Duurmelken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Duurmelken

Berichtdoor jan.nl » za dec 07, 2019 22:26

Hier lopen ook duurmelkers tussen,meestal de beesten die niet drachtig worden,sommige wel 800 dagen,dan beur je pas de hoofdprijs,als tie zijn poot niet gebroken heeft :wink:
Insemineer alles liever zo snel mogelijk,grootste voordeel is dat je de maandproducties vd koppel beter op peil kan houden,want een koe na 200 dagen krijg je :no: niet meer drachtig..
Koe vraagt na afkalven ff aandacht,maar daarna staan ze alleen maar te dringen bij de robots en dat doen de duurmelkers veel minder...
Daarom zal het misschien bij melkstal wel beter lukken,maar wachten de melkproef bij melker wel af :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor melker » ma maart 02, 2020 13:27

Net nog paar koeien geïnsemineerd, een was al 600 dagen aan de melk, lopende lijst van 22000 kg en produceert nu nog 32 kg, HF, vaars constant 33 kg ook al 500 dagen aan de melk. Gehaltes constant hoog. Is wel maatwerk, vervettende koeien zo snel mogelijk insemineren. Voeren geen mais is volgens voerdudes reden dat het goed gaat.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » ma maart 02, 2020 15:38

Is niet echt een voorbeeld...met 2 zoons en een robot 55 koeien melken :?
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor theo » ma maart 02, 2020 17:58

jan.nl schreef:

Is niet echt een voorbeeld...met 2 zoons en een robot 55 koeien melken :?

ja wat een geneuzel :roll: :roll: :roll: moeders werkt ook nog mee,weinig kalverij ,bijna geen kalveren en nog een stal uit 1973
dat zulke mensen een podium krijgen niet normaal :lol: :lol: :lol: :lol:
the sky is the limit
theo

Berichtdoor Corjan » ma maart 02, 2020 18:36

Ja leuk bijna 12000 kg . Maar als je ze gemiddeld 500 dagen gaat melken zal de gemmidelde dag produktie wel niet zo hoog liggen. Kun je michien net zo goed een koppeltje dikbillen melken en ze elk jaar drachtig maken :idea: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor wit » ma maart 02, 2020 21:14

Ze zullen er allemaal wel een baan naast hebben neem ik aan.
Melkvee is de gezamenlijke hobby ,schuldenvrij waarschijnlijk dus ze houden er ook nog wat aan over.
Maar als ze nou eens wat vroeger begonnen met insemineren hielden ze er nog wat meer aan over.

Duurmelken is mooi om goed te praten waarom je zolang doorgaat met die slecht drachtig wordende koe te insemineren :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Corjan » ma maart 02, 2020 21:59

Ik vraag mij ook af of je nie gek word omdat de halve koppel in heat is en de toko afbreekt :?:

En ja ik heb ook een paar van die uitzonderingen :yes: 8) ………..Maar op 1 hand te tellen en al tig keer volgeblaft :wink:

Een Shottle. Als vaars 15000 in 305 dagen en 10 keer geinsemineerd en ruime lijst gemaakt van ruim 20000 in ruim 400 dagen. Nu als tweede kalfs 17000 in 305 en nu over de 20000 in 400 dagen maar nog niet drachtig :? En begin mij langzaam af te vragen of het wel een goede koe is :wink:
Corjan

Berichtdoor Freddy » ma maart 02, 2020 22:13

Haha, als 208 dagen in lactatie al gezien wordt als duurmelken, dan ben ik met m’n 224 dagen in lactatie zeker een bloedfanatieke duurmelker?, :D

Komt enerzijds wel door bewust wat later insemineren, anderzijds ook doordat ze gewoon al tijdje slecht drachtig willen worden en dan ook enkelen die dan later weer verwerpen.
Een vaars (gekalfd op 1,09) 671 dagen aan de melk met 16.000 kg. Had vorige keer op 6 maand een 2-ling verworpen en als ik dat dan niet als kalfdatum laat registeren dan lopen de dagen gewoon door. Koe 2 weken terug drooggezet, gaf toen nog 14 kg daags.
Freddy

Berichtdoor Talis » wo maart 04, 2020 14:30

Corjan schreef:Ik vraag mij ook af of je nie gek word omdat de halve koppel in heat is en de toko afbreekt :?:

En ja ik heb ook een paar van die uitzonderingen :yes: 8) ………..Maar op 1 hand te tellen en al tig keer volgeblaft :wink:

Een Shottle. Als vaars 15000 in 305 dagen en 10 keer geinsemineerd en ruime lijst gemaakt van ruim 20000 in ruim 400 dagen. Nu als tweede kalfs 17000 in 305 en nu over de 20000 in 400 dagen maar nog niet drachtig :? En begin mij langzaam af te vragen of het wel een goede koe is :wink:

nog 10000 erbij en dan zit ze op 50000 kg bij afvoer. en waarschijnlijk knap aan de maat. Dat ligt gemiddeld in een land nergens zo hoog. dus dan is het een goede koe...
Talis

Berichtdoor hulsteins » wo maart 04, 2020 21:17

Corjan schreef:Ik vraag mij ook af of je nie gek word omdat de halve koppel in heat is en de toko afbreekt :?:

er moet af en toe toch iemand weer eens iets zinnigs zeggen dus :
Over 't algemeen zie je de hoogproductieve niet tochtig , vooral door cysten
de koe of de natuur neemt de koe in bescherming

dat is de praktijk bij niet-zwetsers

Niemand gaat natuurlijk een doltochtige hoogproductieve koe niet insemineren
omdat ie te hoge drachtigheidspercentages behaalt en een te korteTKT vreest

Daarentegen koeien met méér dan 40 of méér dan 50 liter en 3 % eiwit
iedere 14 dagen scannen
en cysten met hormonen wegspuiten en dergelijke
dat is tuulk the way to go
en dat da moe je dan ook nag effe aan de grote klok van de media hangen

bij vtf-ers geven ze tuulk allemaal op 50 dagen 60 liter met 4 % eiwit en dan zitten ze op vlot 70 % drachtig na 1e inseminatie met een in drieën gesplitst rietje :yes: (y) :roll:
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Talis » do maart 05, 2020 12:04

hulsteins schreef:

er moet af en toe toch iemand weer eens iets zinnigs zeggen dus :
Over 't algemeen zie je de hoogproductieve niet tochtig , vooral door cysten
de koe of de natuur neemt de koe in bescherming

dat is de praktijk bij niet-zwetsers

Niemand gaat natuurlijk een doltochtige hoogproductieve koe niet insemineren
omdat ie te hoge drachtigheidspercentages behaalt en een te korteTKT vreest

Daarentegen koeien met méér dan 40 of méér dan 50 liter en 3 % eiwit
iedere 14 dagen scannen
en cysten met hormonen wegspuiten en dergelijke
dat is tuulk the way to go
en dat da moe je dan ook nag effe aan de grote klok van de media hangen

bij vtf-ers geven ze tuulk allemaal op 50 dagen 60 liter met 4 % eiwit en dan zitten ze op vlot 70 % drachtig na 1e inseminatie met een in drieën gesplitst rietje :yes: (y) :roll:

Ja dan kunnen degenen met onzinnig praat zich stil houden..
Weer echt kolder 1e klas bovenstaande.
Talis

Berichtdoor boer pieter » do maart 05, 2020 13:23

Haha zit toch wel een deel waarheid in :yes: maar Goed dat mijn koeien niet zo veel melk geven hebben we die problemen ook niet ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » do maart 05, 2020 20:58

wel allemaal stoer zwaar investeren in tochtigheidsdetectie
maar das dus enkel om de ergste potenbrekerij en boxvernielerij te beperken
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Corjan » vr maart 06, 2020 00:33

haha het gaat hier idd niet met de franse slag hullie :no: Ja we zitten er wel een beetje boven op. En een 10% loopt tegen een hormoon programma op :yes: Maar de 90% laat zich gewoon tochtig zien. Ook koeien met 50 60 kg :wink: En de duurmelkers hier waren soms wel tot 15 keet gedekt met een gewone tocht. Maar mischien worden gewone tochten wat vaker gemist of zijn ze wat minder lang tochtig zodat je ze mist :?: En dan is het gewoon heerlijk om heat time te hebben die ze voor mij wel ziet (y) :idea: En zo komen we nu op een voorspelde tkt van 373 dagen met een 10000 kg per koe.

Was van de week nog ergens en daar kwamen de cijfers van de top 25% even te sprake. En 1 van de punten waar die bedrijven het beter doen dan gemiddeld is een kortere TKT. Het zegt niet alles natuurlijk, want in die groep zal vast wel wat spreading zitten. Maar gemiddeld is de tkt een stuk lager. :wink: En dat met een Q system!
Corjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken