Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor Talis » do okt 29, 2020 13:40

Poekske schreef:Camera's moeten opgenomen zijn in het arbeidsreglement dan mag het wel. Een losse helper is niet hetzelfde als vaste medewerkers pieter. En als je per maand 10k uitgeeft aan lonen en personeelskosten, dan wil je daar iets voor terug. En blind vertrouwen dat werkt niet lang

lijkt me in elk geval top werken.. :no: . met personeel die je niet vertrouwt.. Hier een melker paar avonden in de week. Die ga ik niet lopen controleren. Daar heb ik vertrouwen in..
Rare wereld leven sommigen van jullie in..
Talis

Berichtdoor Henk » do okt 29, 2020 13:58

Hoe het in de States werkt op die grote bedrijven is zws niet te vergelijken met hier.
Durf daarover geen zinnige beweringen te noemen.
Ik heb 27 jaar met personeel gewerkt. Voorheen met een vaste voor 40 uur en een losse voor het weekend. Later met alleen melkers. Zukke gasten werk je natuurlijk in :yes: Je laat ze zien wat je van hen verwacht :yes:
Als dat zou betekenen dat ik, ondanks een inwerkperiode plus constatering dat ie goed functioneert, nadien hen alsnog blijvend moet nalopen, dan geef mijn portie maar aan fikkie.

Ben benieuwd wat je dan moet wanneer je zelf 2 weken op vakantie gaat...
Een controleur aanstellen om je volk te controleren :?: Maar wie controleert die controleur dan... :roll:

Wellicht heb ik het altijd uitermate goed getroffen met onze medewerkers, zou kunnen.
Mijn ervaring is dat ze allen hun best doen. Maar ook dat iedereen een eigen werkwijze heeft. En soms leer IK daarvan :yes:
Vroegah deed ik bijv een koe voorbehandelen en dan meteen aansluiten. Gegeven moment vertelde een nieuwe weekendmelker dat hij gewend was om eerst een aantal koeien voor te behandelen en daarna pas aan te sluiten. Dit gegeven, plus uiteraard de info van vtf :wink: zorgde er voor dat ook ik structureel MIJN systeem ging aanpassen op de zijne :yes: omdat ik vond dat hij een goed punt had (y)

Of neem het veldwerk. Ik heb de afwijking :oops: dat bij mij alles kaarsrecht moet. Wanneer een medewerker dat niet kan of -ws geheel terecht :oops: - daar minder aandacht aan besteed en gewoon zorgt dat ie vlot doorwerkt, wie ben ik dan om daar iets van te zeggen :?:

Je medewerkers verantwoording geven zorgt in elk geval dat je zelf wat minder vaak oogkleppen op hebt :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » do okt 29, 2020 15:22

helemaal eens henk en talis (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » do okt 29, 2020 16:14

Als je nooit iets bekijkt of controleert kan je ook niet anders dan er tevreden van zijn. Iedereen mist wel eens, ook ik en jullie. Maar als die fout niet gevonden word of ontdekt kan dat problemen geven. Henk jij hebt int verleden ook genoeg miserie gehad toch ivm melk? En als je nooit verbetert, of iets opmerkt gaat alles achteruit. En tis niet meer de tijd van 20 of 10 jaar geleden hoor...
Poekske

Berichtdoor W.A » do okt 29, 2020 16:33

Controleren misschien beter te omschrijven als ' interesseren' ..int volk. Als je zorgt dat je behulpzaam bent, ze helpt en het even mee bespreekt helpt altijd goed. Als je ze alles maar laat uitzoeken dan zijn ze nogal snel tevreden met het resultaat. Of dat nu een koe melken, een bouwproject of een stuk land ploegen is..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Poekske » do okt 29, 2020 17:00

Wij hebben voedselveiligheid en smaak, en klanten die rechtstreeks komen er nog eens bij.
Poekske

Berichtdoor Arno » do okt 29, 2020 18:19

Wij hebben een kleine 40 man/vrouw in vaste dienst en bv met hakselen gaat dat naar ruim 50 , mn zuster en zwager hebben er 85 en bv met hakselen ruim over de 100 , geen appels met peren vergelijken :no: dat is een heel andere situatie als de meesten op forum gewend zijn dus niet denken dat je daar zinnig over kunt oordelen :wink:
Ik kan heel gemakkelijk even weg ,nogmaals heb (y) (y) (y) mensen maar dat betekent niet dat we met nul controle of nul overzicht werken ,daar hebben we managers voor en uiteindelijk onszelf ook uiteraard.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » do okt 29, 2020 18:48

Poekske schreef:Als je nooit iets bekijkt of controleert kan je ook niet anders dan er tevreden van zijn. Iedereen mist wel eens, ook ik en jullie. Maar als die fout niet gevonden word of ontdekt kan dat problemen geven. Henk jij hebt int verleden ook genoeg miserie gehad toch ivm melk? En als je nooit verbetert, of iets opmerkt gaat alles achteruit. En tis niet meer de tijd van 20 of 10 jaar geleden hoor...

Ik denk dat het daar bij ons wel op neer komt.
Het is ook niet dat je 12 uur per dag over de schouder van de medewerkers meekijkt, maar gewoon in de gaten houden wanneer je voorbij loopt of rijd of alles nog wel voldoet aan het level dat afgesproken is. :yes:
Als je nooit controleert of nakijkt zal het idd altijd goed zijn, maar wanneer je dat wel doet kom je erachter dat ze soms een klein zetje nodig hebben om de puntjes op de i te houden. Als eigenaar heb je de neiging om ook al ben je moe, gestresst of heb je een *** dag, om altijd toch 100% te presteren, maar omdat het niet hun eigen bedrijf is, is het heel normaal dat werknemers in zulke situaties toch soms wat makkelijker worden. Dan is het ooit nodig om iets te corrigeren.
Wij hebben werkelijk (y) (y) werknemers, maar je mag er niet vanuitgaan dat zij altijd uit eigen beweging zo gek en op de puntjes zijn zoals wijzelf. :no: :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Poekske » do okt 29, 2020 18:54

Zo goed kan ik het niet uitleggen maar das helemaal correct!
Poekske

Berichtdoor teun » do okt 29, 2020 22:53

Henk schreef:Hoe het in de States werkt op die grote bedrijven is zws niet te vergelijken met hier.
Ik heb 27 jaar met personeel gewerkt. Voorheen met een vaste voor 40 uur en een losse voor het weekend. Later met alleen melkers. Zukke gasten werk je natuurlijk in :yes: Je laat ze zien wat je van hen verwacht :yes:
Als dat zou betekenen dat ik, ondanks een inwerkperiode plus constatering dat ie goed functioneert, nadien hen alsnog blijvend moet nalopen, dan geef mijn portie maar aan fikkie.

Een controleur aanstellen om je volk te controleren :?: Maar wie controleert die controleur dan... :roll:

Wellicht heb ik het altijd uitermate goed getroffen met onze medewerkers, zou kunnen.
Mijn ervaring is dat ze allen hun best doen. Maar ook dat iedereen een eigen werkwijze heeft. En soms leer IK daarvan :yes:
Vroegah deed ik bijv een koe voorbehandelen en dan meteen aansluiten. Gegeven moment vertelde een nieuwe weekendmelker dat hij gewend was om eerst een aantal koeien voor te behandelen en daarna pas aan te sluiten. Dit gegeven, plus uiteraard de info van vtf :wink: zorgde er voor dat ook ik structureel MIJN systeem ging aanpassen op de zijne :yes: omdat ik vond dat hij een goed punt had (y)

Of neem het veldwerk. Ik heb de afwijking :oops: dat bij mij alles kaarsrecht moet. Wanneer een medewerker dat niet kan of -ws geheel terecht :oops: - daar minder aandacht aan besteed en gewoon zorgt dat ie vlot doorwerkt, wie ben ik dan om daar iets van te zeggen :?:

Je medewerkers verantwoording geven zorgt in elk geval dat je zelf wat minder vaak oogkleppen op hebt :idea:

Dat lukt mooi als je 1 medewerker hebt die strategie van jouw. Als jij er niets van zegt dat die medewerker niet recht kan ploegen dan vindt de volgende medewerker dat hij dat kalf ook wel een halve fles biest kan geven want hij werkt toch hard en doet zijn best. Zijn collega hoeft immers ook niet recht te ploegen in zijn ogen maakt dat geen verschil. Mijn punt is wanneer je meer personeel hebt werkt die vrijblijvende instelling niet meer. Heeft niks te maken met in welk land je woont.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » vr okt 30, 2020 04:58

Daar zit het verschil, in NL/DK of zo neemt de eigenaar de klus daarnaar weer over en die zet het wel recht waar je grote bedrijven de volgende medewerker hebt die het overneemt.
Flyinghollander

Berichtdoor Talis » vr okt 30, 2020 05:35

teun schreef:
Henk schreef:Hoe het in de States werkt op die grote bedrijven is zws niet te vergelijken met hier.

Dat lukt mooi als je 1 medewerker hebt die strategie van jouw. Als jij er niets van zegt dat die medewerker niet recht kan ploegen dan vindt de volgende medewerker dat hij dat kalf ook wel een halve fles biest kan geven want hij werkt toch hard en doet zijn best. Zijn collega hoeft immers ook niet recht te ploegen in zijn ogen maakt dat geen verschil. Mijn punt is wanneer je meer personeel hebt werkt die vrijblijvende instelling niet meer. Heeft niks te maken met in welk land je woont.

geeft het niet meer weer hoe jezelf bent en denkt. en wat je instelling is..Hoe kom je erbij dat medewerkers zo denken?? Als ik zelf bij iemand zou werken (vroeger genoeg gedaan) dan dacht ik wat de ander doet kan ik beter....
Talis

Berichtdoor Nix » vr okt 30, 2020 07:09

Als het zo zou zijn werkt er op niet zoveel plaatsen aan geklooid en prutswerk geleverd!
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor G.U. » vr okt 30, 2020 07:23

Zo denkt/werkt niet iedereen talis, ik geloof wel dat als je meerdere mensen in dienst hebt dat het nooit kwaad kan om ze zo nu en dan na te lopen hoe ze hun werk doen. Dan hoef je niet direct de zweep er over te halen als het niet naar de zin is maar dan kun je iig je werknemer er op aanspreken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » vr okt 30, 2020 09:40

Arno schreef:Wij hebben een kleine 40 man/vrouw in vaste dienst en bv met hakselen gaat dat naar ruim 50 , mn zuster en zwager hebben er 85 en bv met hakselen ruim over de 100 , geen appels met peren vergelijken :no: dat is een heel andere situatie als de meesten op forum gewend zijn dus niet denken dat je daar zinnig over kunt oordelen :wink:
Ik kan heel gemakkelijk even weg ,nogmaals heb (y) (y) (y) mensen maar dat betekent niet dat we met nul controle of nul overzicht werken ,daar hebben we managers voor en uiteindelijk onszelf ook uiteraard.

Met 40 man personeel heb je er dan één laag tussen of heb je onder de managers nog een keer voormannen?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie