Kalverprijzen (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Kalverprijzen (deel 2)

Berichtdoor Hindrik » zo okt 11, 2020 22:37

G.U. schreef:
Hindrik schreef:Dat Jappie beste kalveren aflevert blijkt denk ik wel uit de prijzen die hij hier vermeld, maar ik denk dat als Jappie in het topic slacht prijzen de gewichten en opbrengsten van zijn uitstootkoeien zou vermelden [mits slachtrijp en niet als weid/worstkoe] hij daar ook bovengemiddeld zou scoren.
Want stierkeuze is 1, maar het maakt ook nogal uit wat voor veestapel je hebt, een kalf uit een buffel van een koe, of uit een koetje

Volgens mij ligt het ook aan de handelaren/afnemers daar. In die hoek zijn kalveren duurder maar zijn de koeien niet anders. Als de koeien en kalveren ergers juist groter zijn dat is dat op de klaai. Daar zijn ze altijd een vuist groter als hier

Waarom zouden kalveren uit Oudehaske meer waard zijn dan die uit Rinsumageast?
Wss gaan ze allebeide via hetzelfde verzamelcentrum [Wijnjewoude, Dr Compagnie of FEC] naar de mesters/Janv3.
En ik kan er helemaal naast zitten, maar ik denk bij Oudehaske niet direct aan kleigrond, eerder iets venig
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Poekske » ma okt 12, 2020 04:00

Hindrik schreef:
Poekske schreef:
Hindrik schreef:Dat Jappie beste kalveren aflevert blijkt denk ik wel uit de prijzen die hij hier vermeld, maar ik denk dat als Jappie in het topic slacht prijzen de gewichten en opbrengsten van zijn uitstootkoeien zou vermelden [mits slachtrijp en niet als weid/worstkoe] hij daar ook bovengemiddeld zou scoren.
Want stierkeuze is 1, maar het maakt ook nogal uit wat voor veestapel je hebt, een kalf uit een buffel van een koe, of uit een koetje

En de kgs zeggen niets, het model van het dier is belangerijker

Dus volgens jou geen verschil of een slachtkoe O020 375 of 425 kg aan de haak brengt?
Uiteraard scoort een classificatie hoger al gauw beter, maar ik kom bij meerdere veehouders met gewoon zw bonte hf, de ene heeft buffels van koeien lopen de ander heel gewone.
Bij kruislingen uiteraard een ander verhaal

Bij kalveren is model belangrijker dan koe. Vooral omwille van beendergestel.
Poekske

Berichtdoor Jappie » ma okt 12, 2020 05:59

Hindrik schreef:
G.U. schreef:

Volgens mij ligt het ook aan de handelaren/afnemers daar. In die hoek zijn kalveren duurder maar zijn de koeien niet anders. Als de koeien en kalveren ergers juist groter zijn dat is dat op de klaai. Daar zijn ze altijd een vuist groter als hier

Waarom zouden kalveren uit Oudehaske meer waard zijn dan die uit Rinsumageast?
Wss gaan ze allebeide via hetzelfde verzamelcentrum [Wijnjewoude, Dr Compagnie of FEC] naar de mesters/Janv3.
En ik kan er helemaal naast zitten, maar ik denk bij Oudehaske niet direct aan kleigrond, eerder iets venig
Het is hier zandgrond, kalveren gaan niet naar een verzamelcentrum die jij noemt. Ik heb een kalverhandelaar, niet iemand die ze ergens door de deur schuift en wel ziet wat ie beurt

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » ma okt 12, 2020 12:35

Poekske schreef:En de kgs zeggen niets, het model van het dier is belangerijker

Kilo's maken de prijs poekie :idea: :yes: Model heb ik nog nooit op de afrekening zien staan :D
Met grote brede hf koeien kun je veel kilo's leveren (y) Groot karkas kan meer aangroeien dan klein smal beessie :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » ma okt 12, 2020 12:50

Henk schreef:
Poekske schreef:En de kgs zeggen niets, het model van het dier is belangerijker

Kilo's maken de prijs poekie :idea: :yes: Model heb ik nog nooit op de afrekening zien staan :D
Met grote brede hf koeien kun je veel kilo's leveren (y) Groot karkas kan meer aangroeien dan klein smal beessie :yes:

Dus een de2 of een do2 van 450kg zijn dezelfde prijs? :no: voor kalveren moet er model in zitten om vlees te maken
Poekske

Berichtdoor Henk » ma okt 12, 2020 14:00

Heb geen idee wat de2 of do2 is :?:

Henk

Berichtdoor Poekske » ma okt 12, 2020 14:54

Henk schreef:Heb geen idee wat de2 of do2 is :?:

D is gekalfde koe. Seurop, is de e of de o. Is is super gevleesd p is super plat cijfer is de vetgraad
Poekske

Berichtdoor Henk » di okt 13, 2020 13:07

Seurop ken ik wel. Dat d nooit gezien.
Maar je bedoelt dus 't soort :yes: Smal melktiep versus brede Belg.

Henk

Berichtdoor Hindrik » di okt 13, 2020 22:15

Henk schreef:Seurop ken ik wel. Dat d nooit gezien.

Het lijkt wel of ''onze'' slager voor groenteboer aan het leren is. Die D komt uit het rijtje vitaminen, en voor de rest is hij appels en peren aan het vergelijken.
Hindrik

Berichtdoor Poekske » wo okt 14, 2020 04:29

Hindrik schreef:

Het lijkt wel of ''onze'' slager voor groenteboer aan het leren is. Die D komt uit het rijtje vitaminen, en voor de rest is hij appels en peren aan het vergelijken.

Pardon? Classificatie begint hier met a b c d of e. Voor volwassenen dieren hé. Ik reageerde over tfeit dat Henk zei dat de kgs de prijs betalen, klopt niet want de classificatie doet dat. Maar goed, khou ermee op want ken er toch niks van...
Poekske

Berichtdoor APPELMOES » wo okt 14, 2020 08:04

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... nderen.pdf
APPELMOES

Berichtdoor Hindrik » wo okt 14, 2020 22:00

Poekske schreef:
Hindrik schreef:

Pardon? Classificatie begint hier met a b c d of e. Voor volwassenen dieren hé. Ik reageerde over tfeit dat Henk zei dat de kgs de prijs betalen, klopt niet want de classificatie doet dat. Maar goed, khou ermee op want ken er toch niks van...

Oeps tegen het zere been, dat was niet de bedoeling Poekske
Ik had mss een smiley moeten zetten maar helaas niet gedaan, excuses dan maar had het niet verkeerd bedoeld.
Maar ik was net als Henk niet bekend met de categorieën, wel met de rest van Seurop.
Is voor de meeste veehouders ook niet relevant denk, want die zal zelf wel weten of hij koeien, pinken of stieren heeft afgeleverd en hoe oud die waren.
Kan me wel voorstellen dat het voor een slager die karkassen of bouten inkoopt van belang is, het maakt namelijk wel verschil of die bout van een vaars, een oude koe of een stier is.
Maar nu even terug, jij stelde dat gewicht ondergeschikt is aan type wat het bepalen van de opbrengst aangaat.
En uiteraard brengt een E karkas meer geld in het laatje, dan een net zo zware O.
Maar ik vind dat zoals gezegd appels en peren vergelijken, dat de belgische kruislingstiertjes meer opbrengen dan de zwart bonte melktypische is algemeen bekend, het word er dan ook altijd bij vermeld wanneer het bb kalveren betreft.
De vraag was echter waarom Jappie zo veel geld voor z,n zw bonte kalveren kreeg tov de vraagsteller.
Beide zullen ze [als het geen kruisingen zijn] meestal uitstootkoeien afleveren die niet hoger komen dan een O+, en voor de kalveren uit die koeien zal hetzelfde gelden [al hebben die een eigen classificatie] als ze geen kruisingstier als vader hebben.
Dan blijft nog het gewicht over, en daar heeft Henk gewoon een punt, aan een ruime kapstok kun je meer hangen dan aan een graftak.
Hindrik

Berichtdoor Poekske » do okt 15, 2020 07:54

Ivm grote dieren, zal het wel zo zijn dat afgemolken koeien meer opbrengen per kg naarmate der meer kgs opzitten. Logisch ook want slachten vervoeren en versnijden kost evenveel of der nu netto 100 of 150kg vlees van komt. En dat bewerken kost nu net het meeste geld. Ikzelf doe bvb een dik rund, een s of een e, in 6uur helemaal verpakt aan de kant. Een magere o bvB, doe je zeker evenlang over, alleen heb je daar maar een kleine helft van de kgs
Poekske

Berichtdoor Henk » vr okt 23, 2020 14:22

sk, mrij x bwb x hf 18 dagen oud, 75 kg R0 € 300

Henk

Berichtdoor Jappie » za okt 24, 2020 16:35

2 maal VK BB
1 maal SK BB
Tussen 22 en 24 dagen oudAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie