Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor gerrit b » zo mei 05, 2019 08:12

Het woord duurzaam is inmiddels het meest vern**kte woord aller tijden.. :|
Er zal eerst eens gekeken moeten worden wat echt duurzaam is i.p.v. dat iedereen maar wat roept, en duurzaam vooral veel geld kost.. Het lijkt inmiddels meer op een motor die de economie aan de gang moet houden :?
Is met zo weinig mogelijk nutriënten/input, zo veel mogelijk produceren duurzaam?
Of gaan we het dier op zijn waarde, dus meer input geven en minder produceren maar van hogere kwaliteit?
gerrit b

Berichtdoor Talis » zo mei 05, 2019 10:16

Wim R schreef:
Hookwood Holsteins schreef:
Wat is nou precies het probleem? Iedereen klaagt dat er overal beslissingen worden genomen op basis van emotie en aannames. Dit is precies hetzelfde. Op basis van het feit dat iemand een financiële functie heeft gehad bij de postcodeloterij en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft worden aannames gemaakt door leden-melkveehouders van RFC en wordt zo iemand op voorhand afgebrand. Dit terwijl men geen idee heeft wat ze gaat doen binnen de onderneming en wat haar drijfveren zijn om voor FrieslandCampina te gaan werken.

Duurzaamheid is iets wat hoog op de agenda staat bij FrieslandCampina en dat spreekt haar dus aan, iets wat op te maken is uit de artikelen over haar op MT.nl . Ik zelf wil graag eerst wat meer informatie voordat ik een mening over iemand ga vormen en heb daarom met Simone van Bijsterveld contact gehad en haar functie houdt in het kort in dat ze een project leidt wat als doel heeft om de analysesystemen voor cruciale bedrijfsgegevens op een hoger niveau te krijgen om sneller te kunnen schakelen en als onderneming verder te kunnen groeien.

Binnen RFC ben ik betrokken bij de Sustainable Community. Hierin zitten we met een aantal melkveehouders te samen met een heel aantal personeelsleden om te kijken hoe we duurzaamheid kunnen invullen en ook hoe we beter kunnen laten zien wat we eigenlijk allemaal al doen binnen de onderneming als ook op de melkveebedrijven. Het is voor een heel aantal personeelsleden een eye-opener om te zien wat we allemaal al doen. Om dit bewustzijn te versterken zal ik voorafgaand aan de meeting eind mei een masterclass duurzame melkveehouderij geven (in het engels) aan een delegatie van de business group ingredients.

Meer betrokkenheid tussen de melkveehouders en de onderneming en omgekeerd is iets waar ik mij graag voor inzet en waar ook veel interesse voor is. Afgelopen januari is de top 100 van RFC wezen melken bij een 50 tal leden van het district Arnhem. Dit werd als zeer inspirerend ervaren.

Dit bovenstaand verhaal is het probleem. Bewijst dat zelfs jullie de ledenraad en complete bestuurders de weg compleet kwijt zijn. Sorry hoe ver zijn jullie gezonken , wat wil je met bovenstaand verhaal duidelijk maken. Hier zit geen veehouder op te wachten :no: :no: . Wat een onzin. Jullie zijn gekozen als vertegenwoordiger van de leden, lijkt er meer op dat jullie er zitten voor de verdediging voor de vage ideeën en beslissingen van het hoofdbestuur en de rest van het management van RFC. Lijkt het erop dat duurzaamheid hoger op de agenda staat dan hoe de onderneming financieel presteert.

(y) ze worden gewooon gehersenspoeld binnen fc
Talis

Berichtdoor G.U. » zo mei 05, 2019 10:37

Heeft niks met hersenspoelen te maken. Goede mensen zijn altijd slecht te krijgen. Dat deze mevrouw van de postcodeloterij komt doet niets aan haar competenties af. Of het ook een goede keus is geweest zal de tijd doen blijken. Ik heb wel vertrouwen in het bestuur dat ze het beste met de onderneming voor hebben. Daarnaast, wie heeft tegenwoordig niet een ‘politiek correcte’ mening over de landbouw?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo mei 05, 2019 10:41

Wim R schreef:
Wat is nou precies het probleem? Iedereen klaagt dat er overal beslissingen worden genomen op basis van emotie en aannames. Dit is precies hetzelfde. Op basis van het feit dat iemand een financiële functie heeft gehad bij de postcodeloterij en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft worden aannames gemaakt door leden-melkveehouders van RFC en wordt zo iemand op voorhand afgebrand. Dit terwijl men geen idee heeft wat ze gaat doen binnen de onderneming en wat haar drijfveren zijn om voor FrieslandCampina te gaan werken.

Duurzaamheid is iets wat hoog op de agenda staat bij FrieslandCampina en dat spreekt haar dus aan, iets wat op te maken is uit de artikelen over haar op MT.nl . Ik zelf wil graag eerst wat meer informatie voordat ik een mening over iemand ga vormen en heb daarom met Simone van Bijsterveld contact gehad en haar functie houdt in het kort in dat ze een project leidt wat als doel heeft om de analysesystemen voor cruciale bedrijfsgegevens op een hoger niveau te krijgen om sneller te kunnen schakelen en als onderneming verder te kunnen groeien.

Binnen RFC ben ik betrokken bij de Sustainable Community. Hierin zitten we met een aantal melkveehouders te samen met een heel aantal personeelsleden om te kijken hoe we duurzaamheid kunnen invullen en ook hoe we beter kunnen laten zien wat we eigenlijk allemaal al doen binnen de onderneming als ook op de melkveebedrijven. Het is voor een heel aantal personeelsleden een eye-opener om te zien wat we allemaal al doen. Om dit bewustzijn te versterken zal ik voorafgaand aan de meeting eind mei een masterclass duurzame melkveehouderij geven (in het engels) aan een delegatie van de business group ingredients.

Meer betrokkenheid tussen de melkveehouders en de onderneming en omgekeerd is iets waar ik mij graag voor inzet en waar ook veel interesse voor is. Afgelopen januari is de top 100 van RFC wezen melken bij een 50 tal leden van het district Arnhem. Dit werd als zeer inspirerend ervaren.

Dit bovenstaand verhaal is het probleem. Bewijst dat zelfs jullie de ledenraad en complete bestuurders de weg compleet kwijt zijn. Sorry hoe ver zijn jullie gezonken , wat wil je met bovenstaand verhaal duidelijk maken. Hier zit geen veehouder op te wachten :no: :no: . Wat een onzin. Jullie zijn gekozen als vertegenwoordiger van de leden, lijkt er meer op dat jullie er zitten voor de verdediging voor de vage ideeën en beslissingen van het hoofdbestuur en de rest van het management van RFC. Lijkt het erop dat duurzaamheid hoger op de agenda staat dan hoe de onderneming financieel presteert.

Hoezo de weg kwijt? Waar zit geen veehouder op te wachten? Een vergaande focus op duurzaamheid? Natuurlijk zitten we daar om de belangen van alle leden te vertegenwoordigen. Feit is echter dat de wereld om ons heen snel veranderd en dat de markt en ook de overheden snel willen verduurzamen. Wen er maar aan, dat gaat niet meer veranderen. De opdracht van de leden is om de melk zo goed mogelijk te verwaarden. Niet alleen nu maar ook op de langere termijn. Heel veel veehouders zijn op hun eigen bedrijf op diverse manieren bezig met duurzaamheid. De kunst is om daar in de markt geld voor te kunnen maken. Met PP doen we dat dus al. Kijk maar naar bijvoorbeeld Melker, die voldoet zonder veel aanpassingen in de bedrijfsvoering aan de eisen van PP. De extra opbrengst hiervan komt ten goede van de deelnemers maar ook aan het collectief.

Duurzaamheid staat idd hoog op de agenda. Is een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie van de onderneming. Maar een goede verwaarding van de ledenmelk is het hoofddoel.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo mei 05, 2019 10:45

Talis schreef: (y) ze worden gewooon gehersenspoeld binnen fc

Ja dat doet altijd goed als je het er niet mee eens bent.....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Talis » zo mei 05, 2019 11:01

Talis schreef: (y) ze worden gewooon gehersenspoeld binnen fc

Ja dat doet altijd goed als je het er niet mee eens bent.....

Oja.. Wat hebben jullie de laatste jaren als fc bereikt qua duurzaamheid en ontwikkeling?? Veestapel wordt al jaren niet ouder.. Mestvergisting en zonnepanelen was ook al zo`n overweldigend succes. Normaal kwam hier de tankauto 1x in de drie dagen langs. Maar nu al 3 melkstromen op de buurt. Is dat duurzaam?? En elk jaar worden we meer onder curatele gesteld door Qlip. Pbb, bgp bbp en opeens toch maar koekompas..
Winst staat bij fc al jaren onder druk.. Toonaangevende melkprijs doen we ook al niet meer aan.
En weet je wat laten we een tegenhanger van de boeren een belangrijke baan geven binnen fc..
Inderdaad als het paard van troje...
LUISTER eens naar de achterban ipv te papegaaien achter de grootverdieners..
Talis

Berichtdoor G.U. » zo mei 05, 2019 11:03

Vertel dan eens talis, wie heeft het meeste invloed op leeftijd bij afvoer, frica, crv, of de boer zelf?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Talis » zo mei 05, 2019 11:55

G.U. schreef:Vertel dan eens talis, wie heeft het meeste invloed op leeftijd bij afvoer, frica, crv, of de boer zelf?
De boer in principe. Maar die wordt het op alle manieren moeilijk gemaakt door FC. Ddd, quotum, droogzetten aan banden leggen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Talis

Berichtdoor G.U. » zo mei 05, 2019 12:45

Volgens mij zijn dat allemaal geen redenen om niet een hogere afvoerleeftijd te hebben. Die koeien waren zonder die regels ook wel weggegaan
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Wim R » zo mei 05, 2019 13:13

Wim R schreef:

Hoezo de weg kwijt? Waar zit geen veehouder op te wachten? Een vergaande focus op duurzaamheid? Natuurlijk zitten we daar om de belangen van alle leden te vertegenwoordigen. Feit is echter dat de wereld om ons heen snel veranderd en dat de markt en ook de overheden snel willen verduurzamen. Wen er maar aan, dat gaat niet meer veranderen. De opdracht van de leden is om de melk zo goed mogelijk te verwaarden. Niet alleen nu maar ook op de langere termijn. Heel veel veehouders zijn op hun eigen bedrijf op diverse manieren bezig met duurzaamheid. De kunst is om daar in de markt geld voor te kunnen maken. Met PP doen we dat dus al. Kijk maar naar bijvoorbeeld Melker, die voldoet zonder veel aanpassingen in de bedrijfsvoering aan de eisen van PP. De extra opbrengst hiervan komt ten goede van de deelnemers maar ook aan het collectief.

Duurzaamheid staat idd hoog op de agenda. Is een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie van de onderneming. Maar een goede verwaarding van de ledenmelk is het hoofddoel.

De meeste veehouders zitten niet te wachten op nog meer eisen en een hogere kostprijs .
De melkprijs zal niet hoger worden omdat de consument niet zit te wachten op hogere prijzen in de winkel. Drie keer raden wie hier voor op draait.
De door jou vernoemde markt en overheden die duurzaam hoog in het vaandel heeft staan hoeft dit circus niet te betalen en te verantwoorden. Maar ja dit komt in de hogere kringen niet door. Die laten zich liever inspireren door vegan streakers en andere linkse milieugroeperingen die de landbouw liever zien verdwijnen. Zo diep zijn we weg gezonken en loopt een van huis uit boeren coöperatie achter de ideeën van een stel linkse rakkers die anti landbouw zijn.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor wit » zo mei 05, 2019 14:32

Ik denk dat ze bij RFC nog maar een nieuwe melkstroom moeten introduceren :yes:
Entje zonder extra eisen,gewoon net als vroeger,geen poespas.
zo te lezen hier zijn er best wat leden die daar aan mee willen doen.
Kunnen ze die melk mooi vermarkten aan klanten die geen eisen stellen :yes:
Melkprijs voor die melk is even afwachten,kwestie van vraag en aanbod :mrgreen:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor christo » zo mei 05, 2019 15:46

wit schreef:Ik denk dat ze bij RFC nog maar een nieuwe melkstroom moeten introduceren :yes:

De zogenaamde duurzaamheidsplussen komen nu en in de toekomst uit de markt? Hadden ze dat met de weidepremie ook wel kunnen doen. Compleet niet transparant wie hoeveel ergens voor betaald. ik denk dat een kale prijs waarbij je de kostprijs onder controle kunt houden voor veel boeren beter is dan alle kostprijsverhogende duurzaamheidseisen met een fooitje extra.
christo

Berichtdoor Hindrik » zo mei 05, 2019 16:41

wit schreef:Ik denk dat ze bij RFC nog maar een nieuwe melkstroom moeten introduceren :yes:

Anders klop je even bij de Rabo aan :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=i7USWw4 ... e=youtu.be
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor kobonde » zo mei 05, 2019 17:02

Melk zonder verhaal(eisen) is straks alleen maar meer als poeder of industrimelk af te zetten de afnemers stellen steeds
meer eisen,niet de melkfabriek maar de winkelketens. BV in Duitsland wil geen enkele keten meer melk afnemen als die niet
vlogg goedgekeurd is.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Erik1979 » zo mei 05, 2019 18:05

kobonde schreef:Melk zonder verhaal(eisen) is straks alleen maar meer als poeder of industrimelk af te zetten de afnemers stellen steeds
meer eisen,niet de melkfabriek maar de winkelketens. BV in Duitsland wil geen enkele keten meer melk afnemen als die niet
vlogg goedgekeurd is.

Vlog is heel anders dan hocus pocus melk, of sterren melk.

Vlog is nog te verdedigen vind ik. Rest is niet meer als een marketing truc. Is heel veel controle en geen meerwaarde op het product. De normale consument gaat dan gewoon voor het goedkoopste. Anders was biologisch allang aangeslagen.

Probleem bij Campina is dat ze onder het juk van de Rabobank volledig in het bed gesprongen zijn bij de milieu lobby. Nu spelen ze een beetje goedkoop voor hoer. Melkveehouders die er wat van zeggen worden bedreigd.
Erik1979

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie