stikstof rechten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

stikstof rechten

Berichtdoor john jakobs » vr okt 04, 2019 20:27

we hebben er weer een quotum bij stikstof https://veeteelt.nl/economie/nieuws/vri ... stofaanpak
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Re: stikstof rechten

Berichtdoor john jakobs » vr okt 04, 2019 20:28

toch raar iedereen heeft die rechten en aantallen toch in de vergunning vast liggen ,zouden de latente rechten nu in een keer weg zijn
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor jan.nl » vr okt 04, 2019 20:56

john jakobs schreef:toch raar iedereen heeft die rechten en aantallen toch in de vergunning vast liggen ,zouden de latente rechten nu in een keer weg zijn

Lijkt op onbehoorlijk bestuur :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor pinguin » vr okt 04, 2019 22:11

jan.nl schreef:
john jakobs schreef:toch raar iedereen heeft die rechten en aantallen toch in de vergunning vast liggen ,zouden de latente rechten nu in een keer weg zijn

Lijkt op onbehoorlijk bestuur :yes:
Als je een onherroepelijke NB vergunning hebt liggen ze vast, heb je een vergunning via melding onder de pas dan niet! Dan val je in principe terug op je laatste onherroepelijke vergunning, latente ruimte in de pas ben je naar alle waarschijnlijkheid kwijt, het verschil tussen je laatste onherroepelijke vergunning en je werkelijk gerealisseerde aantallen zijn nog een discussie punt waar over besloten wordt na inventarisatie en per bedrijfsituatie (afstand n2000 gebied etc) dit is hoe ik t kort interpreteer Let op dit is mijn conclusie en geen garantie !

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor john jakobs » za okt 05, 2019 03:32

hier hebben ze de boeren die dicht bij die gebieden zitten al bijna allemaal uitgerookt op hoeveel km zou je dan in de gevarenzone zitten
john jakobs

Berichtdoor lienhoeve » za okt 05, 2019 10:12

john jakobs schreef:we hebben er weer een quotum bij stikstof https://veeteelt.nl/economie/nieuws/vri ... stofaanpak

In dit artikel op veeteelt.nl staat "....gaat de overheid 4 oktober 2019 als referentiedatum hanteren.Het aantal dieren dat volgens RVO op deze datum op naam van de veehouder geregistreerd staat, is daarbij leidend"

Volgens mij staat in de brief van Schouten alleen dat 4 oktober leidend is voor het aantal dier-en/of fosfaatrechten. In de brief wordt volgens mij niet gesproken over aanwezige/geregistreerde dieren.

Wie kan me verder helpen?
power to the bauer
lienhoeve

Beroep: duurzame boer
Interesses: duurzaam boeren, alles duurzaam

Berichtdoor pinguin » za okt 05, 2019 10:21

Ik had ook begrepen dier en fosfaatrechten niet werkelijk aantal dieren uit de kamerbrief

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Kees99 » za okt 05, 2019 11:25

pinguin schreef:Ik had ook begrepen dier en fosfaatrechten niet werkelijk aantal dieren uit de kamerbrief

Je hebt dierrechten [varkens] en fosfaat rechten.
Kees99

Berichtdoor arnoud » za okt 05, 2019 11:41

arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » za okt 05, 2019 12:54

lienhoeve schreef:
john jakobs schreef:we hebben er weer een quotum bij stikstof https://veeteelt.nl/economie/nieuws/vri ... stofaanpak

In dit artikel op veeteelt.nl staat "....gaat de overheid 4 oktober 2019 als referentiedatum hanteren.Het aantal dieren dat volgens RVO op deze datum op naam van de veehouder geregistreerd staat, is daarbij leidend"

Volgens mij staat in de brief van Schouten alleen dat 4 oktober leidend is voor het aantal dier-en/of fosfaatrechten. In de brief wordt volgens mij niet gesproken over aanwezige/geregistreerde dieren.

Wie kan me verder helpen?

Intern salderen (Wat is intern salderen :?: )

Met ingang van 11 oktober wordt intern salderen weer mogelijk. Uitgangspunt hierbij is de feitelijk gerealiseerde capaciteit. Stalcapaciteit die boven de vergunning uitgaat, telt niet mee. Latente, niet gebruikte ruimte in de vergunning vervalt dus bij salderen. Volgens de brief van de minister telt daarbij de stalcapaciteit, niet het aantal dieren. Als peildatum hiervoor geldt de verschijningsdatum van de brief: 4 oktober. De latente ruimte blijft ongemoeid zolang er niet gesaldeerd wordt.
De minister noemt enkele uitzonderingen op de regel dat latente ruimte vervalt bij intern salderen:
Op 4 oktober was het project nog niet helemaal gerealiseerd, maar heeft de initiatiefnemer wel aantoonbaar stappen gezet met het oog op volledige realisatie.
Op 4 oktober is nog niet begonnen met de realisatie van een uitbreidingsproject, maar waren daarvoor wel al aantoonbaar onomkeerbare (investerings)verplichtingen aangegaan.
Het project is nodig voor de realisatie van de doelen in een Natura 2000-gebied (bijvoorbeeld bedrijfsverplaatsing in het kader van natuurherstelmaatregelen).

Extern salderen

Extern salderen wordt weer mogelijk. Ook hierbij is de feitelijk gerealiseerde stalcapaciteit binnen de vergunning het uitgangspunt. Bij extern salderen wordt 30% afgeroomd. Zo wil de minister de totale emissie en depositie verminderen. Het extern salderen moet passen binnen ‘bestaande gebiedsprocessen’. “Binnen deze gebiedsgerichte aanpak worden vraag en aanbod bij elkaar gebracht en wordt ondersteuning geboden vanuit het Rijk”, schrijft de minister. Lukraak ammoniakrechten verzilveren wil het kabinet voorkomen.

Bij extern salderen zit wel een addertje onder het gras. Niet alleen worden de ammoniakrechten afgeroomd, ook gaan de fosfaat- en dierrechten vervallen. Dit betekent dus meteen een feitelijke inkrimping van de veestapel, ook van de melkveestapel. De minister komt hiervoor ‘op zeer korte termijn’ met een wetsvoorstel.
Om te voorkomen dat ondernemers vooruitlopend op het extern salderen hun rechten verkopen, zal worden uitgegaan van het aantal dieren of fosfaatrechten dat op 4 oktober 2019 op naam van het bedrijf bij RVO.nl geregistreerd staan. “Het inwerkingtreden van deze wetgeving is conditioneel voor het mogelijk maken van extern salderen met landbouwbedrijven. Het Rijk zal in overleg met provincies bespreken hoe om te gaan met vrijkomende stallen”, schrijft de minister.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pinguin » za okt 05, 2019 13:09

Intern salderen is als je bijvoorbeeld van roostervloer naar emissie arme vloer gaat je t verschil in emissie mag groeien in dieren

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor G.U. » za okt 05, 2019 13:15

pinguin schreef:Intern salderen is als je bijvoorbeeld van roostervloer naar emissie arme vloer gaat je t verschil in emissie mag groeien in dieren

Juist. En als lnv of rvo dat wil keren plegen ze diefstal :!: :twisted:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor sivert » za okt 05, 2019 13:45

arnoud schreef:https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/10/05/tjeerd-de-groot-sluit-verplichte-sluiting-niet-uit
Van-daag :shock:

Oftewel hij wil het nertsenhouderij scenario achter de hand houden. Je snapt niet dat die psychopaat (komen ook veel voor in de top van het bedrijfsleven) directeur kon zijn van de NZO (n) . Met zulke denkbeelden kan hij dus ook nooit goed hebben kunnen functioneren bij de NZO. Wat ik mij afvraag is welke krachten hier achter zitten. Het komt op mij over alsof minister Schouten helemaal niets in heeft te brengen en meer een soort marionet is van bepaalde krachten die blijkbaar de landbouw weg willen hebben om zelf extra milieuruimte te verwerven.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » zo okt 06, 2019 13:46

sivert schreef:
arnoud schreef:https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/10/05/tjeerd-de-groot-sluit-verplichte-sluiting-niet-uit

Oftewel hij wil het nertsenhouderij scenario achter de hand houden. Je snapt niet dat die psychopaat (komen ook veel voor in de top van het bedrijfsleven) directeur kon zijn van de NZO (n) . Met zulke denkbeelden kan hij dus ook nooit goed hebben kunnen functioneren bij de NZO. Wat ik mij afvraag is welke krachten hier achter zitten. Het komt op mij over alsof minister Schouten helemaal niets in heeft te brengen en meer een soort marionet is van bepaalde krachten die blijkbaar de landbouw weg willen hebben om zelf extra milieuruimte te verwerven.

https://www.youtube.com/watch?v=fjFkLRo ... UVKxAvzzG0

Kijk naar dit filmpje en je snapt precies waarom figuren als De Groot en Calon geïnfiltreerd zijn/waren...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor lienhoeve » ma okt 07, 2019 15:36

Henk schreef:
sivert schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=fjFkLRo ... UVKxAvzzG0

Lijkt wel erg veel op complotdenken en wij zijn daar nu, gezien de omstandigheden, wel ontvankelijk voor. Maar die Tom Zwitser lijkt mij nou niet de meest betrouwbare gast... En hoe komt hij aan deze informatie?????
power to the bauer
lienhoeve

Beroep: duurzame boer
Interesses: duurzaam boeren, alles duurzaam

Volgende

Keer terug naar Koe en economie