zonne cellen op daken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: zonne cellen op daken

Berichtdoor Kasé5 » do nov 19, 2020 21:57

Ik blijf het helemáál niks vinden die veels te duur gesubsidieerde alternatieve energiebronnen :!:
1.werkelijk rendement is dik negatief. Geld rond pomperij. Totale Milieuwinst is zelfs ook nog discutabel.
2.brandgevaarlijke panelen zouden ze moeten verbieden op veestallen. Op melkweb van Friesland lijkt het eerder dat ze gauw verplicht worden :twisted: . Ze hadden Arjen Lubach in de directie moeten hebben.
3.dun bevolkte gebieden die ze nu vol planten met gigamolens en grote zonnevelden ontvolken nu volledig > Meer armoede en tegelijk in het westen er nog miljoen stulpjes bij willen bouwen :shock:
4. Fluctuaties op net door periodiek overaanbod van stroom.

Maar ik zal het wel niet begrijpen :roll:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » vr nov 20, 2020 11:08

Hans van Bergen schreef:We moeten groen worre climat change bl bla toestanden maar boeren mogen daar zeer zeker no way in hell ook maar 1 euro aan verdienen dan verzuipen we nog liever allemaal

Daar komt het in feite wel op neer ja.
Kreeg toevallig gisteren op de app nog een mooi filmpje van de Melkerhoeve :yes: (y) Een prachtig bedrijf met ontelbaar veel zonnepanelen op het dak. Had het beeld zelfs stil gezet om ze te tellen maar dat was onbegonnen werk :shock:
Het ziet er iig uit als een flinke investering :yes: en ben eik best benieuwd hoeveel daar al is van terugverdiend.

Ik trek de lijn maar meteen effe door naar elektrische auto's. Nieuwste commercial waar ze je nu mee belagen is die van een happy kiddo die trots vertelt dat ze 'zonder onderbreking' naar oma kunnen die andere kant NL woont.
Nou de vlag kan uit hoor :cheers: Een auto die je in één keer een eindje verderop brengt :D (y)
Hoop voor hunnie dat oma ook een laadpaal heeft :D
Nu het kouder wordt lopen de accu's sowieso al veul sneller leeg dan in de zomer :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » vr nov 20, 2020 14:27

Mijn zoon rijdt inmiddels ook een Tesla, woont in Wolvega(liefde 8) en rijdt dagelijks heen en weer naar Dokkum, 4% bijtelling en gratis stroom, fiscale aspect meenemen en dan kan dat uit.
Panelen kan wel uit maar is idd hoofdzakelijk de subsidie, globaal 80% van de totale opbrengst, die het aantrekkelijk maakt.
Totaal een kleine 2000 liggen er op dak.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor opelmanta » vr nov 20, 2020 14:57

Dat houd geen stand, liefde en een ding op batterijen.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor G.U. » vr nov 20, 2020 20:38

opelmanta schreef:Dat houd geen stand, liefde en een ding op batterijen.

:lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Hans van Bergen » za nov 21, 2020 11:28

In NL lopen we tov Duitsland gewoon ZWAAR achter in de energie transitie. Naar mijn mening omdat die linkse rooie communistische zooi boeren gewoon niet gunt om een kleinigheid bij te verdienen met dakverhuur. Bespaar me de zwets en zwal verhalen over zelf panelen legen belasting voordeel en andere kolder terwijl er geen knoop verdiend wordt
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor wit » za nov 21, 2020 12:28

:no: geen belasting voordeel.
een belasting nadeel :yes: heb geen stroomkosten meer, dus meer winst en meer belasting :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Richt » za nov 21, 2020 13:55

Hans van Bergen schreef:In NL lopen we tov Duitsland gewoon ZWAAR achter in de energie transitie. Naar mijn mening omdat die linkse rooie communistische zooi boeren gewoon niet gunt om een kleinigheid bij te verdienen met dakverhuur. Bespaar me de zwets en zwal verhalen over zelf panelen legen belasting voordeel en andere kolder terwijl er geen knoop verdiend wordt

Wees blij dat jullie die onzin in NL nog niet zo erg hebben als hier, stroom kost hier ca dubbele per Kw als in NL, 3 keer zoveel als in Kernenergie land Frankrijk...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » za nov 21, 2020 14:07

Kerncentrales gaan hier dicht in 2025.als er niets va' alternatief behalve dure groene energie in de plaats komt word stroom stinkend duur. Dan zullen het wellicht bovenop de al aanwezige zonnepanelen elugie gascentrales worden om zelf men stroom te maken
Poekske

Berichtdoor melker » za nov 21, 2020 14:54

Zoveel panelen dat je eigen verbruik is meest rendabel, tenminste zover je nog mag middelen, heb je in 6 tot 8 jaar terugverdiend en daarna als het goed is nog 12 jaar gratis stroom. In Denemarken betaal je ook 3 keer zoveel voor stroom. Energie transitie heeft een prijs :yes: Maar levert al met al veel werk op, zodra je grens over gaat Duitsland in zie je overal bedrijvigheid met windmolens, zonnepanelen en megavergisters.
melker

Berichtdoor Karla » za nov 21, 2020 18:08

Richt schreef:
Hans van Bergen schreef:In NL lopen we tov Duitsland gewoon ZWAAR achter in de energie transitie. Naar mijn mening omdat die linkse rooie communistische zooi boeren gewoon niet gunt om een kleinigheid bij te verdienen met dakverhuur. Bespaar me de zwets en zwal verhalen over zelf panelen legen belasting voordeel en andere kolder terwijl er geen knoop verdiend wordt

Wees blij dat jullie die onzin in NL nog niet zo erg hebben als hier, stroom kost hier ca dubbele per Kw als in NL, 3 keer zoveel als in Kernenergie land Frankrijk...

Precies, en daarom kan het hier bijna niet uit om zelf zonnecellen ed te leggen. Alleen met subsidie is het interessant.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor wijnbergen » za nov 21, 2020 18:16

melker schreef:Zoveel panelen dat je eigen verbruik is meest rendabel, tenminste zover je nog mag middelen, heb je in 6 tot 8 jaar terugverdiend en daarna als het goed is nog 12 jaar gratis stroom. In Denemarken betaal je ook 3 keer zoveel voor stroom. Energie transitie heeft een prijs :yes: Maar levert al met al veel werk op, zodra je grens over gaat Duitsland in zie je overal bedrijvigheid met windmolens, zonnepanelen en megavergisters.

wij betalen bijna niks voor de stroom, krijgen de meeste belasting terug. Duitsers betalen veel voor hun stroom om al die klimaatminaretten te financieren :?
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Kasé5 » za nov 21, 2020 20:43

Klopt :yes: , tis echt letterlijk geldopklopperij!!
En tis net wat Melker zeg, tis vooral fiscaal interessant maar dan nog investeer ik liever in iets waar ik elke dag gemak van heb of in iets met hoger rendement.
En wat kost nu stroom?? Als we dat niet meer kunnen opbrengen was ik al lang op m'n bek gegaan door andere kostenposten :yes:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor melker » za nov 21, 2020 23:29

Als ik het goed heb begrepen betaald de Deense burger een 3 keer hogere prijs dan in NL, bedrijven ook maar krijgen op eind van het jaar helft of nog meer terug. Klopt dat kernenergie een goedkopere oplossing is en ons uiteindelijk zal moeten redden wanneer we echt van het gas af zijn, wordt zo langzaam aan weer over gesproken en linkse partijen die daartegen waren stellen tegenwoordig weinig meer voor. Maar is nog steeds omstreden. Bedoeling is wel dat stroom prijs ook in NL drastisch moet stijgen want in al die subsidie regelingen zit een afbouwsysteem in dat het zonder moet kunnen, net als bij elektrische auto’s die steeds goedkoper en beter worden.
Die panelen op dak zit verder heel weinig werk in, het laten schoonmaken is grootste klus en regelmatig chekken of allesnog werkt, liggen wel 3 dikke Fendts op dak :roll: Doen op dak wel meer rendement dan wanneer ze op rubber in het hok staan :)
melker

Berichtdoor Poekske » zo nov 22, 2020 04:30

Wat verbruikt een mv bedrijf eigenlijk aan stroom per jaar, met pakweg 700k omzet per jaar?
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie