Tussenklauwontsteking

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Tussenklauwontsteking

Berichtdoor Mellek » do feb 20, 2020 10:39

Hier afgelopen half jaar 3x tussenklauwontsteking gehad, dieren krijgen een dikke poot waar ze niet op willen staan, ook vaarzen.
Veearts adviseert 30ml engemycine 3-5x , maar dat heeft niks uitgehaald, daarna 3-5x procapen of depocilline, maar ook dat lijkt niet te werken. In het verleden was 3x spuiten altijd voldoende, of was oxytetracycline gewoon een beter middel? Zo'n zak om de poot met trekzalf is ook een hoop gedoe en haalt ook niks uit..
Wat is jullie ervaring? Betere adviezen?
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Re: Tussenklauwontsteking

Berichtdoor Jozef » do feb 20, 2020 10:45

Hier bij twijfel gelijk spuiten met engemycine of procpen en dan gelijk 50 cc erin. Dan wil het nog wel eens snel wegtrekken.
Wacht je te lang, is het ook lang wachten op herstel
Ook gelijk pijnstiller erbij trouwens
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor opelmanta » do feb 20, 2020 11:58

Procapen beetje hoger doseren doe ik. Koe van 600 kg krijgt 3 á 4 dagen voor een koe van 800. Novem spuit ik 1 keer of na 3 dagen nog een keer, zit dan toch nog in wachttijd van procapen. Depociline werkt bij sommige boeren beter dan procapen volgens veearts. Zelfde werkzame stof maar 6 dagen langer wachttijd. Zal wel in hulpstoffen zitten.

Zak om poot met Biotex is altijd goed. Wel beetje werk en slijtage. Doe ik met peesklem aan voerstek. Zet ook wel eens een koe in een speciekuip Biotex vast aan voerstek.

Overige ervaring: https://www.schippers.nl/demotec-klauws ... 02008.html. Moet je niet kopen, heb ik al gedaan. Lijkt magnifiek op video maar de maat is te klein. Alleen voor kleine pootjes. Kun je 49,06 in de pocket bewaren.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » do feb 20, 2020 14:20

Voor hardnekkige gevallen is er een tweede of derde keus middel waar ik de naam van ben vergeten. Heeft bij mij wel eens gewerkt.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor poekske » do feb 20, 2020 15:23

Naxcel?
poekske

Berichtdoor boer pieter » do feb 20, 2020 17:54

50 cc Aqua plus metacam
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jvt » do feb 20, 2020 19:55

opelmanta schreef:Voor hardnekkige gevallen is er een tweede of derde keus middel waar ik de naam van ben vergeten. Heeft bij mij wel eens gewerkt.

ceporex?
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor bekapper » do feb 20, 2020 21:23

Bij tussenklauwontsteking is het vooral snel zijn. Als de koe niet meer op de poot steunt, is er minder bloedsomloop waardoor de spuitstof minder snel ter plaatse geraakt. Als dan de onsteking nog eens openbreekt,is er een serieuze wonde op de tussenklauwhuid. De onsteking kan dan wel gestopt zijn, deze wonde heeft zijn tijd nodig om te helen. Op deze wonde krijg je vaak ook de woekering die een tyloom wordt.
bekapper

Berichtdoor opelmanta » vr feb 21, 2020 19:01

@ poekske en @ jvt.
Depomicine was voorstel veearts maar die wou ik niet, 56 dagen wachttijd vlees. Ampiciline knapten een paar hardnekkige goed van op. Wachttijd vlees 10 dagen, dat was weer te overzien.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor G.U. » vr feb 21, 2020 19:37

Die wachttijd, is dat zo’n ramp? Of moesten die mankepoten zo gauw mogelijk weg?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » vr feb 21, 2020 22:16

G.U. schreef:Die wachttijd, is dat zo’n ramp? Of moesten die mankepoten zo gauw mogelijk weg?

Als het niet goed aanslaat wil je ze weg kunnen doen, te minste zo zie ik dat
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Keer terug naar Koe en gezondheid