Mest

Plaats hier vragen, suggesties, bugs en opmerkingen m.b.t. het forum.

Moderator: Moderators

Mest

Berichtdoor Wes » zo okt 18, 2020 12:34

Goedemiddag,

Ik heb mij hier 2 a 3 jaar geleden een beetje voorgesteld met wat ik graag zou gaan doen en of dat haalbaar was/is. Wij zijn er voor gegaan en ben nu sinds 3 maanden boer. :p
Zoals jullie allemaal begrijpen probeer ik veel op internet te zoeken maar niet alles is vindbaar.
Ik heb een grupstal en de mest gooi ik elke dag buiten op een hoop.
Voorheen ging dit op het akkerland ( mijn schoonouders hadden en melkvee en akkerbouw) maar ik wil alleen grasland, er was 3 jaar geleden nog spraken vaan 15 hectare (achter de boerderij) maar we hebben nog 10 hectare er bij waar voorheen graan op stond en ik wil er gras opzetten. De rest van het bedrijf is verdeeld over de rest van de familie.
Nu zit ik met de eerste vraag waar er velen zullen volgen denk ik :p.
Ik heb vaste mest en wat ik weet is dat het best even kan blijven liggen /composteren. Maar hoe lang staat hier voor en moet ik het een keer omgooien? Ik heb redelijk de ruimte om het te laten liggen dus het hoefd niet direct weg te rijden. Stel de mest van nu en de winter is dit dan het best om in het voorjaar al over het land te gooien. Of beter najaar en Mischien wel pas het voorjaar er op?

Bvd voor de reacties
Wes

Re: Mest

Berichtdoor Flyinghollander » zo okt 18, 2020 16:00

zou het in het voorjaar erop gooien, rot wel lekker weg in de winter. Een keer omgooien is niet verkeerd maar doe het zelf niet altijd.
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » zo okt 18, 2020 17:01

Indd in het voorjaar er over doen. Zodra het kan en mag. En dan de weidesleep er over halen om de mest nog wat meer te verkruimelen. Vaste mest heeft (veel) regen nodig om in de grond te spoelen voor het werkt. In de zomer mest strooien is dus minder ideaal. Dan moet je al wel zeker zijn dat er dikke buien aan komen. Anders maai je het weer mee met je gras en dat wil je eigenlijk niet
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » zo okt 18, 2020 19:12

Een keer omzetten is altijd goed. Volgens mij zit jij in Polen. Ik zou het op grasland in december over de vorst uitrijden. Hier mag het tegenwoordig ook weer in december.
Zit je ook nog op de auto?
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Wes » zo okt 18, 2020 19:54

Dank jullie wel, ik had al zoiets gelezen maar daar stond dat met de test de boer niet zoveel ruimte had 9m zijn mest lang te bewaren, dus begon daardoor te denken dat ik het langer moest bewaren. Hier kan ik weer mee vooruit.
Wes

Berichtdoor Wes » zo okt 18, 2020 19:58

opelmanta schreef:Een keer omzetten is altijd goed. Volgens mij zit jij in Polen. Ik zou het op grasland in december over de vorst uitrijden. Hier mag het tegenwoordig ook weer in december.
Zit je ook nog op de auto?

Ja klopt ik zit in Polen sinds eind vorig jaar, hier heen verhuist alles in Nederland verkocht en gestopt met rijden. En nu sinds 3 maanden ong doe ik echt alles zelf.
Dank je wel zover ik weet kijken ze hier niet heel nauwkeurig wanneer het mest er op gaat, misschien als je wat dichtbij de steden zit is het anders.
Wes

Keer terug naar Vraag & antwoord