan blijft modderen :mrgreen:
Maar zonder gekheid; nieuwe bezems vegen schoon en de vooruitgang staat niet stil, dus dat de nieuwe beter presteert dan de oude ooit gedaan heeft is op zich niet vreemd.
Wel vreemd dat de oude het de laatste tijd liet afweten, de nieuwe staat als ik het goed begijp nog op de tijdelijke locatie, benieuwd hoe het loopt als die op de oude/definitieve plek staat
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 22:44

G.U. schreef:Zou je niet ergens een instelling veranderd hebben welke je vergeten bent? Ik vraag het wel maar kan me tegelijk voorstellen dat je dat al 100 keer bij langs geweest bent. Of een software update die in diezelfde periode plaats vond?

Nee echt niet. Het is op een vrijdagavond begonnen, zonder enig vorm van aanleg. En geloof me, we hebben écht alles
meermaals doorgelopen, lekstromen zijn ook gemeten, zelfs meermaals.

Dus echt nogmaals , zelfde kuilen werden gevoerd, zelfde methode, zelfde klimaat want in die periode was er ook niet
veel gewijzigd (geen hitte of dergelijke). Denk dat je na 11 jaar wel al redelijk vlug kunt zeggen of en waarom er iets
niet wil lopen. Maar voor dit hebben we nooit een verklaring gevonden.

Cellen zijn hoog geworden door te lage melkingen, het constante achterblijven van de koeien. Uiergezondheid zal een tijd
duren voor dat weer op orde is :cry: Was in de jaren er voor nooit te hoog geweest.
nestor973

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 22:46

Hindrik schreef:Maar zonder gekheid; nieuwe bezems vegen schoon en de vooruitgang staat niet stil, dus dat de nieuwe beter presteert dan de oude ooit gedaan heeft is op zich niet vreemd.
Wel vreemd dat de oude het de laatste tijd liet afweten, de nieuwe staat als ik het goed begijp nog op de tijdelijke locatie, benieuwd hoe het loopt als die op de oude/definitieve plek staat

De schrik zat er bij ons toch goed in dat het ook op de nieuwe niet ging lopen. Want de robot molk op zich de koeien nog
wel , maar ze wilden er echt niet meer op lopen.

Maar vandaag ben ik er wel vrij gerust in dat ze ook op hun defenitieve locatie best wel gaan lopen. Staan er niet zo heel ver
vandaan dan.
nestor973

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 22:48

JLAAM schreef:Idd enkel enkel de robot vervangen.
Maar ondertussen ook het vacuum, de tepelvoeringen (rubber naar silicone), de max capaciteit (110 naar 140), het weer (hitte naar normaal) en waarschijnlijk ook wel een detail in het rantsoen,...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Wie zal het zeggen ? Eigenlijk maakt het niet zo veel uit , er is weer gemoedsrust bij ons, en kan ik weer eens een paar nachten
na elkaar zorgeloos gaan slapen. Dat was wel een paar weken geleden :? :roll:
nestor973

Berichtdoor ten Hoeve » zo jul 14, 2019 01:10

Ik vind het toch bijzonder dat toen je 120 koeien ging melken je robot bezoek zo laag werd en dat je melkproduktie ook zo laag was en nooit meer omhoog kwam. Zoals ik al eerder heb gezegd die van ons kunnen rustig 130 koeien aan met 2.8 melkingen. Het weer is hier nu elke dag 30 graden en we zitten nu op 76 pond/koe/dag.
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor jan.nl » zo jul 14, 2019 08:23

ten Hoeve schreef:Ik vind het toch bijzonder dat toen je 120 koeien ging melken je robot bezoek zo laag werd en dat je melkproduktie ook zo laag was en nooit meer omhoog kwam. Zoals ik al eerder heb gezegd die van ons kunnen rustig 130 koeien aan met 2.8 melkingen. Het weer is hier nu elke dag 30 graden en we zitten nu op 76 pond/koe/dag.

Dat is elke 3.5 min een melking, :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken