Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor jvt » za dec 05, 2020 19:04

MelkboerLuc schreef:en zo zou het wel eens kunnen dat Milcobel in één klap 10 miljoen liter melk minder "overschotmelk" binnen krijgt
https://www.lafranceagricole.fr/actuali ... 19141.html : vechten al 6 jaar om hun vergunning te verkrijgen.
Ik hoor ook geluiden dat ongeveer 100 miljoen liter melk van Milco zou vertrekken naar die andere (Waalse) melkerij die al ophaalt in de streek. Erg pijnlijk dat dit veelal op enkele km's van de eigen cooperatieve fabriek gebeurt..
De reden: Milcobel moet zijn "overschotmelk" in poeder duwen en dat brengt niet genoeg op. Ook mozarella (30-40% van de Milco productie) is het kneusje in het corona-tijdperk vanwege minder consumptie van luxe strooi-kaas op de pizza's
Wat zal LDA doen om de "nieuwe" melk te verwerken? Een poedertoren bouwen (of in gebruik nemen want ze zijn er mee bezig) en mozarella gaan maken.
Een boekhoudkantoor dat ik hier niet zal vernoemen heeft in onze provincie nog een 70-100 tal melkveehouderij projecten klaar staan of on-hold staan om bij gunstige signalen onmiddellijk "uit de startblokken te schieten"
Het worden ongetwijfeld nog spannende tijden met de Vlaamse melk.

boekhoudkantoor wat je noemt kent al jaren maar 1 motto, schaalvergroting en kostprijsverlaging. Is ook het beste, kunnen klanten personeel aannemen en dan makkelijker weg van bedrijf om mee te gaan met de reizen die zelfde boekhoudkantoor organiseert :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Poekske » za dec 05, 2020 19:27

Kweet ook al wie het is :mrgreen: je eigen idee volgen ipv allerhande lapzwansende mapmannen die alsmaar het geld uit je zakken halen te geloven en volgen :cheers:
Poekske

Berichtdoor Wim R » za dec 05, 2020 20:15

Frans V schreef:Hier hebben ze 3 maanden na afschaffing alweer een quotum ingevoerd, ik kan je verzekeren dat dit de rentabiliteit van koeien melken niks heeft verbeterd.

Tja na drie maanden het fosfaat quotum en nu worden we weer genekt door stikstof, straks misschien nog wat anders. De grote droom om in NL vrij te kunnen melken is bij vele al snel over gegaan in een nachtmerrie. Als je een beetje nuchter na gedacht had had je dat wel kunnen verwachten. Plus de sector kampt al jaren met het grootste probleem en dat is een te hoge kostprijs. Jammer genoeg lukt het onze belangenbehartigers niet om aan bovenstaande kostprijs verhogende regelgeving een einde te krijgen. Van onze melkcooperatie krijgen we ook enkel kostprijsverhogende maatregelen op gelegd. Lijkt dat de schaalvergroting de kostprijsverhoging niet voor blijft en er zijn enkel verliezers. Jammer maar als het onderpand qua grond de helft minder was in de melkveehouderij waren er al veel meer klappen gevallen in NL .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor MelkboerLuc » zo dec 06, 2020 12:18

jvt schreef:
boekhoudkantoor wat je noemt kent al jaren maar 1 motto, schaalvergroting. Is ook het beste, kunnen klanten personeel aanschaffen en dan makkelijker weg van bedrijf om mee te gaan met de reizen die zelfde boekhoudkantoor organiseert :wink:

Poekske schreef:Kweet ook al wie het is :mrgreen: je eigen idee volgen ipv allerhande lapzwansende mapmannen die alsmaar het geld uit je zakken halen te geloven en volgen :cheers:

ik denk dat wij het niet over hetzelfde kantoor hebben (dus geen 4 letterwoord)
Maar als diegene die jij bedoelt ook nog eens 100 dossiers lopende hebben
dan is een prijs van 27/29,5 cent voor de melk misschien nog niet weinig genoeg?
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Poekske » zo dec 06, 2020 12:47

Waarom zouden ze meer betalen als het product toch geleverd word en er nog bijgebouw word?
Poekske

Berichtdoor edward28 » zo dec 06, 2020 18:14

MelkboerLuc schreef:
jvt schreef:
boekhoudkantoor wat je noemt kent al jaren maar 1 motto, schaalvergroting. Is ook het beste, kunnen klanten personeel aanschaffen en dan makkelijker weg van bedrijf om mee te gaan met de reizen die zelfde boekhoudkantoor organiseert :wink:

Poekske schreef:Kweet ook al wie het is :mrgreen: je eigen idee volgen ipv allerhande lapzwansende mapmannen die alsmaar het geld uit je zakken halen te geloven en volgen :cheers:

ik denk dat wij het niet over hetzelfde kantoor hebben (dus geen 4 letterwoord)
Maar als diegene die jij bedoelt ook nog eens 100 dossiers lopende hebben
dan is een prijs van 27/29,5 cent voor de melk misschien nog niet weinig genoeg?

MTC zal werk hebben dan om af te dekken.
edward28

Berichtdoor dieterv » wo dec 09, 2020 17:02

MelkboerLuc schreef:en zo zou het wel eens kunnen dat Milcobel in één klap 10 miljoen liter melk minder "overschotmelk" binnen krijgt
https://www.lafranceagricole.fr/actuali ... 19141.html : vechten al 6 jaar om hun vergunning te verkrijgen.
Ik hoor ook geluiden dat ongeveer 100 miljoen liter melk van Milco zou vertrekken naar die andere (Waalse) melkerij die al ophaalt in de streek. Erg pijnlijk dat dit veelal op enkele km's van de eigen cooperatieve fabriek gebeurt..
De reden: Milcobel moet zijn "overschotmelk" in poeder duwen en dat brengt niet genoeg op. Ook mozarella (30-40% van de Milco productie) is het kneusje in het corona-tijdperk vanwege minder consumptie van luxe strooi-kaas op de pizza's
Wat zal LDA doen om de "nieuwe" melk te verwerken? Een poedertoren bouwen (of in gebruik nemen want ze zijn er mee bezig) en mozarella gaan maken.
Een boekhoudkantoor dat ik hier niet zal vernoemen heeft in onze provincie nog een 70-100 tal melkveehouderij projecten klaar staan of on-hold staan om bij gunstige signalen onmiddellijk "uit de startblokken te schieten"

Milcobel zegt altijd dat de zwakke prijs komt door het feit dat ze teveel bulkproducten moeten maken zoals melkpoeder, dat ze meer moeten inzetten op consumentenproducten.
LDA beweert dat ze het momenteel goed doen omdat ze zich vooral focussen op de bulkproducten zoals poeder en boter en vanaf eind volgend jaar hebben ze 300milj liter extra nodig voor de nieuwe mozarellafabriek, consumentenproducten slorpen teveel marketingbudget op volgens hen... begrijpe wie kan.
Er is momenteel een serieuze leegloop aan de gang bij Milcobel, en niet alleen naar LDA, elk alternatief is momenteel goed genoeg.
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » wo dec 09, 2020 18:55

Kweenie pezies wah LCA doe maar issut geen tied om LDA en Milcobel te laten fuseren :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor hulsteins » zo dec 13, 2020 20:01

Die ferme des 1000 vaches hadden er maar 500

Maar ik neem aan dat jullie ook weten dat Milcobel simpelweg en eenzijdig de ophaalcontracten
aan al hun noord-franse boeren opzegt.
44 miljoen liter in totaal , ik schat 60 boeren
(en die schijnen 't nog verrekte lastig te hebben om een nieuwe afnemer te vinden)

goed voorbeeld doet goed volgen
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor opelmanta » zo dec 13, 2020 20:10

Dit vind Eddy Leloup er van:

Eddy Leloup, directeur Milk&Farms

Suite aux informations dans la presse française concernant l'arrêt des activités de la ’ferme des 1000 Vaches’, la suivante:
1. L’exploitation laitière concernée, membre-fournisseur de Milcobel, a elle-même notifié sa résiliation à Milcobel: Milcobel respecte la décision et les actions de chacun de ses membres.
2. Contrairement à certaines insinuations, Milcobel n'a nullement l'intention de remettre en cause sa collecte de lait auprès ces fournisseurs français. Les fournisseurs français sont membres à part entière et, en tant que coopérative, Milcobel respecte l'engagement mutuel entre ces membres et la coopérative. Jacques tombe. Le cheval tombe aussi.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Richt » zo dec 13, 2020 20:14

opelmanta schreef:Dit vind Eddy Leloup er van:

Eddy Leloup, directeur Milk&Farms

Suite aux informations dans la presse française concernant l'arrêt des activités de la ’ferme des 1000 Vaches’, la suivante:
1. L’exploitation laitière concernée, membre-fournisseur de Milcobel, a elle-même notifié sa résiliation à Milcobel: Milcobel respecte la décision et les actions de chacun de ses membres.
2. Contrairement à certaines insinuations, Milcobel n'a nullement l'intention de remettre en cause sa collecte de lait auprès ces fournisseurs français. Les fournisseurs français sont membres à part entière et, en tant que coopérative, Milcobel respecte l'engagement mutuel entre ces membres et la coopérative. Jacques tombe. Le cheval tombe aussi.

Dat heb ik ook gelezen bij veeteelt, op elke andere site lees ik dat milcobel alle leveranciers in noord Frankrijk niet meer gaat ophalen vanaf begin 2021
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor hulsteins » zo dec 13, 2020 20:34

ik ben ook bang dat Eddy een wolf in schaapskleren is
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » ma dec 14, 2020 08:46

hulsteins schreef:ik ben ook bang dat Eddy een wolf in schaapskleren is

Toepasselijke naam heeft ie dan
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » ma dec 14, 2020 09:14

Grootmoeder wat heeft u grote oren. Jean le Mouton is de wolf in schaapskleren, Eddy denkt dat ie een wolvenpakje aan heeft.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor MelkboerLuc » di dec 15, 2020 10:24

Hier begrijp je toch echt geen barst van:
- Campina heeft al 2 poedertorens gesloten in Ndl
- en wil een poedertoren in Aalter verkopen aan A-Ware. Realisatie voorjaar 2021. Dus A-ware nieuwe aankooppartij in Vlaanderen?
- Als deze toren voor Campina misschien niet winstgevend is, hoe loopt het dan na overname door A-Ware?
- Worden de melkveehouders/leveraars "meeverkocht" of "overgelaten aan de nieuwe producent?
- wordt de poederproductie uitgebreid of geoptimaliseerd en welke gevolgen heeft dit voor de Milcobel-poedertoren-leveranciers?
- dit vraag ik mij af omdat Milcobel op zijn poeder geen winst kan maken, zelfs met een zeer recente toren
- en ondertussen staat een gesponsorde vrolijke advertentie op Fb dat Farmel actief op zoek is naar (weide)melk in Vlaanderen.
- wie zal de door Milcobel afgestoten leveranciers in Noord Frankrijk opvangen. LDA? Franse melkerij?
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie