Proefstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Proefstieren

Berichtdoor Sander » di mei 12, 2015 18:39

raar verhaal.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » di mei 12, 2015 21:41

Robert schreef: cilindrische

kijk en dan haken we af he 8)
Sander

Berichtdoor melkverwerker » za mei 16, 2015 15:29

Leuke proefstier bij crv noga P, alle bekende stieren in de afstamming en toch maar :?: 10 % verwantschap.
Maar hij zou op mijn lijstje komen.
melkverwerker

Beroep: operator van melk naar poeder
Interesses: fokkerij en boomstammen door de bagger sjouwen

Berichtdoor sivert » za mei 16, 2015 23:18

Robert schreef:Wel meer opvallende namen bij 't jonge spul van de coop.

Een Mavid en Persuader zoon. Daarvoor weer (extreme) OMan zonen
De aardigste is wellicht de Denim zoon (Freddie x Wizard) x Wonder x Ramos x O Man. Weer een scheut OMan erin en Shottle en Goldwyn via Wonder. Zover ik kan zien (en hoor) is Freddie wel een van de betere OMan zonen

Van de Denim-zoon (Reacher) heb ik onlangs 10 rietjes besteld om te gebruiken op dieren die wat slechter drachtig worden, de gezondheidskenmerken scoort die wel goed op. In dat soort gevallen is het belangrijker dat de koe drachtig wordt dan de inteeltgraad. Het is mij ook opgevallen dat de laatste proefstieren allemaal OMan in de afstamming hebben, ze mochten wel wat meer (en dat kan dus ook gemakkelijk) outcross inzetten.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » zo mei 17, 2015 01:17

O-man, Shottle en Ramos als betovergrootvader en Renate als betovergrootmoeder van een kalf, kan volgens mij bij de meeste koeien voor de voet weg. Ook aangeschaft.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor john jakobs » zo mei 17, 2015 11:35

bedankt robert voor de info (y) heb effe gekeken maar vindt de grootmoeder krap in haar exterieur anders was het wel een bull geweest voor terugkomers ,, bij mrij wel achtergrond info zie ik
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » zo mei 17, 2015 12:35

Een tijd niet aan mpr gedaan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » ma mei 18, 2015 00:11

Robert schreef::lol:

Vanwaar de glimlach? Dichterbij als Delta Emerald, Goldwyn x Renate en Aurora Ormsby, Shottle x O-man x Jocko kom ik in de stal niet.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Marcel V » ma mei 18, 2015 05:33

opelmanta schreef:
Robert schreef::lol:

Vanwaar de glimlach? Dichterbij als Delta Emerald, Goldwyn x Renate en Aurora Ormsby, Shottle x O-man x Jocko kom ik in de stal niet.

je wil eik zeggen als je maar genoeg inteelt hebt kan het op een gegeven moment niet erger worden :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor opelmanta » ma mei 18, 2015 12:04

Schrijf het maar eens uit, dan valt het wel mee. Een kalf uit een Banker dochter heeft Goldwyn als overgrootvader. Dan moet je aan de Reacher vaderskant 5 generaties terug om Goldwyn te vinden. Eigenlijk zit er geen Goldwyn in de Reacher.
Atlantic komt een beetje in de buurt, als je een veel gebruikte stier wilt noemen.
Ik denk trouwens dat in alle koeien die hier op het bedrijf lopen De Kol Burke en een beetje Mercedes Pontiac zit.
opelmanta

Berichtdoor melkverwerker » ma mei 18, 2015 13:56

Als je maar ver genoeg terug gaat komt alles bij elkaar, mischien eens een stiertje van king inzetten voor wat ander bloed.
Maar ook daar zit al van alles voor.
Denk dat het met de inteelt depressie wel wat meevalt anders was men allang uit gefokt.
zo nu en dan de accenten in de fokkerij verleggen geeft vaak al betere resultaten als het (recente) verleden.
Ben persoonlijk ervoor om te kruisen in wat voor vorm dan ook, maar dit is geen noodzaak kan ook binnen een ras zal op bepaalde punten iets langer duren.
Vaak kun je juist met inteelt outcross gaan toepassen, alleen niet als ki en veehouder de zelfde stieren massaal gebruiken.
melkverwerker

Berichtdoor Marcel V » ma mei 18, 2015 15:38

Jullie luisteren teveel naar verkooppraatjes dat het allemaal wel meevalt (n) . Inteelt word een steeds groter probleem dus je moet goed op je stierkeuzes letten . Misplaatst vertrouwen in de KI's kan je opbreken.
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Sander » ma mei 18, 2015 17:11

komt dit najaar nog wel een leuke proefstier te koop (y) :yes: zit wel maik en shottle in :wink:
Sander

Berichtdoor melkverwerker » ma mei 18, 2015 17:42

@ Marcel nee ik luister niet naar verkooppraatjes en heb geen enkel belang in wat dan ook.
Echter kijk de stambomen van koeien en stieren maar eens na, zo ver als mogelijk en je zult zien dat deze dieren allemaal familie zijn dit noemen ze ook wel een ras.
De verwantschapgraad is een berekening met een beperkt aantal generaties wat ook direct de zwakte is van dit systeem.
Hierdoor krijg je dieren met dezelfde voorouders, die toch weinig verwant zijn.
Daarom geloof ik ook niet in koefamilies of een slechte stier omdat zijn vader niet goed was.
Een stier kan een koefamilie om zeep helpen en een koe een goede stier leveren met een slechte stier.
Neem eens een kijkje bij andere diersoorten waar inteelt/lijnenteelt een middel is en geen probleem.
Enig voordeel van het huidige genoomtijdperk is dat stiervaders elkaar snel opvolgen, waardoor die slechte stieren toch al een paar zonen hebben en deze zonen mischien ook al, zit daar een meevaller bij dan is dat de nieuwe outcross stier.
Volg je eigen kop en idee maar weet het voor jezelf te onderbouwen, en niet een dier afschrijven/ophemelen op afstamming, organisatie, of wat dan ook uiteindelijk is het de eigen prestatie of die van de dochters waar het om gaat.
melkverwerker

Berichtdoor Troost » ma mei 18, 2015 18:27

Ouwe rakker. aAa 416523, bijzondere code.
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij