Doseerwagen of Mengwagen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Doseerwagen of Mengwagen

Berichtdoor Mellek » do jan 23, 2020 13:51

Onze BVW had altijd bowdenkabelbediening in de cabine, daar zat gewoon een schuif/hendel op voor de bodemketting, kun je em gewoon zachter harder zetten, nadeel was dat die soms niet stil bleef staan en je alsnog de hydrauliekhendel uit moest zetten, doe ik nu maar 1x in de week omdat de heflatten onderuit zakken. Voordeel is dat je dan mocht het verkeerd lopen de ketting heel rap terug kon laten draaien, heb nu een Amigo 30s met zo'n ventieleblok, maar heb de draaiknop ook altijd voluit gewoon doseren met hendel, er zit maar 1 wals op en de boel loopt af en toe wel eens vast en dan moet ie heen en weer terug. Voordeel is dat je met een klep altijd gauw nog even wat restjes of een blok of baal kunt op pakken, en kuilblokken liggen er iets losser in als wanneer je ze gelijk met de shovel laadt.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » do jan 23, 2020 15:38

Zo doe ik het ook met de amigo, draaiventiel plankgas en met de hendel doseren. Als je de blokken er zo in gooit ipv met de klep laden dan maakt het wel verschil als je ze er van af de achterkant of van de zijkant er in gooit. Vanaf de achterkant laden dan vreet de wals de blokken laagje voor laagje op zoals het is ingekuild. Zijlings zitten de blokken veel harder in elkaar en duurt het lossen langer
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » do jan 23, 2020 15:42

Ik deed ook altijd jongvee met blokenwagen voeren, maar met blokkenwagen krijg je geen hooi/kuilbalen en natte graskuil door elkaar (tenminste niet met onze Amigo 30S) en der gaat ook niet zo veel in, dus die maar verkopen.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Richt » ma feb 10, 2020 14:38

doseerwagen vandaag bij de melkkoeien geprobeerd (versnellingsbak op mengwagen kapot) Naja het resultaat is ver van het werk van een mengwagen maar koeien hebben tenminste voer en het is iets door elkaar gehusseld.
Voor jongvee morgen proberen hoe het wil met natte kuil en hooi
Richt

Berichtdoor Kasé5 » di feb 11, 2020 08:48

Kun je in elk geval tegen jezelf zeggen dat je een goeie boer bent :wink: (y).
Waren ook boeren die omschakelden en zeiden dat t niks uitmaakt; koeien gaven net zo veel/weinig.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Mellek » di feb 11, 2020 20:47

Kan nog erger, blokkenwagen lager kapot haakse overbrenging van chassis afgebroken, toen maar met shovel de boel door mekaar gegooit, ze geven nog net zoveel :yes:
Mellek

Berichtdoor Mellek » di feb 11, 2020 20:49

Richt schreef:Ik deed ook altijd jongvee met blokenwagen voeren, maar met blokkenwagen krijg je geen hooi/kuilbalen en natte graskuil door elkaar (tenminste niet met onze Amigo 30S) en der gaat ook niet zo veel in, dus die maar verkopen.

Nee totdat je alles met de shovel per bak naar de stal rijd dan is het (los) toch een heleboel, maar er is ook nog een 40s :wink:
Mellek

Berichtdoor Henk » wo feb 12, 2020 10:04

Mellek schreef:Kan nog erger, blokkenwagen lager kapot haakse overbrenging van chassis afgebroken, toen maar met shovel de boel door mekaar gegooit, ze geven nog net zoveel :yes:

Voer je alleen gras en mais heeft een mengert geen enkele toegevoegde waarde :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » do feb 20, 2020 12:23

Henk schreef:
Mellek schreef:Kan nog erger, blokkenwagen lager kapot haakse overbrenging van chassis afgebroken, toen maar met shovel de boel door mekaar gegooit, ze geven nog net zoveel :yes:

Voer je alleen gras en mais heeft een mengert geen enkele toegevoegde waarde :no:

Nee, hier heeft tegenwoordig 2/3e van de boeren een mengwagen, maar eigenlijk zouden ze alleen op intensieve bedrijven thuishoren.. IK laat trouwens wel eens een mengkuil maken, kort voor het hakselen de laatste maïs erin, of voor de 's zomer naast het stalvoeren.
Zelfde mening heb ik trouwens over grashakselen en kneuzen (m.b.t. maaien), 't is gewoon overbodige luxe en diesel verstoken, maar ik kan er naast zitten, ik weet ook niet alles, heb nooit een mengwagen of kneuzer gehad.. Wel laten hakselen, vrijwel de meeste 1e snedes wel en schrik toch elke keer van de rekening, bij zwaardere snedes word het kostenverschil met oprapen trouwens wel kleiner en het is iets korter, misschien beter bij een ingewikkeld (TMR/compact) rantsoen, maar men moet de ontwikkeling en de snelheid van de laatste opraapwagens ook niet vergeten.
Mellek

Berichtdoor G.U. » do feb 20, 2020 12:55

:yes: De nieuwste ladewagens snijden steeds beter. Moet de lw wel alle messen omhoog zetten :| Ik denk dat voor de koeien hakselen en mengen altijd de te preferen manier is. Voor de portemonee kan het verhaal wel eens heel wat minder zwart/wit zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Kasé5 » do feb 20, 2020 13:39

Prijzen van inkuilen met ladewagens zijn harder gestegen dan van hakselen en al werken ze er 100 messen in, het hakselt niet :no:
Per ton is hakselen altijd goedkoper maar jemoet wel het geduld hebben voor een fatsoenlijke snede en niet zelf gaan harken met een boerenmiddenaflegger :no:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » do feb 20, 2020 14:34

Kasé5 schreef:Prijzen van inkuilen met ladewagens zijn harder gestegen dan van hakselen en al werken ze er 100 messen in, het hakselt niet :no:
Per ton is hakselen altijd goedkoper maar jemoet wel het geduld hebben voor een fatsoenlijke snede en niet zelf gaan harken met een boerenmiddenaflegger :no:

Ladewagen is hier onderhand 150€/uur
Hakselaar in gras (Jd 8600i) 280€/uur, en 40 kuubs silage wagen met trekker en chauffeur 80€/uur, daar 2 stuks van 160€ met hakselaar dus 440€/uur ex BTW wat betalen anderen hier zo voor ?

Hakselaar moet idd wel een 4 element hark voorweg, anders haal je geen capaciteit uit de machine.

Maar wij laten enige stukken met de ladewagen ophalen meeste met hakselaar, en je ziet dat in de kuil gewoon terug, ook al zijn het recente ladewagens (Pöttinger en Krone) met alle messen erin en ook scherpe messen (op elke wagen een slijper en dan ook na 4-5 dagen in de machine in de werkplaats goed na slijpen).
Richt

Berichtdoor boer pieter » do feb 20, 2020 14:45

hakselaar 255 euro wagens met man 75 euro trekker op de bult ook 75 euro ,maar dat is eigelijk helemaal niet intersant, gaat er om wat het per ha kost, als ik het maaien en wiersen er bij doe kost het hier meestal rond de 130 euro per ha ,grote perselen en gaan doen ze veel per uur
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » do feb 20, 2020 15:34

Gras hakselen + 2 wagens en aanrijtrekker 405 euro per uur
1 opraapsnijwagen + aanrijtrekker 182.50
Extra wagen is iets van 120 geloof ik. (mega vitesse cfs)
Maar misschien hebben andere wel 3- of 4-assige wagens en nog grotere hakselaars, en bovenstaande wagens hebben geen verdeelwalzen! Ook dat scheelt weer iets in aanschafkosten/onderhoud. Misschien iets meer verdeelwerk, aanrijtrekker is ook maar 180pk ofzo, geen dorstige shovel.
Mellek

Berichtdoor gydo » do feb 20, 2020 15:53

Wat ze bij jullie voor de hele hakseltrein rekenen krijg ik hier alleen maar de hakselaar voor. :oops:
gydo

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie