Kalverprijzen (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Kalverprijzen (deel 2)

Berichtdoor Talis » zo okt 11, 2020 08:58

Jappie schreef:SK rb 85€
SK zb 165€
SK zb 175€

Waarom krijg jij zo allemachtig veel geld voor een bolle zb?? ben hier al blij met 80 euro
Talis

Berichtdoor Jappie » zo okt 11, 2020 11:24

Talis schreef:
SK zb 165€
SK zb 175€

Waarom krijg jij zo allemachtig veel geld voor een bolle zb?? ben hier al blij met 80 euro
Denk dat de handelaar mij veel gunt.
Ken jouw kalveren niet, maar zonder eigenwijs te zijn heb ik wel de besten die in de kar zitten. ZB kalveren krijgen ca 8 tot 10 ltr volle melk per dag.

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » zo okt 11, 2020 12:37

Goeie kalvers brengen meer op dan mindere, da's altijd zo geweest :yes:
Ben ik toevallig op stal als ze bij ons komen laden, dan loer ik altijd effe in de kar wat ze bijeen gesprokkeld hebben. Je hebt zwartbonten en je hebt zwartbonten. De ene veehouder laden ze altijd lichte smalle beessies, bij een ander altijd de zware brokken.
Wij kochten in 2018 een jaar lang alle bwb vaarskalveren van veehouders uit de streek. De besten kwamen nagenoeg altijd van dezelfde bedrijven :yes: De minsten trouwens ook.

Wijzelf hebben altijd gefokt op makkelijk afkalven. Heul plezierig (y) maar altijd kalfjes van rond de 40 kilo.
Tis maar net waar je voor kiest :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor willemk » zo okt 11, 2020 13:15

Fokken op afkalfgemak wil niet zeggen dat de kalfjes altijd licht zijn. Fokken op korte draagtijd misschien wel, maar ik kijk al jaren naar hellende kruizen en afkalven is hier geen problemem ondanks dat de kalveren niet echt klein zijn
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Poekske » zo okt 11, 2020 13:27

Voeding van het kalf doet ook veel. De 1 geeft 2x2liter, een ander zit na 1 week op 2x3 of 4liter
Poekske

Berichtdoor G.U. » zo okt 11, 2020 13:40

Van 2x2 liter groeien de kalveren niet. Dat is echt zonde want ze kunnen veel meer op mits gezond
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » zo okt 11, 2020 13:47

G.U. schreef:Van 2x2 liter groeien de kalveren niet. Dat is echt zonde want ze kunnen veel meer op mits gezond

Dat weet ik, maar sommige mensen willen niet veranderen.
Poekske

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo okt 11, 2020 15:09

Poekske schreef:Voeding van het kalf doet ook veel. De 1 geeft 2x2liter, een ander zit na 1 week op 2x3 of 4liter

Ik voer ze sinds een paar maande gewoon vanaf het begin 2x daags 4 liter koemelk. Gaat prima en ze groeien als kool.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor wit » zo okt 11, 2020 16:35

Jappie schreef:
Talis schreef:
SK zb 165€
SK zb 175€

Denk dat de handelaar mij veel gunt.
Ken jouw kalveren niet, maar zonder eigenwijs te zijn heb ik wel de besten die in de kar zitten. ZB kalveren krijgen ca 8 tot 10 ltr volle melk per dag.

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk

Krijgen hier ook onbeperkt melk maar dan kom ik nog lang niet aan de prijzen die jij hier vermeld :no:
laatst eentje van ruim 70 kg :arrow: 120 euro.
de laatste 2 allebei 56 kg :arrow: 95 en 105 euro
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » zo okt 11, 2020 16:41

Ja die prijzen slaan nergens op ,ik hou ze nu gewoon dan zien we wel ,maar weg geven gaat niet meer gebeuren we worden al genoeg genaaid
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » zo okt 11, 2020 16:43

boer pieter schreef:Ja die prijzen slaan nergens op ,ik hou ze nu gewoon dan zien we wel ,maar weg geven gaat niet meer gebeuren we worden al genoeg genaaid

Zelf mesten hé pieter. Enkel melk geven want voeren kost je geen tijd :cheers:
Poekske

Berichtdoor Hindrik » zo okt 11, 2020 18:18

Dat Jappie beste kalveren aflevert blijkt denk ik wel uit de prijzen die hij hier vermeld, maar ik denk dat als Jappie in het topic slacht prijzen de gewichten en opbrengsten van zijn uitstootkoeien zou vermelden [mits slachtrijp en niet als weid/worstkoe] hij daar ook bovengemiddeld zou scoren.
Want stierkeuze is 1, maar het maakt ook nogal uit wat voor veestapel je hebt, een kalf uit een buffel van een koe, of uit een koetje
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Poekske » zo okt 11, 2020 18:19

Hindrik schreef:Dat Jappie beste kalveren aflevert blijkt denk ik wel uit de prijzen die hij hier vermeld, maar ik denk dat als Jappie in het topic slacht prijzen de gewichten en opbrengsten van zijn uitstootkoeien zou vermelden [mits slachtrijp en niet als weid/worstkoe] hij daar ook bovengemiddeld zou scoren.
Want stierkeuze is 1, maar het maakt ook nogal uit wat voor veestapel je hebt, een kalf uit een buffel van een koe, of uit een koetje

En de kgs zeggen niets, het model van het dier is belangerijker
Poekske

Berichtdoor G.U. » zo okt 11, 2020 19:17

Hindrik schreef:Dat Jappie beste kalveren aflevert blijkt denk ik wel uit de prijzen die hij hier vermeld, maar ik denk dat als Jappie in het topic slacht prijzen de gewichten en opbrengsten van zijn uitstootkoeien zou vermelden [mits slachtrijp en niet als weid/worstkoe] hij daar ook bovengemiddeld zou scoren.

Volgens mij ligt het ook aan de handelaren/afnemers daar. In die hoek zijn kalveren duurder maar zijn de koeien niet anders. Als de koeien en kalveren ergers juist groter zijn dat is dat op de klaai. Daar zijn ze altijd een vuist groter als hier
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Hindrik » zo okt 11, 2020 22:20

Poekske schreef:

En de kgs zeggen niets, het model van het dier is belangerijker

Dus volgens jou geen verschil of een slachtkoe O020 375 of 425 kg aan de haak brengt?
Uiteraard scoort een classificatie hoger al gauw beter, maar ik kom bij meerdere veehouders met gewoon zw bonte hf, de ene heeft buffels van koeien lopen de ander heel gewone.
Bij kruislingen uiteraard een ander verhaal
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie