Optimale ALVA 23 maanden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Optimale ALVA 23 maanden

Berichtdoor Jaap » do feb 11, 2021 23:02

Een Duitse studie meldt dat de optimale Afkalfleeftijd Vaarzen (ALVA) tussen de 22 en 23 maanden ligt. Vaarzen ouder laten afkalven levert wel een hogere vaarzenlijst op, maar de totale levensproductie ligt duidelijk lager.

https://veeteelt.nl/economie/nieuws/hoogste-levensproductie-bij-afkalfleeftijd-van-22-tot-23-maanden

Ik vond het wel opmerkelijk. Jonger afkalven scheelt opfokkosten dat is logisch, maar het zorgt uiteindelijk ook nog voor een hogere levensproductie.
Waarom lukt het dan bijna niemand om de gemiddelde ALVA op 2 jaar te krijgen, laat staan op 22 tot 23 maanden?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Re: Optimale ALVA 23 maanden

Berichtdoor Flyinghollander » do feb 11, 2021 23:57

bij jonger moet je nog uit kijken ivm tanden wissel, moet je niet krijgen in piek van afkalven
Flyinghollander

Berichtdoor opelmanta » vr feb 12, 2021 03:04

Crv heeft ergens wel een zelfde onderzoek. Conclusie omdraaien kan ook.
Maak je betere koeien door ze op 23 maand te laten kalven of kalven de betere koeien uit zichzelf op 23 maand af?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor king » vr feb 12, 2021 08:17

opelmanta schreef:Crv heeft ergens wel een zelfde onderzoek. Conclusie omdraaien kan ook.
Maak je betere koeien door ze op 23 maand te laten kalven of kalven de betere koeien uit zichzelf op 23 maand af?

je zal ze toch in ieder geval moeten insemineren(laten dekken), anders kalven ze niet :mrgreen:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2021 09:38

Geldt vermoedelijk onder ideale omstandigheden met een topveehouder die het 200% in de vingers heeft :yes: en dan ga ik al op 3 punten mank... :oops: :wink:

ALVA is overigens maar één van de vele factoren die tot een goed saldo kunnen leiden :yes: en ik ben er van overtuigd dat elke veehouder een bepaald punt heeft waar hij op uitblinkt :yes: (y)
Bijv je kunt een ALVA hebben van 22 maanden maar de winst door de plee spoelen omdat je te duur voert of juist te goedkoop.

Veehouders die écht op alle punten uitblinken zijn verrekte dun gezaaid :idea: Maar ook wij zijn gewoon maar mensen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » vr feb 12, 2021 10:00

Ben natuurlijk ook grote prutser, maar afgelopen voorjaar halve koppel jongvee gedekt door stiertje van maand of 9, zag hem zelf nooit dekken maar stuk of 30:heeft ie toch te pakken gehad. Afkalven viel mee en productie ook, afkalf leeftijd varieerde van 18 maand tot 21. Nu ze rond half jaar melk zijn zie je er qua formaat niet veel meer van.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2021 10:03

Dan hoor ik bij de zelfde groep als Henk 24 maand is jong genoeg ik heb het geprobeerd met de grootste pinken iets eerder te insemineren maar dan zijn ze bij mij nog niet klaar als ze kalven ,nee 24 25 maand is prima
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » vr feb 12, 2021 11:06

Bij ons zijn de beste pinken zijn klaar om met 13 mnd te insenineren, en doen het ook het beste en blijven langst lopen.
Hoe ouder hoe slechter ze het doen. Als ze bij ons met 18 mnd niet drachtig zijn gaan ze weg. Je moet ze naturlijk wel
voldoende eiwit geven zodat ze in de hoogte groeien en niet vervetten.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » vr feb 12, 2021 11:07

Gemiddelde alva is 26 maand toch. En Nederland heeft toch de hoogste levensproductie...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor wit » vr feb 12, 2021 11:14

G.U. schreef:Gemiddelde alva is 26 maand toch. En Nederland heeft toch de hoogste levensproductie...

Kan dus nog hoger :mrgreen:

Hier kalven de vaarzen al 20 jr op 1.11 tot 2.00 jaar af :yes:
Gewoon een kwestie van op tijd beginnen met insemineren :wink:
Blijkt dan later dat de vaarzen tegenvallen , zul je misschien iets aan de opfok moeten veranderen :mrgreen:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Roderick » vr feb 12, 2021 12:29

boer pieter schreef:Dan hoor ik bij de zelfde groep als Henk 24 maand is jong genoeg ik heb het geprobeerd met de grootste pinken iets eerder te insemineren maar dan zijn ze bij mij nog niet klaar als ze kalven ,nee 24 25 maand is prima

Dan toch maar eens naar opfok kijken.
Vaarzen moeten makkelijk met 22 of 23 maanden kalven en het goed doen.
Zoniet gaat er ergens in de opfok iets mis.

@Henk
Klopt, we hebben allemaal sterke en zwakkere punten, maar voor de zwakkere punten zijn weer mensen te vinden die daar WEL heel goed in zijn.
Zij maken de protocols samen met jou, en jij volgt die heel netjes op. (y)
Maar ja, als je blind anti advies bent, en altijd alleen je eigen kop volgt gaat dat ook niet altijd vanzelf :roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2021 14:04

In theorie heb je tuuk gelijk Rody :yes: maar in de praktijk zijn we allemaal maar mensen en geen robots.
Dat eeuwige mapmanadvies van max liters per koe melken kan niet elke veehouder iets mee :no: Toen we nog intensief waren molken we ook in de top 10 maar de kosten liepen de spuigaten uit.
Dan moet je gewoon de wijste zijn en iets bedenken waarbij je financieel wel mee kunt :yes: Strebers zijn er al zat in de wereld en het gros wordt er nou niet bepaald gelukkig van :no: maar rent mee in de ratrace omdat de massa dat nu eenmaal doet en we van alle kanten horen dat het zo moet :roll: kortom geen lef om een eigen plan te durven trekken.

En ik loop lang zat mee om te weten dat échte goeie mapmannen zeldzaam zijn :idea:
Op voeding had je vroegah Aart Malestein :yes: die snapte precies waar ie mee bezig was (y) en het altijd had over een optimale productie ipv een maximale productie :yes: Hij kon oeverloos praten over de spijsvertering, voerbenutting en het sturen op gehalten :yes: (y)
Het gros kan alleen maar het woord van de werkgever verkondigen en laten hun computer de gewenste cijfertjes uitbraken, onderbouwd met hetgeen ze op hun opleiding hebben geleerd. Jarenlang bij de CHV meegedraaid in dat saldo dingus programma, geen idee hoe dat ook alweer heette :? zodat ik keer op keer kon zien dat het financieel top liep :yes: maar na jaren elke keer dat riedeltje ben je daar wel klaar mee en zit je niet meer te wachten op de voorspelbaarheid.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2021 15:05

Henk schreef:In theorie heb je tuuk gelijk Rody :yes: maar in de praktijk zijn we allemaal maar mensen en geen robots.
Dat eeuwige mapmanadvies van max liters per koe melken kan niet elke veehouder iets mee :no: Toen we nog intensief waren molken we ook in de top 10 maar de kosten liepen de spuigaten uit.
Dan moet je gewoon de wijste zijn en iets bedenken waarbij je financieel wel mee kunt :yes: Strebers zijn er al zat in de wereld en het gros wordt er nou niet bepaald gelukkig van :no: maar rent mee in de ratrace omdat de massa dat nu eenmaal doet en we van alle kanten horen dat het zo moet :roll: kortom geen lef om een eigen plan te durven trekken.

En ik loop lang zat mee om te weten dat échte goeie mapmannen zeldzaam zijn :idea:
Op voeding had je vroegah Aart Malestein :yes: die snapte precies waar ie mee bezig was (y) en het altijd had over een optimale productie ipv een maximale productie :yes: Hij kon oeverloos praten over de spijsvertering, voerbenutting en het sturen op gehalten :yes: (y)
Het gros kan alleen maar het woord van de werkgever verkondigen en laten hun computer de gewenste cijfertjes uitbraken, onderbouwd met hetgeen ze op hun opleiding hebben geleerd. Jarenlang bij de CHV meegedraaid in dat saldo dingus programma, geen idee hoe dat ook alweer heette :? zodat ik keer op keer kon zien dat het financieel top liep :yes: maar na jaren elke keer dat riedeltje ben je daar wel klaar mee en zit je niet meer te wachten op de voorspelbaarheid.

helemaal mee eens gaat er bij mij om wat er aan het eind van het jaar overblijft ,en daar kan ik heel goed mee komen
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » vr feb 12, 2021 15:22

Ik snap eerlijk gezegd niet wat er moeilijk aan is om jv onder de 24 mnd te laten afkalven ,zelfs wij kunnen dat en wij doen daar totaal geen moeite voor :no:jongvee showt makkelijk tocht en worden meest met 1 ins drachtig is toch nix ingewikkelds aan :shock: :?
Je laat gewoon geld liggen als ze over 24 gaan ,kun je allerlei excuses maken maar dat is een feit :yes:
Maar je leest hier hetzelfde als het over gem. dagen aan de melk gaat ,allerlei redenen dat het wel ok is dat dat zo hoog is maar zijn gewoonweg excuses voor een ietwat falend beleid :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » vr feb 12, 2021 15:23

Henk schreef:In theorie heb je tuuk gelijk Rody :yes: maar in de praktijk zijn we allemaal maar mensen en geen robots.

Heel verhaal Henk, maar dat heeft er eigenlijk nix mee te maken :no:
Elke dag langer dan nodig in opfok kost geld, dat weten we allemaal.
Goede adviseurs zijn overal, dat kan een vet, voerman of zelfs buurman/vrouw zijn.
Leren kun je overal :yes:

Buiten dat wordt ik vooral erg ongelukkig als de puntjes NIET op de i gezet worden. :yes: :oops: :oops:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Volgende

Keer terug naar Koe en economie