vaccineren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: vaccineren

Berichtdoor postma friesland » di mei 16, 2017 16:07

Is een standaard ding hier volgens mij. Heeft te maken met sporen die in de grond zitten. Ook omdat bijna overal vee in corrals lopen en ik denk 80 % van de kuilen hier op grond liggen, dus zat kans om in aanraking daarmee te komen. Als al het voer op beton ligt en vee 100 % op stal heb je er geen last van denk

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor G.U. » zo okt 13, 2019 20:37

. Zoals in de vorige nieuwsbrief gemeld, kan er tegen de mastitiskiemen St. Aureus, E. Coli en nu ook Str. Uberis worden gevaccineerd. Een groep melkveehouders is tijdens een lunchbijeenkomst door de maker van deze vaccins bijgepraat over hoe deze vaccinaties een verbetering van de uiergezondheid kunnen geven. Het grootste struikelblok bleken toch wel de directe kosten doordat al het melkvee 4x per jaar moet worden gevaccineerd. Als je dit narekent bij het gebruik van Startvac voor 100 koeien dan blijkt dat het zeker wel uit kan om te vaccineren: De vaccinatie kost 9 euro/stuk. Dat betekend voor een heel jaar: 9 x 100 x 4 = 3600 euro. Daarbij komen de kosten van 4x visite + tijd (30 min): 4 x 34 + 84 = 472 euro. Totale kosten per jaar: 4072 euro. Daartegenover staat een “winst” in meer melkgeld (2 liter/koe/dag in 1e 120 dagen lactatie) en minder afvoer (<8%). Dit is samen: (0.32 x 2 x 100 x 120) + (8 x 1200) = 17.280 euro. Het saldo van vaccineren tegen mastitis is in dit rekenvoorbeeld +13.208 euro per jaar!!!

Komt uit de nieuwsbrief van mn veearts. Die kosten zullen wel kloppen maar ik vind wel dat ze heel gemakkelijk met twee liter productiewinst rekenen. Heeft iemand hier ervaring met deze vaccinatie?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » zo okt 13, 2019 21:39

G.U. schreef:
. Zoals in de vorige nieuwsbrief gemeld, kan er tegen de mastitiskiemen St. Aureus, E. Coli en nu ook Str. Uberis worden gevaccineerd. Een groep melkveehouders is tijdens een lunchbijeenkomst door de maker van deze vaccins bijgepraat over hoe deze vaccinaties een verbetering van de uiergezondheid kunnen geven. Het grootste struikelblok bleken toch wel de directe kosten doordat al het melkvee 4x per jaar moet worden gevaccineerd. Als je dit narekent bij het gebruik van Startvac voor 100 koeien dan blijkt dat het zeker wel uit kan om te vaccineren: De vaccinatie kost 9 euro/stuk. Dat betekend voor een heel jaar: 9 x 100 x 4 = 3600 euro. Daarbij komen de kosten van 4x visite + tijd (30 min): 4 x 34 + 84 = 472 euro. Totale kosten per jaar: 4072 euro. Daartegenover staat een “winst” in meer melkgeld (2 liter/koe/dag in 1e 120 dagen lactatie) en minder afvoer (<8%). Dit is samen: (0.32 x 2 x 100 x 120) + (8 x 1200) = 17.280 euro. Het saldo van vaccineren tegen mastitis is in dit rekenvoorbeeld +13.208 euro per jaar!!!

Komt uit de nieuwsbrief van mn veearts. Die kosten zullen wel kloppen maar ik vind wel dat ze heel gemakkelijk met twee liter productiewinst rekenen. Heeft iemand hier ervaring met deze vaccinatie?

rekenen ze dat over de melk van koeien die anders met AB behandelt worden en dan dus weg gekipt moet worden? dat je dus 2ltr meer aflevert?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor opelmanta » zo jan 19, 2020 11:33

Ik ent met Rotavec maar heb nog wel eens een rota of corona besmetting bij een kalf. Is hier in Nederland of in het buitenland iets voor, dat ik de kalfjes zelf kan enten?
Volgens Rotavec bijsluiter werkt het 24 uur. Moet ik eigenlijk allemaal bekertjes invriezen en 28 dagen door de melkpoeder melk voeren. Dat is niet het eerste waar ik mee begin.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor gydo » zo jan 19, 2020 14:31

opelmanta schreef:Ik ent met Rotavec maar heb nog wel eens een rota of corona besmetting bij een kalf. Is hier in Nederland of in het buitenland iets voor, dat ik de kalfjes zelf kan enten?
Volgens Rotavec bijsluiter werkt het 24 uur. Moet ik eigenlijk allemaal bekertjes invriezen en 28 dagen door de melkpoeder melk voeren. Dat is niet het eerste waar ik mee begin.

:yes: calf guard van zoetis (y)
gydo

Berichtdoor auke » zo jan 19, 2020 17:27

opelmanta schreef:Ik ent met Rotavec maar heb nog wel eens een rota of corona besmetting bij een kalf..

Beetje kort door de bocht, sorry

dan doe je volgens mij iets niet goed simpel zat.
4 liter biest erin binnen 6 uur?
hokjes schoon en ontsmet met Kenokox oid?
hokjes voldoende leeg tussen 2 kalfjes ( minimaal 14 dagen)

als je dit doet dan heb je geen kalfjes met problemen meer( ik tenminste niet)
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor opelmanta » zo jan 19, 2020 18:03

Gydo bedankt maar helaas niet in het Zoetis assortiment in Nederland.
Auke, biest is wel op orde. Hokjes schoon wel, ontsmetten zit er zo wat. 14 dagen leegstand is afhankelijk van het aanbod, niet altijd. Afkalfhok maak ik meestal na 1 koe leeg. Ze gaan mij er ook niet allemaal dood aan maar er wordt wel eens een ploegje ziek. Het is er ook niet altijd. Rotavec werkt volgens bijsluiter 24 uur, drie dagen biest maakt 4 dagen.
De meeste houd ik er wel bij maar ik spuit ze liever wat in de bek zoals de Calf Guard van Gydo dan dat ik er mee om pannekoek.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » zo jan 19, 2020 18:05

Zeg Auke, ent jij de drachtige koeien ook?
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor auke » zo jan 19, 2020 21:39

opelmanta schreef:Zeg Auke, ent jij de drachtige koeien ook?

ja . veearts komt elke 14 dagen dus neemt dat gewoon mee in de routine. kost 17 euro per stuk
ik heb de kalfjes buiten in van die ipc vaten. Makkelijk schoonmaken en je kunt er gerust wat extra van hebben zonder dat het teveel geld kost. staan wel 3 weken leeg denk ik dus de UV straling doet ook nog wat. Schoonmaken gewoon met koud water en hoge druk spuit, Kenokox heb ik in een rugspuit die ik voor dat doel heb gekocht. als het klaar staat pak je het ook gemakkelijker

sinds ik ook zo systematisch de kalfjes doe heb ik geen last meer van zieke kalfjes. laatste kalfje dat ziek was is bijna een jaar geleden ( 21 februari 2019)
auke

Berichtdoor Freddy » zo jan 19, 2020 23:08

opelmanta schreef:Gydo bedankt maar helaas niet in het Zoetis assortiment in Nederland.
Auke, biest is wel op orde. Hokjes schoon wel, ontsmetten zit er zo wat. 14 dagen leegstand is afhankelijk van het aanbod, niet altijd. Afkalfhok maak ik meestal na 1 koe leeg. Ze gaan mij er ook niet allemaal dood aan maar er wordt wel eens een ploegje ziek. Het is er ook niet altijd. Rotavec werkt volgens bijsluiter 24 uur, drie dagen biest maakt 4 dagen.
De meeste houd ik er wel bij maar ik spuit ze liever wat in de bek zoals de Calf Guard van Gydo dan dat ik er mee om pannekoek.

Tot 3 jaar terug hadden wij ook altijd problemen met diarree bij kalveren. Met name crypto in de 2e week. Ook geënt en dergelijke. Sneuvelden er elk jaar wel een paar door en de rest ging maar zsm na 14e dag tegen magere prijzen. Totdat ik het een keer goed zat was.
Heb voor een periode van een maand dat ik geen kalf zou krijgen de afdeling goed schoon gemaakt.
En vanaf die tijd loopt het gesmeerd (tot op heden).
Dingen die ik toen aangepast heb of scherper op geweest ben zijn:
1. Zsm de biest erin met 40 graden en zoveel als kalf wil drinken. (Blauwe drinken zo 4 liter ineens weg). Holsteins meestal maar 2. Ook al is het s nachts om bv 3 uur.
2. 3x daags 2liter gaan voeren ipv 2x 2,5-3 liter. 2 dagen briesmelk en daarna kunstmelk.
3. Overgeschakeld van drinken uit emmer naar drinken vanaf speenemmer. Vaarskalveren voor opfok schakel ik na 2 weken wel over op drinken uit de emmer.
4. Na ieder kalf wat in groepshok komt of weg gaat, plek schoonspuiten, hokje schoonspuiten en buiten zetten in zon en/of vorst totdat die weer nodig is.
5. Zelf de kalveren proberen zoveel mogelijk te voeren ipv door Mn vader. (Misschien is dit wel de beste verandering geweest :lol: )

De kalveren zit nu vlees op. Zelfs Mn vader geeft eerlijk toe dat zelden meegemaakt te hebben in de 40 jaar dattie boer is. Durf ze nu ook gerust een week langer te houden om ze wat te laten doorgroeien. Enkel nog wel eens een kalf dat wat twijfel is over diarree doe ik 1 of 2 keer bruistablet of lactolyte ipv kunstmelk en dan gaat het weer goed.

Sinds die veranderingen extra werk erbij gekregen, maar ik doe het met alle plezier omdat het resultaat oplevert. Enten en halocur doe/gebruik ik niet meer.

Maar goed, niet te hard roepen dat het goed gaat, want voor je het weet is het weer mis, en zie er dan maar weer eens vanaf te komen.
Freddy

Berichtdoor auke » ma jan 20, 2020 05:39

Biest gaat er hier na het melken in. Ik ga er snachts niet uit voor kalf koeien
Wel altijd 4 liter . Als ze helemaal niet willen gebruik iik de sonde ( 2X per jaar denk ik)
alles aan de speenemmer. Die maak ik 1 x per week schoon denk ik :shock:
kalveren die ik aanhoud gaan na 3 dagen over op kunstmelk met 40 % mager melkpoeder
veel stro in de hokken
auke

Berichtdoor Richt » ma jan 20, 2020 09:26

grootste verbetering hadden wij toen we van emmers op milkbbar speen emmers zijn over gestapt (maar das denk ik al 15 jaar terug of zo) en nu we meer voeren, ipv 2,5-3 liter 3,5 liter 2 keer per dag. Alles in iglos, makkelijk snel schoon te maken en te verzetten, beton eronder tussen door altijd 7-10 dagen vrij laten, het weer is een super desinfectie middel.
Nog wel een paar hokjes binnen, die altijd tussendoor lang genoeg leeg latenstaan, en voral ventilatie. wij hebben kalveren in een oude aanbind stal, alle ramen eruit en daar nu raamjes met windbreekgaas erin, nooit meer vochtige lucht in de stal.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » ma jan 20, 2020 11:34

soms snap je het toch niet ,heb hier een maat die niet zo krap ziet ,een grote bende maar super koeien en kalfjes ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor postma friesland » ma jan 20, 2020 12:20

Denk dat jullie de spijker op de kop slaan. Te hoge luchtvochtigheid en hokjes niet leeg hebben staan door te weinig ruime in de kalverschuur zorgde bij ons deze herfst voor problemen bij de kalveren. Wij vaccineren kalfjes ook met calf gaurd (al 4-5 jaar)maar laatste 1,5 jaar toch wel wat diarree naar 7-10 dagen. Daar kwamen ze altijd redelijk makkelijk overheen dus geen punt van gemaakt, tot deze herfst we kalveren daaraan verloren hebben. Toen mest monsters genomen en daaruit bleek dat Rota, carona en crypto de boosdoener was.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Roderick » ma jan 20, 2020 12:31

boer pieter schreef:soms snap je het toch niet ,heb hier een maat die niet zo krap ziet ,een grote bende maar super koeien en kalfjes ,

Diegene die overleven wel ja :roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid