Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Hans van Bergen » do sep 03, 2020 15:02

In restaurants of disco theken hajje da vroegah.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor opelmanta » vr sep 04, 2020 04:47

Niet te veel van eten meneer van Bergen, dan ga je poep praten.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr sep 04, 2020 08:33

Hans van Bergen schreef:Die permuntjes die je mag vatten as je betaald en van de wc komp (y) dat zijn de idiale bacterie groeikwekerijen :yes: Je hebt een interassante poepbacterie kolonie in je muil glijk (y)

:lol: :lol: da's nieuw voor mij :D
Bedoelde eik wanneer je klaar bent met bikken in t restaurant dat je bij de uitgang kan grabbelen in een grote pot met pepermuntjes. Zijn wel per stuk ingepakt hoor :yes:

Heeft ondertussen weinig meer van doen met 'Toekomst melkveehouderij deel 3' merk ik nu... :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » di okt 06, 2020 21:04

https://www.nu.nl/ondernemen/6081958/fa ... markt.html
fabrikanten-willen-kweekburger-binnen-vijf-jaar-in-nederlandse-supermarkt

21 jaar terug al het eerste patent erop (NL)
zou me niks verbazen dat er op iedere karkas van in NL geslachte koe een taks wordt geheven
die gebruikt wordt voor de financiering van onderzoek naar vegan- en kweekvlees

nu maar hopen dat 't net zo afloopt als
als met dat ze 30 jaar terug voorspelden dat de olie en gas over 30 jaar uitgeput zou zijn
en er nu wordt voorspeld dat er nog voor meer dan 30 jaar voorraad is
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » vr okt 16, 2020 09:38

Even voor gedachte bepaling..

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... er-de-bank

Voor veel (melk)boeren een goede optie om ff op te schalen om de komende jaren inflatie voor te blijven....
Heb ergens ook gelezen dat er boeren zijn die hun grond verkopen(en duur terug huren) om daarmee rechten aan te schaffen,dus eigenlijk het fundament onder het bedrijf verkopen...
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Kasé5 » vr okt 16, 2020 14:22

Ken er hier wel stuk of 5 (allemaal van onze leeftijd Jan :wink: ) die zo'n constructie gemaakt hebben. Allemaal bedrijven die nooit wat overhielden maar nu leven als God in Frankrijk. Dingetje is wel dat ze agrarisch ondernemer moeten blijven.... Ondernemen bestaat dan meestal uit aanschaf nieuwe auto, 2 nieuwe e-bikes en grote verbouwing van voorhuis :) Dus Jan :) :idea:
Kopende partij begrijp ik wat minder, betalen omgerekend meer dan 200 per kg P. Vergelijkbaar met ijzer kopen waar je geen geld voor hebt maar dat is letterlijk wat meer ingeburgerd.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » vr okt 16, 2020 14:31

Kasé5 schreef:Ken er hier wel stuk of 5 (allemaal van onze leeftijd Jan :wink: ) die zo'n constructie gemaakt hebben. Allemaal bedrijven die nooit wat overhielden maar nu leven als God in Frankrijk. Dingetje is wel dat ze agrarisch ondernemer moeten blijven.... Ondernemen bestaat dan meestal uit aanschaf nieuwe auto, 2 nieuwe e-bikes en grote verbouwing van voorhuis :) Dus Jan :) :idea:
Kopende partij begrijp ik wat minder, betalen omgerekend meer dan 200 per kg P. Vergelijkbaar met ijzer kopen waar je geen geld voor hebt maar dat is letterlijk wat meer ingeburgerd.

Heb begrepen dat ze marktwaarde betalen :yes:verkopende partij smeert dan de ,,verkoop,, uit op meerdere jaren.
jan.nl

Berichtdoor W.A » vr okt 16, 2020 16:18

Leuke oplossing ja.. Maar 1 koe / jr. In het artikel, dekt dat de oplopende kosten ja..??

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor melker » vr okt 16, 2020 18:48

Voor de verleaser ook lucratief, eigenlijk zouden boeren als Jan, Kase en ondergetekende dat ook moeten doen :yes: De laatste jaren tot pensioen nog behoorlijk inkomen zonder werk en je helpt ambitieuze jonge boeren verder. Grond nog maar even vasthouden :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kasé5 » vr okt 16, 2020 19:55

Precies Meine, dat bedoelde ik hier dus ook :) .
Toen mijn even oude collega's dat deden plaatsten wij nieuwe robots :roll: :roll:
Gekke fanatiekelingen die VTFers :mrgreen:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » vr okt 16, 2020 21:49

W.A schreef:Leuke oplossing ja.. Maar 1 koe / jr. In het artikel, dekt dat de oplopende kosten ja..??

Boer die door wil moet investeren anders komt hij hij bij de stoppers,vroeger kon je nog geld verdienen met aflossen,maar dat lukt niet meer,nu is het gas op de krukas of afzwaaien... :|
jan.nl

Berichtdoor jan.nl » vr okt 16, 2020 21:55

melker schreef:Voor de verleaser ook lucratief, eigenlijk zouden boeren als Jan, Kase en ondergetekende dat ook moeten doen :yes: De laatste jaren tot pensioen nog behoorlijk inkomen zonder werk en je helpt ambitieuze jonge boeren verder. Grond nog maar even vasthouden :yes:

Ja,kunnen we onze vakantie dagen die we nog te goed hebben ook weer opmaken :D
jan.nl

Berichtdoor auke » vr okt 16, 2020 22:18

jan.nl schreef:Heb ergens ook gelezen dat er boeren zijn die hun grond verkopen(en duur terug huren) om daarmee rechten aan te schaffen,dus eigenlijk het fundament onder het bedrijf verkopen...

fundament verkopen valt een beetje mee Jan denk ik. Net als dat dure terug huren.
Hangt allemaal af van de situatie natuurlijk maar je kunt er wel wat geld tussen weghalen. Als je daarmee de rechten kunt kopen die je nodig bent?
verkoop een veldkavel van bijv 5 ha aan Fagoed . Haal je er een ton of 2 tussen weg. weer terug huren voor 1.000 euro per ha

Onder de streep houd je meer geld over. Zo kun je de waardestijging van de grond nu al gebruiken ipv na je 66 als je stopt

Banken worden steeds lastiger in het uitlenen dus je zult iets moeten als je iets wilt
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor W.A » za okt 17, 2020 08:10

jan.nl schreef:
W.A schreef:Leuke oplossing ja.. Maar 1 koe / jr. In het artikel, dekt dat de oplopende kosten ja..??

Boer die door wil moet investeren anders komt hij hij bij de stoppers,vroeger kon je nog geld verdienen met aflossen,maar dat lukt niet meer,nu is het gas op de krukas of afzwaaien... :|
Bedoel jij dat die 1 koe/ jaar..gas op de krukas is? Dat zal toch zeker niet..

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Henk » za okt 17, 2020 11:30

auke schreef:
fundament verkopen valt een beetje mee Jan denk ik. Net als dat dure terug huren.
Hangt allemaal af van de situatie natuurlijk maar je kunt er wel wat geld tussen weghalen. Als je daarmee de rechten kunt kopen die je nodig bent?
verkoop een veldkavel van bijv 5 ha aan Fagoed . Haal je er een ton of 2 tussen weg. weer terug huren voor 1.000 euro per ha

Onder de streep houd je meer geld over. Zo kun je de waardestijging van de grond nu al gebruiken ipv na je 66 als je stopt

Banken worden steeds lastiger in het uitlenen dus je zult iets moeten als je iets wilt

Huren voor € 1000 per ha is hier down south wishfull thinking :wink:
Maar investeerders werken overal hetzelfde :idea:
Wanneer jij je hen grond aanbied mag jij kiezen wat je ervoor wil hebben. Het maximale of het minimale.
Je betaalt sowieso 2% aan pacht bij investeringspartijen. Dus in Auke's geval gaat t ws over land van € 50.000/ha. Vaak is de waarde dan 6 euro de meter waarvan 1 euro de meter als waarde bij de verkoper achterblijft.

Deze waarde, vaak het erfpachtrecht, kun je verkopen wanneer je er mee wenst te stoppen. Daar bovenop kun je geld voor goodwill vragen. Een erfpachtcontract wat bijv. nog 50 jaar loopt, of zoals je hier nog wel es ziet, oneindig is, willen kopers voor deze zekerheid best betalen.
Sommige boeren kiezen ervoor om bijv. 1,50 of 2 euro de meter erin te laten zitten. Dat betekent in onze regio 7,5 - 8 euro de meter minus de 1,5-2 euro is 6 euro de meter vangen en betaal je daar 1200 per ha pacht over.

Omdat hier de grondprijzen hoog zijn is (erf)pacht hier al jaren heel normaal. Net als in de polders bijvoorbeeld :yes:
In andere provincies willen boeren daar nogal spastisch over doen. Meestal de wat oudere boer die ooit het land voor n prikkie kreeg van zn ouders en nu trots en bezadigd achterover gaan hangen. En ja, zws val ook ik in deze catagorie :oops:

Punt is dat de hedendaagse jonge garden vaak het dubbele aan vermogen moeten overnemen dan dat de oude garde ooit deed.
Iedereen weet dat onze sector never nooit aan de inflatie mee deed wanneer we over inkomsten praten. Dus kun je op je vingers natellen dat overname steeds moeilijker wordt.
Nam Pietje vroeger 30 bunder over tegen wvs 25.000-30.000 per bunder, tegenwoordig moet dat bedrag maal 2,20371 :idea:
En vaak is er in bunders gegroeid en zit er meer waarde in de stenen.

En dan wordt het kiezen :yes: Geven we Jantje een nóg groter voordeel tov de andere kinderen? Laten de ouders maximaal ev in het bedrijf zitten als lening? Of moet Jantje er zelf maar uit zien te komen?
Wanneer Jantje het zelf moet oplossen en een courante farm van 40 ha plus gebouwen voor 100 mk, vee en inventaris moet overnemen, is Jantje minstens 2 miljoen weiter. Zit ie meteen al aan een 2 euro de liter schuld vast.

Dat Jantje dan iets inventiefs gaat bedenken is niet meer dan normaal wanneer je een echte ondernemer bent :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie