Optimale ALVA 23 maanden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Optimale ALVA 23 maanden

Berichtdoor opelmanta » vr feb 12, 2021 15:30

Arno schreef:jongvee showt makkelijk tocht en worden meest met 1 ins drachtig is toch nix ingewikkelds aan :shock: :?

Dat valt mij tegen. Tochtige koeien haal ik er veel gemakkelijker uit.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » vr feb 12, 2021 15:38

Jaap schreef:Een Duitse studie meldt dat de optimale Afkalfleeftijd Vaarzen (ALVA) tussen de 22 en 23 maanden ligt. Vaarzen ouder laten afkalven levert wel een hogere vaarzenlijst op, maar de totale levensproductie ligt duidelijk lager.

https://veeteelt.nl/economie/nieuws/hoogste-levensproductie-bij-afkalfleeftijd-van-22-tot-23-maanden

Ik vond het wel opmerkelijk. Jonger afkalven scheelt opfokkosten dat is logisch, maar het zorgt uiteindelijk ook nog voor een hogere levensproductie.
Waarom lukt het dan bijna niemand om de gemiddelde ALVA op 2 jaar te krijgen, laat staan op 22 tot 23 maanden?

Waar komt dit oorspronkelijk vandaan @Jaap, je kunt hier van alles van maken.

Als je echt wat wilt onderzoeken dan zet je in Januari 1.000 vaarskalveren aan in Kansas of zo. Insemineer je Januari erop willekeurig 100, Februari willekeurig 100 en dan iedere maand willekeurig 100 tot ze op zijn.

Dit soort onderzoek komt ieder jaar voorbij maar het blijft maar bij statistiek.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2021 16:06

Arno schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet wat er moeilijk aan is om jv onder de 24 mnd te laten afkalven ,zelfs wij kunnen dat en wij doen daar totaal geen moeite voor :no:jongvee showt makkelijk tocht en worden meest met 1 ins drachtig is toch nix ingewikkelds aan :shock: :?
Je laat gewoon geld liggen als ze over 24 gaan ,kun je allerlei excuses maken maar dat is een feit :yes:
Maar je leest hier hetzelfde als het over gem. dagen aan de melk gaat ,allerlei redenen dat het wel ok is dat dat zo hoog is maar zijn gewoonweg excuses voor een ietwat falend beleid :idea:

Ik denk omdat elk mens anders is :yes: Je hebt topfokkers die zweren bij 22 maanden afkalven en je hebt topfokkers die zweren dat ze minstens 24 maanden oud moeten zijn :yes:
Pinken drachtig krijgen is idd easy. Op een enkeling na moet dat met 1 ins. gepiept zijn :yes:

Lengte lactatie is ook zo'n dingetje :yes: Kheb zelf altijd naar een tkt van 365 dagen gestreefd. Maar legio andere veehouders vinden dat kul en noemen elke afkalving een risico. Ook hier op vtf :yes:

En wie heeft er dan gelijk :?: Zoveel mensen zoveel verschillen :yes:
En we pikken er allemaal hetgeen uit wat ons het beste past :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » vr feb 12, 2021 17:48

Nee hoor , is heel simpel, jv moet tussen 22-24 maanden kalven om geen geld te laten liggen.
En lage dim brengt meer op omdat verse koeien goedkoper melk maken dan hoge dim koeien, wederom laat je dus geld liggen, als je dat ok vind is daar nix mis mee maar financieel is het niet te verdedigen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2021 17:57

Falend beleid haha nee die gaat niet op , het heeft temaken met de omgeving en omstandigheden, als ik krap ruwvoer zou hebben dan zouden ze bv wat kv krijgen ,ook heb ik niet die drang ik zit er niet mee dan maar iets ouder afkalven,

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2021 18:00

Zijn ook mensen die wel gaan voor verlenging lactatie die zeggen ook dat dat financieel uit kan

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » vr feb 12, 2021 19:09

Hoogste levensproductie bij afkalfleeftijd van 22 tot 23 maanden
Vaarzen die afkalven op een leeftijd van 22 tot 23 maanden behalen de hoogste levensproductie.

Dat blijkt uit een analyse van de Duitse universiteit van Giessen van cijfers van 35.000 vaarzen die in 2010 voor de eerste keer gekalfd hadden.

Oude vaars is niet duurzaam
Gemiddeld bereikten de vaarzen, afkomstig van bedrijven met 100 koeien of meer, een levensproductie van 26.169 kg melk in 2,93 lactaties. Vaarzen die op 28 maanden afkalfden, hadden weliswaar de hoogste productie in de eerste lactatie (8703 kg melk), maar het duurzaamst bleken ze niet. Het waren juist de jongere vaarzen die afkalfden tussen de 22 en 23 die met ruim 28.000 kg melk de hoogste levensproductie realiseerden.

Te vroeg afkalven kost ook melk
Elke maand die de Duitse vaarzen later afkalfden dan 23 maanden, leverde een significant lagere levensproductie op, zo schrijven de onderzoekers in het vakblad Milchrind. Te jong afkalven gaat uiteindelijk ook ten koste van de levensproductie. Vaarzen die afkalfden op een leeftijd van 21 maanden of jonger, hadden met ruim 22.000 kg melk de laagste levensproductie.

Minder opfokkosten
In Duitsland ligt van oudsher de gemiddelde leeftijd bij afkalven ruim boven de twee jaar. Van de onderzochte vaarzen lag deze op 28,4 maanden. De onderzoekers wijzen er op dat het mes aan twee kanten snijdt bij het jonger laten afkalven van vaarzen: de vaarzen geven eerder melk waardoor de opfokkosten dalen en daarnaast stijgt ook nog eens de levensproductie.
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » vr feb 12, 2021 19:17

in 2010 voor 't eerst afkalfden ? :shock: :shock:

gemiddeld 2,93 lactaties en 26 000 liter , dus gemiddeld in 2013 al einde carrière

gemiddelde ALVA van de 35 000 vaarzen 28 maand :!:

alles in quotum tijd
en
in Duitsland dus meer variatie tussen bedrijven , grond , klimaat en dus voerkwaliteit

Veel bedrijven met wrsl 24 maand gemiddeld en ook veel bedrijven met >28 maand gemiddeld
:arrow:
Bedrijfsinvloed waarschijnlijk veel groter dan ALVA-invloed
dat is mijn mening
hulsteins

Berichtdoor jvt » vr feb 12, 2021 19:18

hier hebben we toen ze op soort van natuurweide liepen bewust pas met een 16 maanden bij de stier gedaan, toen we besloten om ook pinken gewoon netjes binnen te houden ook gekozen voor 22-23 maanden afkalven. Nu een herfstkuil die niet geweldig is en waarvan ze tot juni minimaal moeten vreten, is dus nog voor het gemak een maand of vijf, nu ff met 15 maanden bij de stier en niet eerder. Over paar maandjes mogen ze weer gerust terug naar 14 en dan 13
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor hulsteins » vr feb 12, 2021 19:35

opfokkosten dalen , dat hangt vooral af van de kosten van je voer

opfokkosten dalen , maar als ze daarna toch veel geven en ook nog eens net zo zwaar ontwikkelen ,
zullen de voerkosten per kg melk in die eerste lijst toch echt wel effe hoger zijn ,
wrsl veel hoger want dat kan dan alleen met hoogwaardig voer
dat is mijn mening
hulsteins

Berichtdoor arnoud » vr feb 12, 2021 19:39

Precies jvt.
Als je veel voer aankoopt ja dan moet dat goed spul zijn en kost veel geld.
Heb je veel(ext)gras en voer je t jv geen mais en kv is t n heel ander verhaal.
Gewoon wat onder de streep overblijft daar draait t om.
Daar zegt afkalfleeftijd niet veel
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor wit » vr feb 12, 2021 20:45

jv ouder als een jaar krijgt hier ook meestal najaarskuil aangevuld met stro :yes: en geen mais en kv :no:
En dat is geen belemmering om ze gewoon binnen de 24 mnd te laten afkalven.
lage vervanging en jong afkalven dan heb je weinig jv nodig :yes:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor coen dp » za feb 13, 2021 21:07

Jaap schreef:Een Duitse studie meldt dat de optimale Afkalfleeftijd Vaarzen (ALVA) tussen de 22 en 23 maanden ligt. Vaarzen ouder laten afkalven levert wel een hogere vaarzenlijst op, maar de totale levensproductie ligt duidelijk lager.

https://veeteelt.nl/economie/nieuws/hoogste-levensproductie-bij-afkalfleeftijd-van-22-tot-23-maanden

Ik vond het wel opmerkelijk. Jonger afkalven scheelt opfokkosten dat is logisch, maar het zorgt uiteindelijk ook nog voor een hogere levensproductie.
Waarom lukt het dan bijna niemand om de gemiddelde ALVA op 2 jaar te krijgen, laat staan op 22 tot 23 maanden?

conclusie gaat hier niet helemaal op :no:
lijstje van alle afgevoerde koeien afgelopen 10 jaar maar ff geselecteerd op Alva :yes: vervanging gem 16%

1.11 :arrow: 9 stuks 5.07 30578
2.00 :arrow: 40 stuks 7.01 45148
2.01 :arrow: 20 stuks 6.10 42764
2.02 :arrow: 17 stuks 7.03 44854
2.03 :arrow: 11 stuks 7.10 50295
>2.03 :arrow: 20 stuks 8,01 51516

ben wel benieuwd naar de ruwe data van Crv in deze :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Jaap » di feb 16, 2021 22:30

Studie las ik in Milchrind. Studie met vaarzen van bedrijven in OostDuitsland. Milchrind in niet zo hip dat ze het artikel digitaal hebben staan....

Opelmantra schreef dat CRV dit ook eens berekende. Vind het eigenlijk wel aardig om het eens te vragen. Zouden het dezelfde resultaten opleveren als met Duitse vaarzen? Daar laten ze van oudsher altijd heel oud afkalven. In Frankrijk nog ouder meen ik.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Re: Optimale ALVA 29 maanden

Berichtdoor opelmanta » wo feb 17, 2021 00:28

Duitse vaarzen leveren niet dezelfde resultaten op als Duitse vaarzen.
https://veeteelt.nl/nieuws/hogere-leven ... -duitsland
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie