Voetbad of -mat

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Voetbad of -mat

Berichtdoor Kasé5 » ma jan 20, 2020 11:10

Heb iemand ook ervaring met zo'n mat van o.a. Schippers t.o.v. voetbad?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Re: Voetbad of -mat

Berichtdoor boer pieter » ma jan 20, 2020 11:31

ja, ze zijn te koop en als je ze komt halen krijg je ze gratis mee :lol: ik heb ze een tijdje in de terug gang gehad maar werkt in mijn ogen niet goed
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » ma jan 20, 2020 14:42

Kasé5 schreef:Heb iemand ook ervaring met zo'n mat van o.a. Schippers t.o.v. voetbad?

20 jaar geleden es een groene dag mee liggen klooien. Ik weet niet hoe het nu is maar toen waren de matten veuste kort.
Naar mijn idee liepen de eerste koeien er al snel de meeste oplossing uit de mat waardoor de meeste koeien eik door een laagje schuim liepen wat op de mat stond. Qua contact met de tussenklauwspleet niet bijster geweldig :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor bekapper » ma jan 20, 2020 21:23

Ik heb geen klanten die een mat gebruiken. Er kan maar weinig produkt in, kopersulfaat zakt en maakt de mat hard. Ze zouden snel stuk gaan ong. 1/2 jaar.
bekapper

Berichtdoor Rob MB » di jan 21, 2020 08:34

Van die sponsmatten word altijd zo'n bende.

Is er niet zon systeem wat elke dag de klauwen met water schoon spuit? Voorkomen is beter dan genezen.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » di jan 21, 2020 11:03

Rob MB schreef:Van die sponsmatten word altijd zo'n bende.

Is er niet zon systeem wat elke dag de klauwen met water schoon spuit? Voorkomen is beter dan genezen.

Ik vraag me dan altijd af; wat is de volgende stap... dagelijks alle poten omhoog voor een massage... :?
Koeien moeten zich toch kunnen handhaven in hun huisvesting, toch :?:
Is dat niet heb je de verkeerde huisvesting of de verkeerde koeien dr in lopen :wink:

Ik denk wanneer de veehouders terug durven met het aandeel eiwit in het voer, weer gezonder durven te gaan voeren ipv 'snelle hap' en zorgen dat het ureum structureel een eind onder de 20 ligt, dat de pootellende heel rap minder wordt :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di jan 21, 2020 11:14

weet ik wel zeker ik voer ook altijd onder de 15% eiwit en dan heb je inderdaad veel minder problemen maar ook minder melk ,maakt voor mij niet veel uit dan melk ik er wel een paar meer ruimte en voer zat ,maar voor veel boeren gaat die vlieger niet op
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Rob MB » wo jan 22, 2020 16:50

Henk schreef:
Rob MB schreef:Van die sponsmatten word altijd zo'n bende.

Ik vraag me dan altijd af; wat is de volgende stap... dagelijks alle poten omhoog voor een massage... :?

Ik zat meer te denken aan dat simpele systeem wat de poten schoon spuit met water om smeer en ontstekingen te voorkomen.

Zo'n potenbad, wat je er ook in gooit, na de eerste 20 - 30 koeien heeft het zijn werking wel verloren door alle zooi die er ingelopen word.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor h.groothuis » wo jan 22, 2020 18:20

vorige winter bij een delaval robot pootsproeiers gezien werden de koeien de klauwen van achteren schoongespoeld met een of ander ontsmettingsmiddel ....was volgens mij aangesloten op de bodemsproeiers als die aan gingen werden de klauwen ook besproeid...naar wat ik begreep kon het ook per koe ingesteld worden van wel of niet...beviel de boer na gewenningsfase goed.
h.groothuis

Berichtdoor Kasé5 » do jan 23, 2020 10:21

Niet veel goede ervaring dus.
Wil eigenlijk geen voetbaden achter de robots. Jaag ze nu 1x in de week allemaal door voetbad gelijk met boxen vullen. Is te doen maar natuurlijk wel wat stress.
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jan.nl » do jan 23, 2020 13:05

Hier voetbaden na de robots in terugloop gangen,1 x 14 dagen,gewoon doen en er aan vast houden,na verloop van tijd zijn ze er aan gewend en heb je minste werk. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor kobonde » do jan 23, 2020 13:10

Wij hebben nu 1.5 jaar de auto hoof clæn van schippers, dat is een mat die 6 keer per dag automatisch bijgevuld wordt
bij ons ligt die in de uitgangsselektie poort, wij hebben 2 Delaval Vms en met gestuurd koeverkeer. Er zijn per dag ongeveer
300 koe passages, de laatste mat is 9 maand meegegaan, De mat die er vorige winter inlag was na 4 maand kapot maar die
had erg veel geleden gehad van isvorming in de mat, maar deze winter heeft het binnen nog niet gevroren. Voor 130 koeien
moet je 2 pakketen/jaar(een pakket is 1 mat en 2X200 liter) Rekenen en eenmalig de doseerpompunit. Als je de mat
direkt achter de Robot wil leggen zou ik die er zo ver vanaf leggen dat er een koe tussen de mat en de uitgang van de
robot kan staan.Ik denk dat de mat dan wel een jaar mee kan gaan, en je minder kan doseren. Wij zijn er erg tevreden
over, wij hadden eerst met voebaden geprobeerd en dat was een ramp voor het koeverkeer, de mat zijn ze zo aan gewend.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Kasé5 » vr jan 24, 2020 12:46

Kobonde dat is nu precies wat ik overweeg maar vind Schippers erg commerciële figuren dus zelf checken is erg important bij hun :|
Als je nu uitgaat van levensduur va 9 mnd wat kost het dan per jaar voor 2 robots??
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor kobonde » vr jan 24, 2020 16:23

Een pakket van 2 vaten van 200 liter en een mat kost in DK omgerekend bijna 2500 Euro ex BTW, dit is voor 6 maand
bij de standaard instelling van de doseerder. Ze willen hem het liefst zelf kalibreren, maar je kan de instelling zelf veranderen
als je een beetje handig bent.

Wat de pomp unit kost weet ik niet.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Kasé5 » vr jan 24, 2020 17:06

Probeer eerst methode J.nl wel.
van Dam af
Kasé5