Opstarten krachtvoer na afkalven

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Sander » wo okt 08, 2008 22:34

ik doe het niet standaard, geen melkziekte is geen melkziekte dus niet behandelen.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » wo okt 08, 2008 22:39

nee nooit van gehoord. tis hier ja of nee.
Sander

Berichtdoor john verhaar » do okt 09, 2008 00:32

Gewoon af en toe en vooral als je twijfeld ff wat koeien op dag 1 fresh een bloedje tappen en ff op Calcium onderzoeken is heel goedkoop en meten is weten en dan zonodig ff close-up rantsoen aanpassen :idea:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Vie » do okt 09, 2008 01:29

Sander schreef:
heb veel te veel melkziekte

Onderschrift sander: 2008, top tot dusver

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :wink:
Vie

Berichtdoor Sander » do okt 09, 2008 07:38

lig niet wakker van wat melkziekte henk vee :wink:

tobbert: je kunt aan een koe wel zien of ze zich happy voelt ja of nee. Als ze niet meer kan staan ben je te laat. Happy geen infuus, niet happy infuus simpel
Sander

Re: Opstarten krachtvoer na afkalven

Berichtdoor Henk » do okt 09, 2008 18:58

@ tobbert: je melkt dus gewoon mietjes...:cool:

@ Sander: je hep gewoon een structureel probleem wat je probeert te vergoeilijken met 'wat infuusjes ken best'....
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » vr okt 10, 2008 19:54

klopt henk. Doe niks anders in vergelijking met vorig jaar. toen amper melkziekte, nu toch regelmatig, vooral in aug.
dan kun je nu in allerlei bochten gaan wringen, maar die infuzen zijn dan de simpelste weg. Volgend jaar wil ik wat ander voer winnen, kijken of dat werkt.
Sander

Berichtdoor Koeienboer Jannes » za okt 11, 2008 08:41

Koeien en vaarzen starten met 2kg in melkstal + 2kg in voerautomaat. Daarna 300gram/dag voor de mk en 200 gram/dag voor de vaarzen erbij in 20dg. Bij 500 gr/dag ging het te snel veel lebmaag-problemen gehad.

kunnen we over droogstandsrantsoenenverder keuvelen op: http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=163
@ Sander
Dat je btw groot moet zijn om je droge koeien in groepen in te delen is bullsh*t. Dat is nl te plannen, wanneer een koe omvalt/blijft liggen door melkziekte niet.
Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor opelmanta » vr feb 21, 2020 19:18

Het mocht eerder met 300 gr per dag omhoog. Ben er langzaam wat mee verandert. 5,5 kg ligt er ongeveer aan het voerhek. Eerste 10 dagen rustig aan naar 2 kilo brok en daarna een kilo brok per dag erbij. Koeien worden niet ziek. Als ze vlot goed melk geven zitten ze bij 21 dagen op 11 kg.
Annie M.G. Schmidt
opelmanta

Berichtdoor Richt » vr feb 21, 2020 22:14

opelmanta schreef:Het mocht eerder met 300 gr per dag omhoog. Ben er langzaam wat mee verandert. 5,5 kg ligt er ongeveer aan het voerhek. Eerste 10 dagen rustig aan naar 2 kilo brok en daarna een kilo brok per dag erbij. Koeien worden niet ziek. Als ze vlot goed melk geven zitten ze bij 21 dagen op 11 kg.

Hier in 10 dagen 0-7 kg en 3,3 aan voerhek, koeien doen het er goed op
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor auke » do feb 27, 2020 13:26

ik zet ze na een week na kalven in de computer en dan in 21 dagen 8 kilo erbij
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor G.U. » do feb 27, 2020 13:50

auke schreef:ik zet ze na een week na kalven in de computer en dan in 21 dagen 8 kilo erbij

waarom pas een week na afkalven? werk hier sinds januari ook met krachtvoerboxen. heb er nu vier koeien bij lopen die niet uit zichzelf in de krachtvoerbox komen. heb ze al meerdere malen er in gejaagd en dan staan ze ook wel rustig te vreten. Het zijn ook niet de mietjes die zich door iedereen aan de kant laten zetten. Bij 1 heb ik vernomen dat die wat angstig is voor het achterhekje.
is dat normaal dat er altijd koeien zijn die hun portie niet ophalen? voer nu 2x2 kilo in de melkstal en max 8 kilo in de krachtvoerbox
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » do feb 27, 2020 16:25

G.U. schreef:
auke schreef:ik zet ze na een week na kalven in de computer en dan in 21 dagen 8 kilo erbij

waarom pas een week na afkalven? werk hier sinds januari ook met krachtvoerboxen. heb er nu vier koeien bij lopen die niet uit zichzelf in de krachtvoerbox komen. heb ze al meerdere malen er in gejaagd en dan staan ze ook wel rustig te vreten. Het zijn ook niet de mietjes die zich door iedereen aan de kant laten zetten. Bij 1 heb ik vernomen dat die wat angstig is voor het achterhekje.
is dat normaal dat er altijd koeien zijn die hun portie niet ophalen? voer nu 2x2 kilo in de melkstal en max 8 kilo in de krachtvoerbox

hoeveel boxen op hoeveel koeien ?
Hier eigenlijk altijd iets met een koe aan de hand als ze veel voer laten liggen (meer als 1kg rest voer), 6 boxen op 135 melkende koeien
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor G.U. » do feb 27, 2020 16:40

Twee boxen op 70 koeien
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » do feb 27, 2020 17:34

ik snap al dat gedoe met kv boxen niet waarom niet gewoon alles tmr is vele malen gemakkelijker en dat kan ook gewoon met een doseer wagen ,ik heb het zelf ook jaren gedaan heb de kv uit de melkstal gehaalt en een oude doseer wagen gekocht beste beslissing ,nu ook alles tmr veel gemakkelijker
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer