Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor jan.nl » di aug 11, 2020 21:39

Kasé5 schreef:Vind ik ook een vreselijk sneu antwoord. Snotterd Sita nu ook al 20 jaar op alle podia, "wíj kunnen niks doorberekenen en werken jaar in jaar uit voor niets"
Dan denk je toch echt dan ben je toch niet goed wijs dat je boer(in) blijft, dan doe je toch morgen iets waar je wel alles kunt doorrekenen :? :?

Zijn ,op dit moment bedrijven waar het water tot de lippen staat,oorzaak is de fosfaat gebeuren,of andere pech ,half volle stallen en niet kunnen verkopen.Dus even verkopen lukt niet en zomaar iets doen gaat niet voor iedereen een op :no:
Komende jaren gaan de kosten met vele procenten omhoog,moet je ondervangen door hogere melkprijs of meer melken.
Doen er goed aan na te denken hoe ga ik dat trekken :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jvt » di aug 11, 2020 21:49

Jan geeft in laatste zin eigenlijk aan wat ik al langer zeg, nog eens 15-20 procent inflatie erbij tot 2025, zeg dus maar voor t gemak een cent of 4 kosten erbij, gaat voor vrijwel alle bedrijven problemen op leveren. Of er zal structureel iets moeten veranderen, of west europa zal richting 2030 met alle 50 plussers die nog gaan stoppen een flink verkleinde melkveehouderij structuur kennen. Schaalvergroting lijkt nog toverwoord, maar kijk naar bijvoorbeeld oost duitsland is het niet dat het daar met een andere schaalgrootte dan in nederland wel allemaal vanzelf gaat. Stond pas hier in de krant dat grondprijzen in wallonie in 5 jaar met 42 procent gestegen waren, in provincie luxembug nog meer, ben er heel eerlijk in, als trend zo door zet en er komt nog eens 30-40% bij dan melken wij geen koeien meer in 2030
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Niels » wo aug 12, 2020 05:10

Wat zou je in dat geval gaan doen dan, als plan B? Wie zal jouw locatie kopen en wat gaat die produceren om winstgevend te zijn in 2030?
Niels

Berichtdoor boer pieter » wo aug 12, 2020 08:17

schaal vergroten is niet de weg volgens mij. je moet er naar streven om een bedrijf te hebben wat in harmonie is
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » wo aug 12, 2020 11:54

boer pieter schreef:schaal vergroten is niet de weg volgens mij. je moet er naar streven om een bedrijf te hebben wat in harmonie is

Het probleem is Pieter zelfs heb je een bedrijf dat in harmonie is. De kosten rondom het bedrijf blijven alleen maar stijgen. Dus je zal die kosten op één of andere manier moeten opvangen. En meer melk is vaak de makkelijkste manier.
Dus de bedrijven worden alleen maar groter.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Roderick » wo aug 12, 2020 12:17

Yup, maar dat schijnt bij Pieter maar niet door te dringen. :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Kasé5 » wo aug 12, 2020 12:32

Schaalvergroting is van alle tijden en zal ook altijd blijven doorgaan :yes:
Het is echter niet dé manier om van een slecht bedrijf en goed bedrijf te maken, integendeel, schaalvergroting is in Ned nl ook de allerduurste methode . Een bedrijf dat al moeilijk zit moet dan concureren met zijn beste collega's :!: :!: Red hij nooit. :no: :no:
Ben het helemaal met Pieter eens dat bedrijf in Harmonie het belangrijkste is en dat groeit vanzelf. En die kan zich ook rustig eens iets geks veroorloven door drie dochters in de melkput te laten lol hebben (y) (y) .
Er zijn echter ook van die "hoogspanning-zoekers" die helemaal zitten te shaken als ze op de bewakingscamera zien dat een melkstertje van € 12,50/uur ff staat te appen of staat te zuchten omdat het 35 graden is (n) (n).
Doe wat anders :idea: :wink:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor john verhaar » wo aug 12, 2020 13:48

Ja dat is hier het probleem denk ik ons bedrijf is nooit in harmonie :?
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor wit » wo aug 12, 2020 14:47

Schaalvergroting is van alle tijden en zal ook altijd blijven doorgaan :yes:

:yes: alleen hoeft het niet zo snel als sommige denken.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor W.A » wo aug 12, 2020 14:56

john verhaar schreef:Ja dat is hier het probleem denk ik ons bedrijf is nooit in harmonie :?
Wil ook bij de harmonie...
Dan heb je te veel koeien dan weer te veel land. En dus te weinig koeien. Als het lekker loopt wordt het vanzelf groter dus...
Ik denk dat in s'ommige gebieden eerst minder melk moet komen voordat ze eens gaan inzien dat er iets meer voor de melk betaald moet. Waarom zouden ze anders ook hè?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer pieter » wo aug 12, 2020 14:58

het klinkt allemaal zo gemakkelijk schaalvergroten :yes: maar daar komt natuurlijk wel even wat meer bij kijken dan een paar koeien meer melken ,meer koeien is meer mest ,dus moet je meer land of meer mestafzetten ,als je niet meer land kunt kopen moet je wel meer voer aan kopen ,ook zie ik wel veel dat ze meer koeien gaan melken maar de melkstal blijft gelijk dus stal ineens 2 uur meer per dag te melken, wat bijna niemand zelf meer wil dus moet er een mannetje bij ,enz enz maar wat blijft er op het eind van over :?:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » wo aug 12, 2020 15:06

Meeste melkstallen kun je in één uur netto alle koeien melken. Als je twee keer één uur langer melkt draai je twee keer de omzet.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor MarcB » wo aug 12, 2020 15:22

opelmanta schreef:Meeste melkstallen kun je in één uur netto alle koeien melken. Als je twee keer één uur langer melkt draai je twee keer de omzet.

Melken jullie zo weinig koeien dan, of is het als Pietje een 2x10 heeft op 70 koeien moet jij een 2x12 Op 65 koeien. :P :P
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor W.A » wo aug 12, 2020 16:02

En zo blijven we bezig Pieter.. en van de straat. Maar het is maar net waar je hobby in hebt ja. Je kunt ook altijd naar de buren lopen kijken en niet begrijpen waarom hij weer een hok erbij bouwt of een stuk land koopt
Misschien dat hierdoor de melkprijs ook wel nooooiit echt leuk vorm gaat krijgen ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor opelmanta » wo aug 12, 2020 16:39

MarcB schreef:
opelmanta schreef:Meeste melkstallen kun je in één uur netto alle koeien melken. Als je twee keer één uur langer melkt draai je twee keer de omzet.

Melken jullie zo weinig koeien dan, of is het als Pietje een 2x10 heeft op 70 koeien moet jij een 2x12 Op 65 koeien. :P :P

Melkstellen keer zes. Weet je hoeveel koeien je in één uur netto melkt.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie